خبرگزاری کار ایران

در همایش آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام مطرح شد؛

پژوهش‌های عرصه علوم انسانی با نوعی مظلومیت روبرو شده است/ فضای مجازی بدون بستر فرهنگی می تواند آسیب زا باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۰۱۲

نشست خبری دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام صبح امروز یکشنبه در دانشگاه شاهد برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نشست خبری دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با حضور حجت الاسلام و المسلین دکتر رضا غلامی رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم ابراهیمی دبیر علمی همایش و عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم عباسپور مسئول واحد قم پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی و جمعی از اصحاب رسانه، در پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی دانشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام دکتر رضا غلامی در کنفرانس رسانه ای دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: جا دارد در بدو سخن هفته پژوهش را خدمت پژوهشگران به ویژه پژوهشگران حوزه و دانشگاه تبریک عرض کنم. هفته پژوهش می‌تواند به فرصتی مهم برای آسیب شناسی پژوهش در ایران و هموارسازی سیر پژوهش تبدیل شود.

رئیس پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی افزود: به نظر می رسد پژوهش های عرصه علوم انسانی در سال های گذشته با نوعی مظلومیت روبرو شده است. از یک طرف سرمایه گذاری های دولتی در پژوهش به شدت کاهش یافته و زمینه ایده های خوب پژوهشی از مرحله عمل دور مانده است و از طرف دیگر بسترهای لازم برای تولید و بهره گیری از نتایج پژوهش های عرصه علوم انسانی در بدنه دولت و دستگاه های متولی امور فراهم نیست و ما شاهد یک شکاف عمیق بین این پژوهش ها و ساحت عمل هستیم.

ایشان خاطرنشان کرد: موضوع دیگری را که لازم می دانم بیان کنم به غیبت مسئله مندی در پژوهشگاه علوم انسانی بر می گردد یعنی بخش مهمی از پژوهش های علوم انسانی فاقد یک مسئله حرفه ای، جدی و برخواسته از متن جامعه است و فقدان این مسئله و مسئله مندی هم کیفیت پژوهش را به جد کاهش داده و هم رابطه پژوهش و عمل را با ابهامات جدی ای روبرو کرده است. البته به مسئله مندی از زوایای گوناگون می‌شود نگریست و من معتقدم علوم انسانی اسلامی منظر دقیق تر و واقع بینانه تری را نسبت به مسئله مندی در علوم انسانی ایران دارد که در جای خودش قابل بحث است.

دکتر غلامی ادامه داد: از این مقدمه کوتاه که بگذریم خوش وقتم که خدمتتان عرض کنم به لطف الهی طی چند سال اخیر مطالعات اسلامی، آسیب های اجتماعی به مثابه یک جریان پژوهشی رونق قابل توجه ای پیدا کرده است. در گذشته بعضی ظرفیت های تعالیم اسلامی برای کشف و حل آسیب های اجتماعی را مورد تردید قرار می دادند اما با تلاش های خوبی که اساتید و پژوهشگران در این زمینه داشتند، روز به روز این ظرفیت ها خود را بیشتر نشان داده است.

ایشان ادامه داد: دانشگاه شاهد مفتخر است که با کمک سازمان امور اجتماعی و از طریق تاسیس پژوهشکده مطالعات اسلامی، آسیب های اجتماعی نقش پیشتازی را در این زمینه به عهده گرفته است و تا الان دهها کار علمی خوب را با همراهی مراکز علمی پژوهشی حوزه و دانشگاه جلو برده است.

وی بیان داشت: یکی از برنامه های پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه شاهد برگزاری سلسله همایش های ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام است که اولین همایش در سال 96 برگزار شد و همایش اول دستاوردهای مهمی هم از حیث توجه به مسایل هم از حیث معرفی ظرفیت های علوم انسانی اسلامی برای ورود به این میدان داشت. علاوه بر این دهها مقاله علمی خوب در همایش اول عرضه شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت که نهایتا در دو مجلد منتشر شد.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: برگزاری دومین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام در دستورکار پژوهشکده مطالعات اسلامی، آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد قرار گرفته است. هدف از همایش دوم ارایه تلاش های انجام شده در همایش اول در زمینه بسط و تعمیق مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی است؛ ضمن اینکه این همایش به مجموعه ای از مسایل جدید در عرصه آسیب های اجتماعی نیز پاسخ دهد.

گفتنی است دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ در تهران برگزار می‌شود.

دبیر علمی دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام ضمن تشریح محورهای این همایش گفت: بحران جمعیت یا همان کاهش جمعیت مهم ترین محور این همایش اشت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم ابراهیمی دبیر علمی دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام اظهار داشت: این دومین مرحله از این همایش است که قرار است در سال ۱۴۰۰ برگزار شود. ما در همایش اول به دنبال گفتمان سازی و توانمند سازی بودیم تا بتوانیم از ظرفیت جامعه علمی و نخبگان در حوزه آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام استفاده کنیم.

وی افزود: در همایش اول بیشتر بر روی محورسازی و ظرفیت سازی متمرکز بودیم. این محورها در حوزه های آسیب های اجتماعی به صورت ویژه و تخصصی مورد بررسی قرار گرفت که در دومین همایش، اهداف همایش قبل را به صورت تخصصی تر در جریان می اندازیم.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) تصریح کرد: هدف اصلی ما تولید علم و تولید محتوا است. امیدواریم مقالاتی که ارائه داده می شوند، منابع منسجمی باشند تا بتوانیم در زمینه آسیب های اجتماعی از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: هدف اولیه ما بازخوانی و بازتولید نظریه های علمی، اسلامی در خصوص آسیب های اجتماعی است. رویکرد اولین همایش متنوع بود اما چیزی که اکنون برای ما مهم است آسیب شناسی فعالیت های علمی قبلی و ارائه شده در نخستین همایش است. در حوزه آسیب های اجتماعی مقالات و کتاب های خوبی تا به امروز داشتیم و این مقالات در زمینه داشته برای ما موثر بوده اند. در این همایش می خواهیم پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آسیب ها و راه های مواجهه و مقابله با آسیب های موجود را بررسی کنیم.

دبیر علمی دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با اشاره به محورهای همایش مذکور گفت: محور اول بحران جمعیت یا کاهش جمعیت است. محور دوم حاشیه نشینی، محور سوم، مفاسد اخلاقی، محور چهارم، اعتیاد، محور پنجم طلاق، محور ششم آسیب های فضای مجازی و محور هفتم پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا است.

حجت الاسلام ابراهیمی خاطرنشان کرد: منظور از مفاسد اخلاقی، مفاسد اخلاقی ای است که بستر آنها اجتماع است. تقاضا می کنیم پژوهشگران با تمرکز بر این نوع آسیب، مقالات خود را ارسال کنند چرا که مفاسد اخلاقی یک دایره وسیع دارند.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) اظهار داشت: فضای مجازی به خودی خود آسیب نیست اما وقتی که بستر فرهنگی این فضا با چیزی که الان در دسترس مردم است، تناسب ندارد می تواند آسیب زا باشد و ما در همایش به دنبال آسیب های ناشی از استفاده نادرست از فضای مجازی هستیم.

دبیر علمی دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با اشاره به نحوه ارائه مقالات در این همایش بیان کرد: درست است سطح همایش پژوهشی است اما شرکت کنندگان می توانند مقالات ترویجی هم ارسال کنند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: آخر دی ماه مهلت ارسال چکیده مقالات است و پژوهشگران می توانند اصل مقالات را با کمی تأخیر به دبیرخانه ارسال کنند.

مسئول پژوهشکده مطالعات آسیب‌های اجتماعی دانشگاه شاهد در استان قم در نشست خبری دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام که در محل این پژوهشکده برگزار شد، گفت: اولین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام در سال ۹۷ به همت دانشگاه شاهد برگزار شد و پژوهشگران در اکثر رشته‌ها مقالات و ایده‌های خود را در این همایش عرضه کردند.

وی افزود: دانشگاه شاهد به موازات برگزاری همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام پژوهشکده‌ای را نیز با عنوان پژوهشکده مطالعات آسیب‌های اجتماعی دانشگاه شاهد در تهران و قم راه اندازی کرد و راه اندازی دفتر این پژوهشکده در قم با توجه به ظرفیت‌های پژوهشی این شهر در زمینه آسیب‌های اجتماعی بوده است.

عباس پور با اشاره به اینکه مطالعات غربی در حوزه آسیب‌های اجتماعی از منظر غربی‌ها انجام شده و این مطالعات در کشور ما یا کافی نبوده و یا ناکارآمد هستند تصریح کرد: طبیعتا وقتی نظریات غربی وارد بافت اسلامی و ایرانی کشور ما می‌شوند جامعه این نظریات را پس می‌زند به همین دلیل ما می‌بینیم که امروز آمار آسیب‌های اجتماعی به چه صورت است.

وی با اشاره به اینکه ما در نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام به دنبال گفتمان سازی بودیم تا نخبگان علمی ایده‌های خود را در حوزه آسیب‌های اجتماعی ارائه کنند، اظهار کرد: ما در حال حاضر ذخیره‌ای ارزشمند از مقالات نخستین همایش را در اختیار داریم و از طرفی نیز در پژوهشکده تلاش کرده ایم تا با اکثر مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی تعامل داشته باشیم و در این راستا نیز ارتباطات خوبی برقرار کرده ایم و طرح‌های خوبی نیز ارائه شده که تا یک سال آینده خروجی بسیاری از این طرح‌ها را شاهد خواهیم بود.

عباس پور با بیان اینکه خروجی مقالات دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام در قالب مجله‌ای با عنوان اسلام و آسیب‌های اجتماعی که یک مجله پژوهشی منتشر خواهد شد، خاطرنشان کرد: پژوهشکده مطالعات آسیب‌های اجتماعی دانشگاه شاهد آماده همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دارای دغدغه در حوزه آسیب‌های اجتماعی است کمااینکه امروز در قم و تهران بسیاری از مراکز با این پژوهشکده همکاری می‌کنند به هر روی امیدواریم نتایج طرح‌های انجام شده توسط این پژوهشکده بتواند لبخند رضایت بر لب‌های رهبر معظم انقلاب بنشاند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز