خبرگزاری کار ایران

مدنی خبر داد:

تولید 11 هزار تن پروتئین در دریای برکت/ ایجاد بیش از 5 هزار فرصت شغلی

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۳۷۶۰

مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از تولید 11 هزار تن پروتئین از طریق آبزی‌پروری خبر داد.

به گزارش ایلنا، مراسم افتتاح و نخستین نشست شورای هماهنگی رویداد ملی «دریای برکت» با هدف حمایت از ایده‌ها، طرح‌های کسب و کار و اشتغال‌آفرینی در حوزه زنجیره آبزی‌پروری با حضور امیرحسین مدنی و محمود عسکری آزاد مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بنیاد برکت، معین‌الدین سعیدی سخنگوی کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی از وزارت کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری، کمیته امداد امام(ره)، سازمان شیلات، ، اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، موسسه مطالعاتی سپید و فعالان حوزه شیلات برگزار شد.

مدیرعامل بنیاد برکت در این مراسم با اشاره به آغاز رویداد ملی «دریای برکت» در کشور گفت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر امنیت غذایی به خصوص در حوزه آبزیان، بنیاد برکت تولید 11 هزار تن پروتئین از طریق آبزی‌پروری را تا پایان سال 99 هدف‌گذاری کرده است.

امیرحسین مدنی خاطرنشان کرد: علاوه بر تولید 11 هزار تن پروتئین از طریق آبزی‌پروری، ایجاد بیش از 5 هزار فرصت شغلی نیز در قالب رویداد دریای برکت در دستور کار است.

وی با تاکید بر پتانسیل‌های مغفول‌مانده کشور در حوزه پرورش آبزیان اظهار داشت: کشور از 12 هزار کیلومتر مربع پهنه آبی و 3200 کیلومتر خط ساحلی برخوردار است که باید از این ظرفیت استفاده شود.

مدیرعامل بنیاد برکت تصریح کرد: سهم ایران از تولید 213 میلیون تنی آبزیان در دنیا فقط یک میلیون و 200 تن یعنی فقط نیم درصد است. همچنین در حالی که 56 میلیون نفر در حوزه پرورش آبزیان در دنیا مشغول به کار هستند، این رقم در کشور ما کمتر از 220 هزار نفر است.

مدنی افزود: میانگین سرانه مصرف آبزیان در دنیا 22 کیلوگرم است که این رقم در کشور ما به 12 کیلوگرم می‌رسد. هر چند که مصرف گوشت آبزیان در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی 40 برابر شده است.

وی تاکید کرد: بنیاد برکت جهت عمل به منویات مقام معظم رهبری، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای افزایش تولید پروتئین از طریق پرورش آبزیان در کشور صورت داده و اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در این راستا کرده است. بر این اساس، 8 طرح آبزی‌پروری از طریق بنگاه‌های متوسط با ظرفیت تولید 7 هزار تن انواع آبزیان و ایجاد 1700 اشتغال تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین تولید 4 هزار تن گوشت آبزیان در قالب 1200 طرح اشتغال‌زایی خرد و خانگی در دستور کار است.

به گفته مدیرعامل بنیاد برکت، این بنیاد از ایده‌ها و طرح‌های نوین در حوزه آبزی‌پروری استقبال کرده و از صاحبان ایده‌های برتر حمایت‌های لازم را به‌عمل خواهد آورد. تا به امروز و با وجود منتشر نشدن فراخوان در رسانه‌ها، 65 طرح و ایده به رویداد دریای برکت رسیده است.

مدنی توضیح داد: سازمان‌ها، گروه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه آبزی‌پروری را شناسایی کرده و با هدف ایجاد زنجیره تولید، میان آنها ارتباط برقرار کرده‌ایم.

وی برگزاری رویداد دریای برکت را در ادامه دو رویداد کاک برکت و چرخ برکت ارزیابی کرد و گفت: رویدادهای کاک برکت و چرخ برکت با هدف تولید حداقل 6 میلیون دست پوشاک و ایجاد فرصت‌های کسب و کار برای کولبران سه استان مرزی کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه در حال برگزاری هستند و به ترتیب، 400 و 675 طرح به این دو رویداد ارسال شده است.

مدیرعامل بنیاد برکت اظهار امیدواری کرد که با برگزاری رویداد دریای برکت و دریافت ایده‌های جدید و تشکیل شبکه‌ها، شاهد افزایش تولید آبزیان در کشور باشیم.

نماینده مردم چابهار : حذف واسطه‌ها از فرآیند تولید و فروش آبزیان

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در نخستین نشست شورای هماهنگی رویداد ملی «دریای برکت» خواستار حذف واسطه‌ها از فرآیند تولید و فروش آبزیان در کشور شد.

معین‌الدین سعیدی تصریح کرد: موضوع اقتصاد دریامحور با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مود توجه قرار گرفته است و آبزی‌پروری می‌تواند تاثیری شگرف بر معیشت مردم داشته باشد.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فعالیت‌ها و اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام با مطالعات گسترده قبلی است و با شرایط فرهنگی و اجتماعی هر منطقه سنخیت دارد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از تدوین برنامه هفتم توسعه در این کمیسیون خبر داد و بیان کرد: به طور قطع، در تهیه و تدوین این برنامه از نقطه نظرات ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت استفاده خواهد شد.

 سعیدی خاطرنشان کرد: جهت دست یافتن به توسعه نباید لزوما طرح‌های بزرگ و هزینه‌بر تعریف کرد بلکه با طرح‌های کوچک اما عملیاتی هم می‌توان به این هدف رسید.

آبزی‌پروری کار مردم است

در ادامه این مراسم، رئیس هیات مدیره بنیاد برکت تاکید کرد: کار شیلات و آبزی‌پروری کار مردم است و دولت باید از تصدی‌گری در این حوزه دست بردارد.

محمود عسکری آزاد گفت: بنیاد برکت به عنوان یک نهاد توسعه‌گر تلاش کرده تا با حمایت و آموزش نیروی انسانی و تامین منابع ارزان قیمت، یک زنجیره کامل را در آبزی‌پروری در قالب رویداد ملی دریای برکت تشکیل دهد و الگوسازی کند.

وی با تاکید بر تکیه بر مردم و به‌خصوص ساحل‌نشینان افزود: یکی از اولویت‌های ما در بنیاد برکت اشتغال‌زایی از طریق طرح‌های پرورش ماهی و سایر آبزیان است. به همین دلیل، از طریق نظام تسهیل‌گری و توسط 600 تسهیل‌گری که در سطح کشور داریم به سراغ مردم می‌رویم.

عسکری آزاد اظهار داشت: انتخاب پشتیبان، قرارداد با شرکت‌های پرورش بچه ماهی،  فعال در بسته‌بندی و ساخت قفس ماهی، شناسایی و مذاکره با طراحان پلتفرم‌های فروش و سرمایه‌گذاری از جمله دیگر اقدامات بنیاد برکت جهت افزایش تولید آبزیان و اشتغال‌زایی از این طریق است.

به گفته رئیس هیات مدیره بنیاد برکت، افزایش تولید آبزیان، ایجاد فرصت‌های کسب و کار و پر کردن سبد خرید مردم از محصولات دریایی از جمله اهداف رویداد ملی دریای برکت است.

وی عوامل موثر بر پرورش آبزیان را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کرد و اظهار داشت: یارانه‌ای که دولت در سال‌های اخیر به پروتئین‌های قابل رقابت با آبزیان داده، باعث شده است که قیمت آنها در قیاس با گوشت ماهی و میگو مزیت پیدا کند. از سوی دیگر، یارانه‌ای که به بخش پروتئین آبزیان تعلق می‌گیرد خیلی کم است.

عسکری آزاد با تاکید بر توجه به سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه شیلات در تشریح عوامل موثر داخلی بر این حوزه خاطرنشان کرد: آبزی‌پروری کار مردم است و باید به خود آنها واگذار شود. باید مردم را به شکل فردی و گروهی آموزش دهیم و تجهیز کنیم.

رئیس کمیته تحقیق و توسعه بنیاد برکت افزود: باید علاوه بر شناسایی پتانسیل‌های منطقه‌ای، با تامین نهاده‌ها از زنجیره‌های تولید حمایت کرد.

رئیس هیات مدیره بنیاد برکت در پایان پیشنهاد داد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک طرح توسعه آبزی‌پروری را تصویب کنند.

 گفتنی است، سایر حضار و مدعوین هم در این نشست به طرح نظرات و پیشنهادات خود درباره رویداد ملی دریای برکت پرداختند. همچنین کارآفرینان و ایده‌پردازان تا پایان آذرماه می‌توانند با مراجعه به نشانی event.barkat.ir طرح‌ها و ایده‌های خود را در حوزه زنجیره آبزی‌پروری به رویداد دریای برکت ارائه و ارسال کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز