خبرگزاری کار ایران

خبرهایی از جشنواره چاپ

کد خبر : ۱۹۷۷۴۲

نخستین جلسه انتخاب پیشکسوتان برتر چاپ برگزار می‌شود / نشست میان اهالی صنعت چاپ و نمایندگان مجلس برگزار می‌شود / تاسیس بنگاه‌های اقتصادی به استقلال صنعت چاپ کمک خواهد کرد.

نخستین جلسه کمیته انتخاب پیشکسوتان برتر چهاردهمین جشنواره صنعت روز یکشنبه مورخ ۲ شهریور ماه برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ در نخستین جلسه پیشنهادات استان‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت و نسبت به انتخاب افراد پیشکسوت در استان‌های کشور تصمیم‌گیری خواهد شد.

حسین‌علی متین‌رضا چندی پیش با حکم مدیرکل دفتر چاپ و نشر به عنوان رئیس بخش تقدیر از پیشکسوتان و کارآفرینان چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ منصوب شد.

بر اساس این گزارش، پیشکسوتان انتخاب شده همزمان با برگزاری جشن بزرگ خانواده چاپ در استان‌های کشور اعلام و از آن‌ها تقدیر به عمل خواهد آمد.

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به اهمیت چاپ برای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ما آمادگی برگزاری نشست میان نمایندگان مجلس و اهالی محترم صنعت چاپ را داریم.

او با اشاره به پیشینه صنعت چاپ در کشور اظهار کرد: اگر تاریخ ورود صنعت چاپ به کشور را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که ۲۰۰ سال از ورود این صنعت به کشور می‌گذرد و هنگامی که این صنعت به ایران آمد خیلی از کشورهایی که امروز ادعای پیشرفته بودن را می‌کنند نام چاپ را هم نشنیده بودند. متاسفانه نتوانسیم پرچم داری کنیم و از قافله پیشرفت صنعت چاپ عقب ماندیم.

این نماینده مجلس درباره برگزاری جشنواره صنعت چاپ گفت: جشنواره صنعت چاپ در سال‌های گذشته نشان داده که می‌تواند تحرک را به این صنعت بیاورد و صنعت چاپ را به قله‌های پیشرفت نزدیک کند. صنعت چاپ با توجه به سابقه‌ای که در کشور دارد، امروز جایگاه مناسبی ندارد و نیاز به توجه بیشتر دارد.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر در توضیح نقش مهم صنعت چاپ در صنعت گفت: با توجه به اهمیت صنعت مهم و استراتژیک چاپ برای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ما آمادگی برگزاری نشست میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اهالی محترم صنعت چاپ را داریم.

وی ادامه داد: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به طور مستقیم نمی‌تواند برای حل مشکلات صنعت چاپ اقدام کند زیرا این صنعت متولی مشخصی دارد. کمیسیون فرهنگی مجلس در ماه‌های گذشته با معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندین جلسه را برگزار کرده که مشکلات صنعت چاپ نیز یکی از موضوعات مورد بحثبوده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به کمک‌های اقتصادی صنعت چاپ به جامعه اظهار کرد: امروز توجه به صنعت چاپ باعثدرآمدزایی می‌شود. علاوه بر آن با توسعه صنعت چاپ در کنار رونق اقتصادی می‌توانیم برای توسعه باورهایمان در حوزه فرهنگ نیز تلاش کنیم تا بتوانیم فرهنگ‌مان را به دنیا منتقل کنیم. برای رسیدن به این مقصود صنعت چاپ با توجه به پتانسیل‌هایش می‌تواند کمک فراوانی به حوزه فرهنگ داشته باشد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره حل مشکلات صنعت چاپ در مجلس گفت: مجلس عقیده دارد که در کار دستگاه‌های مختلف نباید دخالت کند و تنها در مواردی که در حال خارج شدن از مسیر است آنها را هدایت کند. با این وجود ما پیگیر مشکلات صنعت چاپ هستیم و با جدیدت از اهالی صنعت چاپ حمایت می‌کنیم.

رحیم جعفری، گفت: تاسیس بنگاه‌های اقتصادی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند صنعت چاپ را از حمایت‌های دولتی بی‌نیاز کند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان اظهار کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان با آن مواجه هستیم بحثمهم صنعت چاپ است. در جلسه با معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یکی از مباحثی که مطرح شد توجه به صنعت چاپ استان کردستان بود و هدف این شد که بتوانیم در‌ آینده نزدیک، چاپخانه مجهزی را در استان تاسیس کنیم.

وی ادامه داد: دلیل چنین تصمیمی این است که کارهای چاپی زیادی در استان داریم که به دلیل نبود چاپخانه‌های مجهز به خارج از استان فرستاده می‌شوند. این در حالی است که با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان علاوه بر بازار کردستان، بازار سایر استان‌ها و حتی کشورهای همسایه را نیز در دست گرفت.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان درباره دلایل تاسیس یک چاپخانه مجهز در استان کردستان گفت: در صورت تاسیس این چاپخانه علاوه بر رونق فرهنگی و اقتصادی، می‌توان نیاز چاپی استان‌های غربی را نیز برطرف کرد. امیدوارم با حمایت‌های مسوولان استان و دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این امر محقق شود زیرا غرب کشور به داشتن یک چاپخانه بزرگ و به روز نیاز دارد.

این مسوول دولتی استقلال مالی را امری ضروری برای صنعت چاپ دانست و اظهار کرد: ایجاد بنگاه‌های اقتصادی در زمینه چاپ و نشر یکی از مواردی است که می‌تواند این صنعت را نسبت به حمایت‌های دولتی بی‌نیاز کند و به استقلال مالی برساند.

جعفری با اشاره به نتایج مثبت برگزاری جشنواره صنعت چاپ گفت: جشنواره‌های صنعتی، ابزاری است که در توسعه و پویایی صنعت‌ نقش بسیار زیادی دارد اما نمی‌توان گفت که صنعت چاپ تنها با برگزاری جشنواره پیشرفت می‌کند زیرا این صنعت هنگامی توسعه می‌‌یابد که همه در کنار هم برای پیشرفت آن تلاش کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز