خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام یونسی:

بزرگداشت بهمن بیگی؛ بزرگداشت علم و دانش و انسان دوستی است

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۷۴۲

وحدت ملی ما به‌خاطر بها دادن به ارزش‌های قومی ایرانی به خطر نمی‌افتد / خطر در این نیست که مفاخر را محترم بشماریم و به آداب و رسوم احترام بگذاریم بلکه خطر تحقیر اقوام، ارزش‌ها و آداب است، تحقیر اقوام و بی‌اعتمادی به مردم ایران خطر است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و ادیان بزرگداشت بهمن‌بیگی را بزرگداشت علم، دانش و انسان‌دوستی دانست و گفت: بهمن‌بیگی امروز یک شخصیت ملی است که دل‌ها را تسخیر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، حجت‌الاسلام علی یونسی که شامگاه جمعه ۱۲ اردیبهشت در مراسم بزرگداشت روز معلم و پاسداشت استاد محمد بهمن‌بیگی و معلمان عشایر فارس، سخن می‌گفت با استناد به آیاتی از سوره مبارکه بقره گفت: موهبت متعلم و معلم بودن، موهبتی است که خداوند به انسان هدیه کرده است.

وی با بیان این مطلب که حتی فرشتگان هم از این موهبت الهی بی‌بهره هستند افزود: ارسطو و فارابی به عنوان معلم اول و ثانی راهی را رفتند که در حوزه تعیلم و تربیت، انبیاء الهی برای جاودانه شدن انتخاب کرده‌اند.

یونسی خدای متعال را متعالیترین معلم بشریت دانست و افزود: عده‌ای قبل از حضورم در این همایش مرا از حضور در این مراسم نهی می‌کردند و معتقد بودند که بهمن بیگی کار دینی نمی‌کرده و با دین نسبتی نداشته است.

وی بابیان این مطلب که هیچ کاری دینی‌تر از کار محمد بیگی در مقام معلمی نیست افزود: بهمن‌بیگی راه خدا، پیامبران و معلمان بزرگ بشریت را انتخاب کرد تا نجات دهنده انسان‌ها از بی‌سوادی، جهل، نادانی و عقب‌ماندگی نام گیرد.

یونسی ادامه داد: راهی که بهمن‌بیگی انتخاب کرد هرگز توقف نداشت و او چشمه‌های حیات‌بخشی را به یادگار گذاشت که همیشه زنده هستند و می‌جوشند.

وزیر دولت اصلاحات با اشاره به حضور تعداد زیادی از مفاخر ایران از میان عشایر تصریح کرد: بهمن بیگی صد‌ها انسان فرهیخته را پرورش داد که هر یک به زایش و پرورش انسان‌های بزرگ دیگری اشتغال دارند و و هر روز با علم و دانش خود، جان هزاران نفر را از مرگ نجات می‌دهند.

وی با یادآوری اینکه به‌ فرموده امام و مقام معظم رهبری، عشایر بزرگ‌ترین ذخایر این مملکت هستند، گفت: خیلی از ذخایر پنهان است که باید کشف شود و باید استعداد‌ها را شناخت و زمینهٔ شکوفایی آن‌ها را فراهم کرد، چرا که ذخایر اجتماعی ایران اقوام و عشایر ایرانی هستند.

یونسی با بیان اینکه فارس بیشترین تنوع قومی و عشیره‌ای را دارد، ویژگی‌های منحصر به‌فرد این اقوام را یادآور و عنوان کرد: با کمال تاسف عده‌ای آنان را تهدید می‌پندارند و نگران هستند، اما همه عشایر و اقوام ایرانی در دفاع از اصالت ایرانی، افتخار آفرینی کرده‌اند و هیچ یک در هیچ زمانی برای ایران تهدید نبوده‌اند و همیشه پشتیبان و نگهبان اصالت ایرانی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه این اقوام ایرانی هزاران سال اصالت و فرهنگ و هنر و شخصیت و رسوم ایرانی را حفظ کرده‌اند، گفت: هر زمانی که کشور با تهدیدی مواجه شد، آنان در خط مقدم دفاع از کشور بوده‌اند.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور ادیان و اقوام افزود: اقوام ایرانی چه ترک، چه کرد، چه آذری، چه بلوچ، چه لر، چه عرب و چه فارس، همه و همه در یک پیکر واحد و یک خانواده تعریف می‌شوند و آن هم ایران است.

وی گفت: وحدت ملی ما هرگز به‌خاطر بها دادن به ارزش‌های قومی ایرانی به خطر نمی‌افتد چرا که خطر در این نیست که مفاخر را محترم بشماریم و به آداب و رسوم احترام بگذاریم، بلکه خطر تحقیر اقوام و ارزش‌ها و آداب است، تحقیر اقوام و بی‌اعتمادی به مردم ایران خطر است.

یونسی اعتماد به اقوام را اساس ایجاد امنیت و وحدت برشمرد و گفت: هرچه مردم را آزاد‌تر بگذاریم، به هم نزدیک‌تر می‌شوند، دوستی‌ها و اتحاد بیشتر می‌شود.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور ادیان و اقوام اضافه کرد: از مطرح کردن مفاخر مردمی نباید ترسید چرا که هرچه مردم احساس علاقه و عشق بیشتری به یکدیگر کنند کنند، برای وحدت ملی بهتر است.

وی گفت: باید از معلمانی همچون شهید مطهری و بهمن‌بیگی، قهرمانان مشروطه، سرداران لر و آذری و از بزرگان عشایر قشقایی به نیکی یاد کنیم و معتقد باشیم همهٔ این اقوام و عشایر به تمام ایران تعلق دارند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در پایان گفت: پیام دولت تدبیر و امید اعتماد به تمام اقوام و عشایر ایرانی است، چرا که شما بیشترین زحمات را برای این دولت متحمل شده‌اید و دولت هم بر عهد خود هست و به تمام وعده‌هایی که به شما داده، پایبند است.

در این همایش مشاور اجرایی استاندار، نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، فرماندار شیراز، معاونین سیاسی امنیتی، هماهنگی و برنامه ریزی استان و چند تن از دیگر مسئولان استان فارس حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز