خبرگزاری کار ایران

فرهنگ واژگان هنر هفته آینده توزیع می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۴۶۰

فرهنگ واژگان هنر، از فرهنگ نامه‌های تخصصی که واژگان رشته‌های مختلف هنری - مانند معماری، مجسممه سازی، نقاشی، طراحی، سینما، عکاسی، موسیقی و فلسفه هنر - را شامل می‌شود.

ایلنا: فرهنگ واژگان هنر، از فرهنگ نامه‌های تخصصی که واژگان رشته‌های مختلف هنری - مانند معماری، مجسممه سازی، نقاشی، طراحی، سینما، عکاسی، موسیقی و فلسفه هنر - را شامل می‌شود توسط نشر علم، در هفته آینده توزیع می‌شود.

به گزارش ایلنا، این فرهنگ لغت توسط عرفان قانعی فرد، دانش آموخته زبان‌شناسی تالیف شده؛ از وی قبلا در سال ۱۳۸۲ فرهنگ نروژی فارسی توسط نشر رهنما انتشار یافته است.

قانعی فرد قبلا در کتاب نخستین درسهای فرهنگ نگاری(مجموعه مقالات وی درباره فرهنگ نویسی) به چالش‌های فرهنگ نویسی در ایران پرداخته و خاطر نشان کرده که فرهنگ لغت‌ها و محدوده واژگانی زبان، در دگرگونی ساختار زبانی جامعه و نیز انتشار منابع جدید، دستخوش تغییر می‌شوند و سبک و شیوه فرهنگ نگاری مدرن هم ابزاری برای تکامل و تحول فرهنگ هاست. وی معتقد است که «تفکیک معنایی، پرهیز از ابهام، معادل سازی‌های بی‌ربط و حذف معادلهای مهجور عربی، استفاده از دامنه واژگانی زبان فارسی برای انتخاب معادل، طبقه بندی و تفکیک معنایی، توضیح‌های دایره المعارفی، دانش زبانی فرهنگ نویس و آشنایی با اصول و روش فرهنگ نویسی» عواملی هستند که نظم و سیاق خاصی به فرهنگ لغت می‌دهد. انتشار هر فرهنگی، در واقع نقصان‌های واژگانی را رفع کرده و به غنای زبانی ما کمک می‌کند.

وی درباره هدفش از انتشار فرهنگ واژگان هنر می‌گوید: خرسندم که عمری باقی بود و دوباره در رشته اصلی خودم، کاری را منتشر کردم. قبل از من هم کسانی در این راه زحماتی کشیده‌اند که طبعا برای من راهگشا بوده. هدفم از انتشار این فرهنگ، قدمی کوچک در راه ارائه فرهنگ لغتی بوده که درشان هنر ایران زمین باشد. زیرا که هنر ایران ما، یکی از غنی‌ترین میراثهنری در تاریخ جهان امروز است. امیدوارم که این اثر در ترجمه آثار برجسته هنر به فارسی، ابزار کمکی مترجمان و هنرمندان باشد.

فرهنگ واژگان هنر در سال ۱۳۸۵ تالیف یافته و در دی ماه جاری، طی مراسمی با حضور هنرمندان و چهره‌های ادبی رونمایی می‌شود. این فرهنگ در ۶۰۰ صفحه به انضمام ۴۰ صفحه گلاسه در قطع وزیری، توسط نشر علم با شمارگان ۳۳۰۰ نسخه، منتشر و توزیع می‌شود. از قانعی فرد قبلا «رسالت مترجم(گفتگویی با محمد قاضی درباره اصول و روش ترجمه)؛ فرهنگ یکجلدی نروژی فارسی؛ نخستین درسهای فرهنگ نگاری» انتشار یافته و فرهنگ یونانی فارسی وی هم بزودی منتشر می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز