خبرگزاری کار ایران

رییس صندوق حمایت از هنرمندان:

اعضای کانون‌های فرهنگی مساجد با حکم هیات امنا بیمه شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۰۲

بسیاری از سازمان‌های غیردولتی اعم از روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و… به دلیل مشکلات مختلف و پرهیز از پذیرش قوانین کار، از بیمه کردن پرسنل و اعضای خود سر باز می‌زنند. / بیمه‌ی اعضای کانون‌ها و موسسات فرهنگی مساجد نقشی در مطالبات سازمان تامین اجتماعی نداشته است.

ایلنا: چندی قبل علی جنتی طی اظهارنظری درمورد وضعیت صندوق همایت از نویسندگان، خبرنگاران و هنرمندان؛ با اشاره به متوقف شدن صدور بیمه‌های جدید به بیمه شدن بخش قابل توجهی از افراد فعال در موسسات و کانون‌های فرهنگی مساجد اشاره کرده و این مساله را از مسائل تاثیرگذار در افزایش بدهی‌های صندوق به سازمان تامین اجتماعی دانسته بود. بیمه‌ی اعضای کانون‌های فرهنگی مساجد درحالی صورت می‌گیرد که هنوز تعریف دقیقی از عملکرد اعضای این کانون‌ها و نوع رابطه‌ی آن با صندوق بیمه‌ی هنرمندان و نویسندگان در دست نیست.

چیستی و چگونگی این مساله را از مهدی شجاعی(رییس صندوق حمایت از نویسندگان، خبرنگاران و هنرمندان) جویا شدیم. وی در این باره به خبرنگار ایلنا توضیح داد: فعالان حوزه‌های قرآنی و کانون‌های فرهنگی مساجد از نیروهای متدین و انقلابی کشور هستند که بار اصلی انقلاب را همواره به دوش کشیده‌اند. بر همین اساس هیات‌امنا که حکم قانون‌گذاری برای صندوق را دارد، به صندوق تکلیف کرد که اعضای این موسسات و کانون‌های فرهنگی را نیز بیمه کنیم.

وی گفت: البته ما برای این بخش از بیمه‌ها، دست به ایجاد ظرفیت نیز زدیم و سعی کردیم از نهادها و سازمان‌های دیگری نیز منابع مالی ایجاد کنیم تا به مشکل مالی برنخوریم. مثلا از سازمان هدف‌مندی یارانه‌ها که مذاکرات آن همچنان ادامه دارد.

شجاعی با اشاره به مشکلات و بدهی به وجود آمده در صندوق، خاطرنشان کرد: کسری بودجه‌ی به وجود آمده به این دلیل بود که دولت مبلغی را که می‌بایست در اختیار صندوق قرار می‌داد تا ما آن را به سازمان تامین اجتماعی بدهیم، پرداخت نکرد. در واقع بیمه‌ی اعضای کانون‌ها و موسسات فرهنگی مساجد نقشی در مطالبات سازمان تامین اجتماعی نداشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بیمه‌شدگان از این کانون‌ها و موسسات فرهنگی مذکور، مانند سایر بیمه‌شدگان که تنها با ارائه‌ی اسناد و مدارک معتبر حضور و فعالیت خود را در قالب‌ نویسنده، خبرنگار یا هنرمند امکان بیمه‌شدن را دارند، دارای مدارک مورد نیاز هستند یا خیر؟، اظهار داشت: قطعا اگر افراد مورد نظر در حوزه‌های فرهنگی مختلف فعالیت نداشتند، از سوی موسسات و مراکز مذکور به صندوق معرفی نمی‌شدند. در واقع فیلترها و معیارهای مشخصی در این میان وجود داشته است.

رییس صندوق حمایت از هنرمندان همچنین در پاسخ به این سوال که چرا کانون‌های فرهنگی مساجد که دارای ردیف مستقیم بودجه است، خود مسوولیت بیمه‌ کردن اعضای خود را به عهده نمی‌گیرد، اظهار داشت: همانطور که می‌دانید نوع بیمه در صندوق، براساس مشاغل آزاد تعبیه شده و شرط کارگر و کارفرما در آن وجود ندارد. لذا فعالان فرهنگی که در اداره و سازمان خود امکان بیمه‌شدن ندارند، به صندوق مراجعه می‌کنند.

وی افزود: با این حساب بسیاری از سازمان‌های غیردولتی اعم از روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و… به دلیل مشکلات مختلف و پرهیز از پذیرش قوانین کار، از بیمه کردن پرسنل و اعضای خود سر باز می‌زنند. به عنوان مثال باشگاه خبرنگاران اینگونه است؛ آنچنانکه پرسنل خود را با وجود چند سال سابقه بیمه نمی‌کند. دلیلش هم میل و اراده‌ی سازمان صدا و سیما‌ست که قصد بیمه‌کردن اعضای این باشگاه را ندارد.

شجاعی اضافه کرد: البته مساله‌ی اصلی این است که معمولا افراد شاغل در چنین سازمان‌ها و نهادهایی فاقد قراردادها مطابق با قانون کار هستند و معمولا پرداخت حقوق‌شان به اشکالی خارج از چارچوب قرارداد‌های مبتنی بر قانون کار است.

وی گفت: این مسائل؛ یعنی هم پرهیز کارفرما از پذیرش دشواری‌ها و تعهدات قانون کار و هم نبود قرارداد قانونی در کانون‌ها و موسسات قرآنی و مساجد نیز وجود دارد. مضاف بر اینکه بسیاری از فعالان در این حوزه‌ها، اصلا به شکل رایگان فعالیت دارند و حقوق بگیر نیستند. لذا امکان بیمه کردن‌شان از سوی آن مراکز وجود ندارد.

رییس صندوق حمایت از هنرمندان درمورد توقف روند بیمه برای اعضا و مراجعین جدید به صندوق نیز توضیح داد: در تلاشیم تا مجددا روند بیمه‌کردن مراجعین جدید را برقرار کنیم و امیدواریم به زودی این اتفاق رخ دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز