خبرگزاری کار ایران

محقق داماد:

فکر و اندیشه را نمی‌توان به زنجیر کشید

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۹۳

همه فعالیت‌ها را می‌توان به زنجیر و فکر کشید اما فکر و اندیشه را نمی‌توان به زنجیر کشید. به تفکر و اندیشه نمی‌توان گفت دیندار باشد یا بی‌دین.

ایلنا: محقق داماد معتقد است که رشد و ارتقای فرهنگ از طریق رشد و ارتقای فکر و اندیشه به دست می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام محقق داماد که در مراسم تجلیل از خادمان نشر سخن می‌گفت؛ با اشاره به لزوم ارتقای فرهنگ و تفکر گفت: ارتقای فرهنگ و تفکر به شهادت تاریخ ادبیات و تاریخ اندیشه از آنجا ناشی می‌شود که متفکر در ارائه نظرش آزاد باشد.

محقق داماد ادامه داد: همه مسائل و همه فعالیت‌ها را می‌توان به زنجیر و فکر کشید. اما فکر واندیشه را نمی‌توان به زنجیر کشید و به تفکر و اندیشه نمی‌توان گفت دیندار باشد یا بی‌دین.

وی با اشاره به دوران طلایی تفکر اسلامی در قرن ۵ و۶ گفت: اندیشه آزاد است که باعثرشد می‌شود و با نگاهی به فعالیت‌های تاریخی به خصوص قرن‌های ۵ و۶ که قرن طلایی اسلام است؛ متوجه این امر به خوبی می‌شویم زیرا در این دو قرن دانشمندانی مانند ابن سینا، فارابی و محمد زکریای رازی، به راحتی نظرات متفاوت و مختلف خود را درباره دین بیان می‌کردند اما مشاهده می‌کردیم هیچ فردی بی‌دین نشده است.

محقق داماد با اشاره به لزوم تقدیر از صاحبان اندیشه و فکر گفت: در بحثتقدیر ما یک مدح داریم و یک حمد. زمانی که از نشر و فکر تقدیر می‌کنیم حمد علم را می‌گوییم و نه مدح آن را. و حمد علم، شکرگزاری از فکر و ستودن آن است. نه آنکه بخواهیم مطلبی به آن اضافه کنیم.

وی خطاب به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اقداماتی که شما در تجلیل از صاحبان فکر و اندیشه دارید خوب است اما باید بیشتر از این‌ها صورت بگیرد. زیرا دو شغل در دنیاست که در ماهیت آن قداست نهفته است. اولی پزشکی و دومین آن نشر کتاب است.

وی در پایان گفت: اگر کسی در این دو شغل قصد کاسبی و زراندوزی داشته باشد، به آن‌ها لطمه زده است. به قول حافظ مرغ دانا را با حسن خلق توان گرفت نه به دام و دانه.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز