خبرگزاری کار ایران

۲۰ آبان ۹۲ آخرین مهلت دریافت شعر برای جلد دوم کتاب شاعران امروز

کد خبر : ۱۱۹۴۲۹

شاعران امروز مجموعه کتابی است که قرار است سالانه بر اساس فراخوان و دریافت اشعار از شاعران و پس از کار‌شناسی گروه داوران منتشر شود.

ایلنا: ۲۰ آبان‌ماه ۱۳۹۲ آخرین فرصت ارسال اشعار برای فراخوان جلد دوم کتاب شاعران امروز است.

به گزارش ایلنا به نقل از سایت سرزمین اهورایی، مجید ضرغامی(مدیر انتشارات سرزمین اهورایی) اعلام کرد: طبق قرار قبلی آخرین مهلت دریافت آثار از شاعران گرامی برای فراخوان دومین جلد کتاب شاعران امروز بیستم آبان است و بعد از این تاریخ بر اساس تقویم دبیرخانهٔ این فراخوان اشعار طبقه بندی شده، اسامی شاعران از روی اشعار برداشته شده و شعرهای ارسالی پس از طبقه بندی و شماره گذاری به دست ۵ داور گرامی جلد دوم این کتاب برای کار‌شناسی و امتیازدهی سپرده‌ می‌شود.

وی افزود: همانگونه که اعلام شده است، ملاک چاپ اشعار در مجموعه کتاب‌های شاعران امروز دریافت میانگین امتیاز گروهی کار‌شناسان هر مجلد است. این طرح توسط انتشارات سرزمین اهورایی برنامه‌ریزی و اجرا شده است و در اولین جلد از این پروژه در سال ۱۳۹۱ به اجرا در آمده و منتشر شد. در این طرح برای انتخاب اشعار در هر کتاب ۵ داور اشعار را کار‌شناسی کرده و هر نفر به هر شعر از ۱ تا ۱۰۰ امتیاز خواهند داد. بنابراین مجموع امتیاز کار‌شناسان ۵۰۰ امتیاز و میانگین امتیاز برای راهیابی اشعار در این کتاب ۵۰% مجموع کل امتیاز گروهی داوران است.

ضرغامی درخصوص چگونگی اجرای طرح گفت: شاعران امروز طرحی نوآورانه است که بعداز مدت زمان بسیار زیادی توسط سرزمین اهورایی به اجرا در آمده است و می‌تواند پاسخگوی نیاز انتشار کار‌شناسی شده و منصفانهٔ شعر امروز باشد. این طرح بر مبنای استفاده از خرد جمعی کلید خورده است و برای پرهیز از اعمال نظر شخصی و سلیقه‌ای تیم داوری در هر مجلد از این پروژه تغییر خواهند کرد. در نیمه اول سال ۱۳۹۲ بیشتر از ۱۰۰ کتاب شعر که شاعران آن می‌خواستند اشعارشان را با سرمایهٔ شخصی منتشر کنند از کار‌شناسان سرزمین اهورایی جواب منفی گرفته‌اند و متاسفانه بعضی از این آثار که به دلیل ضعف تکنیکی و نداشتن مولفه‌های شعر امروز مناسب منتشر شدن نبوند، توسط ناشران دیگر منتشر شد و به هر صورت به بازار نشر شعر امروز تزریق شدند.

مدیر طرح پروژهٔ شاعران امروز خاطرنشان کرد: شاعران امروز مجموعه کتابی است که قرار است سالانه بر اساس فراخوان و دریافت اشعار از شاعران و پس از کار‌شناسی گروه داوران منتشر شود. مطمئن باشید بعد از منتشر شدن حداقل ۳ تا ۵ جلد، این کتاب تبدیل به آرشیو بخشی از شاعران فعال در شعر این برش زمانی خواهد شد و برای همین ما از هر طریقی که شده است از شاعران گرامی درخواست کرده‌ایم اشعار خود را برای این پروژه ارسال کنند. این مجموعه کتاب بنا به نیاز بازار نشر شعر امروز ایران تدارک دیده شده است و با صرف وقت، دقت نظر و هزینه به سرانجام رسیده است و هدف آن شناسایی اشعار قابل ارائه در آنتالوژی شعر امروز پارسی است و محدودیت جغرافیایی نیز از آن برداشته شده است و شاعران غیر ایرانی نیز می‌توانند در آن شرکت کنند.

ضرغامی در پایان خاطر نشان کرد: آخرین مهلت دریافت اشعار از شاعران ۲۰ آبان ۹۲ است و این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. از تمام دوستان و فعالان در شعر و ادبیات امروز درخواست می‌کنم برای حمایت از شاعران امروز فراخوان را اطلاع رسانی کنند و اگر دوستانی را می‌شناسند که از این فراخوان اطلاع ندارند به آن‌ها خبر دهند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا همزمانی تاریخ ۲۰ آبان که مهلت دریافت اشعار جلد دم کتاب شاعران امروزاست با زاد روز نیما یوشیج اتفاقی است یا با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته است؟ - گفت: این همزمانی برای ما مایه افتخار است اما مطمئن باشید کاملن اتفاقی است. ‌‌ همان طور که در چند مصاحبه گفته‌ام برای استفاده از نام بزرگان شعر مخصوصن نیمای نام آور شعر معاصر باید مراسمی فراگیر، با امکانات و هزینه و سنجشی به مراتب بزرگ‌تر از این‌ها داشت و من امیدوارم روزی دپارتمانی مستقل برای شناسایی شعر و شاعران واقعی امروز تشکیل شود و فعالان آن دپارتمان بتوانند به دور از هر گونه انتخاب گروهی و سیاسی و یارکشی متداول، با کار‌شناسی اشعار و معرفی نحله‌های مختلف شعر امروز آثار ماندگار را به دور از جنجال و مسایل همیشگی حاشیه منتشر کنند. برای همین این همزمانی تاریخی ربطی به برنامه شاعران امروز ندارد و ما هم علاقه‌ای به خرج کردن از اعتبار نام بزرگان شعر امروز برای حرکت‌های کوچک خود نداریم. پروژهٔ شاعران امروز مشت نمونهٔ خرواری از شعر و فعالیت‌های شعر معاصر است و من امیدوارم بعد از گذشت زمان و منتشر شدن چند مجلد از این کتاب بتوانیم نمونه‌های خوبی از شعر امروز ایران را گردآوری کنیم.

کتاب شاعران امروز بر مبنای انتخاب اشعار شاعران توسط گروه ۵ نفرهٔ کار‌شناسان شعر برای هر مجلد طراحی و اجرا شده است. جلد اول آن در سال گذشته توسط فراخوان انتشارات سرزمین اهورایی منتشر شده است و کار‌شناسان آن جلد(محمد آزرم، شمس آقاجانی، پگاه احمدی و بهزاد خواجات) بودند. هم اکنون فراخوان جلد دوم این کتاب نیزاعلام شده است و کار‌شناسان جلد دوم(هرمز علیپور، ابوالفضل پاشا، رویا تفتی، بهاره رضایی و روجا چمنکار) هستند و آخرین مهلت برای ارسال شعر به آدرس ایمیل این فراخوان Ahoorapress @ gmail. com تا ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۲ است و این زمان تمدید نمی‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز