خبرگزاری کار ایران

دبیر جایزه‌ی مهرگان در گفتگو با ایلنا:

ارشاد با صدور مجوز برای جوایز ادبی، حسن نیت خود را ثابت کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۸۰۶

عملکرد ۳ معاون اخیر امور فرهنگی ارشاد، قابل دفاع نبود. آن‌ها با نگاه‌های غیر مسوولانه و یک‌جانبه اعتبار و شان جوایز ادبی خصوصی را زیر سوال بردند. / امیدوارم آن حرف‌های غیرمنطقی دیگر از سوی مسوولان جدید ارشاد به گوش ما نرسد.

ایلنا؛ علیرضا زرگر(دبیر جایزه‌ی مهرگان) ضمن بحرانی خواندن وضعیت جوایز خصوصی در سال‌های گذشته، تحول و تغییر رویکرد وزارت ارشاد را منوط به عملکردهای معقول و درست در آینده‌ خواند.

وی در این‌باره به خبرنگار ایلنا گفت: چندی پیش و با یک و نیم‌ماه تاخیر، بالاخره سیدعباس صالحی به عنوان معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد معرفی شد. هرچند ما شناخت چندانی از ایشان نداریم اما اگر صحبت‌هایی که ایشان در مراسم معارفه‌ی خود کردند را در روند کاری خود به کار گیرند؛ قطعا ما راضی خواهیم بود.

زرگر ضمن بیان این مطلب که امیدوار است آقای صالحی، همچون وزیر ارشاد که حرف خود را درمورد تغییرات ممیزی تغییر داد، حرف‌های خودش را عوض نکند، ادامه داد: ایشان در معارفه‌ی خود گفت که فرهنگ را نمی‌توان در تاریک‌خانه پرورش داد؛ عرصه فرهنگ نباید در انحصار گروه خاصی نباشد؛ بخش‌های مختلف در نقشه‌سازی فرهنگی نقش داسته باشند و… همه‌ی این حرف‌ها درست است؛ اما باید دید ایشان در عمل چه عملکردی از خود نشان می‌دهند.

دبیر جایزه‌ی مهرگان درمورد سال‌هایی که گذشت؛ گفت: همه می‌دانند که برخوردهایی که با اهالی قلم و فرهنگ در سال‌های اخیر صورت گرفت، در شان آن‌ها نبود و آسیب‌های جدی و رنجش‌های فراوانی را ایجاد کرده است. بسیاری از آثار و کتاب‌ها که انتشار حق مسلم آن‌ها بوده، از انتشار بازمانده اند و موجبات دلسردی نویسندگان را رقم زدند.

وی با انتقاد به کارنامه‌ی معاونین فرهنگی سابق در ارشاد، ادامه داد: عملکرد ۳ معاون اخیر امور فرهنگی ارشاد، عملکرد‌های قابل دفاعی نبود. آن‌ها با نگاه‌های غیرمسوولانه و یک‌جانبه اعتبار و شان جوایز ادبی خصوصی را زیر سوال بردند و تهمت‌هایی ازجمله وابستگی به خارج از کشور و… را مطرح کردند. البته این تهمت‌ها برای مردم باور کردنی نبود زیرا کذب بودن آن‌ها مشخص و مبرهن بود.

زرگر درمورد اینکه گفته شده بود جوایز خصوصی بودجه‌های مالی خود را از خارج از کشور تامین می‌کنند، اظهار داشت: اگر هزینه‌های تمام ادوار گذشته‌ی مهرگان را جمع کنید، به اندازه‌ی هزینه‌های صورت گرفته در یک دوره از جوایز دولتی نمی‌شود! مگر هزینه‌ی برگزاری یک دوره مهرگان چقدر است؟ اکثر همکاران ما در این جایزه به صورت داوطلبانه و خودجوش با ما همکاری دارند و جوایز ما نیز بسیار قلیل‌اند!

وی؛ تهمت‌های پیشین را بی‌پایه و مهمل خواند و ادامه داد: امیدوارم آن حرف‌های غیرمنطقی دیگر از سوی مسوولان جدید ارشاد به گوش ما نرسد زیرا جز اینکه باعثرنجش و افزایش فاصله میان اندیشه‌ها می‌شود، نتیجه‌ی دیگری در بر ندارد.

دبیر مهرگان در مورد این جایزه توضیح داد: ما از دولت‌ها هیچ وقت انتظاری نداشته و نداریم. تنها خواسته‌ی ما این است که در کار جوایز خصوصی مداخله نکنند و بگذارند کار خودشان را بکنند. مگر نه این است که جوایز دولتی با سلیقه خودشان کار می‌کنند؟

وی ادامه داد: ما نباید از حقوق مدنی و شهروندی ساده‌ی خود محروم شویم. چرا نباید اجازه‌ی برگزاری یک مراسم ساده را داشته باشیم و حتی به ما اجازه ندهند در جلسات خصوصی از برگزیدگان‌مان تقدیر کنیم؟ ما هم مانند جوایز دولتی، داریم درمورد کتاب‌هایی که با مجوز خود ارشاد منتشر شده فعالیت می‌کنیم. حالا اینکه سلیقه‌مان متفاوت است بحثدیگری است.

زرگر گفت: ما همچنان باید منظر بمانیم تا وزیر ارشاد و معاون فرهنگی‌اش فرصت لازم برای بررسی منصفانه‌ی پرونده‌ی جوایز خصوصی و دولتی را داشته باشد و برآیند و تاثیرات آن‌ها را ارزیابی کنند. من مطمئن هستم اگر این انصاف و تعقل وجود داشته باشد، از جوایز خصوصی استقبال می‌شود و اقدامات لازم را صورت می‌دهند.

وی در پایان درمورد مجوز گرفتن جوایز خصوصی نیز اظهار داشت: طبیعتا NGOها و تشکل‌های مدنی در حوزه‌ی ادبیات و هنر، بیش از هرچیز نیازمند به رسمیت شناخته شدن هستند. در این راستا ما در ادوار گذشته مکررا تقاضای مجوز رسمی فعالیت کرده‌ایم که البته به نتیجه نرسیده. اما مسلما در دوره‌ی جدید نیز، بعد از مستقر شدن کامل مسوولان ارشاد جدید و بررسی اوضاع و اسناد موجود، دوباره تقاضای خود را پیگیری می‌کنیم. به نظر من صدور مجوز برای جوایز خصوصی، می‌تواند اولین گام ارشاد برای اثبات حسن نیت‌اش نسبت به جوایز خصوصی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز