خبرگزاری کار ایران

آیدا شاملو در گفتگو با ایلنا:

حذف ۹ صفحه از حرف «چ» کتاب کوچه، منطقی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۲۹۶

آیدا می‌گوید: چرا کلماتی که در فرهنگ‌های دیگر مجاز هستند، در کتاب کوچه غیرمجاز شده‌اند؟ / چاپ حرف «چ» کتاب کوچه منوط به اعمال حذفیات و اصلاحیات است و نظر فرهنگستان نیز این رای را تغییر نداده.

ایلنا؛ مدت‌ها از ارائه‌ی جلد دوازدهم از فرهنگ کتاب کوچه، توسط نشر مازیار به اداره‌ی کتاب ارشاد می‌گذرد اما تلاش‌ها و پیگیر‌ها برای اخذ مجوز نشر آن، تا به امروز به نتیجه نرسیده است.

چندی قبل، خبر ارجاع حرف «چ» از این فرهنگ معتبر و مشهور به فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نظرخواهی از کارشناسان این فرهنگستان از زبان مهرداد کاظم‌زاده(مدیر نشر مازیار) روی سایت ایلنا رفت. اما گویا این ارجاع و نظرخواهی هم نتوانسته است سنگ توقف را از پیش پای انتشار جلد دوازدهم از این مجموعه بردارد. این درحالی‌ست که غلامعلی حدادعادل اعلام کرده نظر فرهنگستان به ارشاد اعلام شده!

آیدا شاملو(همسر زنده‌یاد احمد شاملو) درمورد توقف انتشار حرف «چ» کتاب کوچه در ارشاد، به خبرنگار ایلنا گفت: کتاب کوچه، یادگار احمد شاملوست و چه خوب می‌شود که مسوولان ارشاد لطف کنند و اجازه دهند روند انتشار این فرهنگ ادامه پیدا کند.

وی همچنین ضمن اظهار گلایه از برخی روزنامه‌ها که صحبت‌های را وارونه انعکاس داده‌اند، اظهار داشت: تعریفی که من و شاملو از رسالت و مسوولیت روزنامه‌نگاری داشتیم و داریم، با چیزی که امروز از سوی برخی از روزنامه‌نگاران می‌بینیم، منافات دارد. چراکه در آخرین مصاحبه‌ام، اظهار امیدواری من نسبت به انتشار جلد دوازدهم کتاب کوچه را به ناامیدی مطلق تغییر داده بودند و…

آیدا با اشاره به اصلاحیه‌ای که از سوی ممیزان اداره‌ی کتاب به حرف «چ» کوچه وارد شده، گفت: اتفاقا حرف «چ» هیچ مشکلی از نظر من و ناشر ندارد و به اصطلاح؛ کتاب شسته و رُفته‌ای است. اما رای ارشاد این است که ۹ صفحه از این جلد حذف شود! این رای منطقی نیست چراکه تمام کلمات و توضیحات ارائه شده در ۹ صفحه‌ی مذکور، در فرهنگ‌های دیگر وجود دارند. حالا چرا این کلمات در فرهنگ‌های دیگر مجاز هستند و در فرهنگ کوچه غیرمجاز؛ نمی‌دانم!

وی درمورد وضعیت انتشار سایر آثار شاملو نیز افزود: «میراث» که مدت‌هاست در ارشاد مانده و به آن مجوز نداده‌اند. همچنین در تلاش هستیم تا کتاب‌های شاملو در حوزه‌ی کودک و نوجوان را به انتشار برسانیم. کارهایی هم صورت گرفته و چندتایی هم آماده شده، اما هنوز نامی از ناشران آن‌ها عنوان نمی‌کنم.

مهرداد کاظم‌زاده(مدیر انتشارات مازیار) نیز درمورد آخرین پیگیری‌هایش نسبت به انتشار حرف «چ» کتاب کوچه به ایلنا گفت: در مراجعاتی که داشتم، مدیر اداره‌ی کتاب در واکنش به پیگیری‌های از من پرسید «اگر نظر فرهنگستان زبان و ادب فارسی را درمورد این کتاب جویا شویم، شما قبول دارید؟» من هم قبول کردم. اما بعد از مدتی وقتی دیدم خبری نشد، دوباره از اداره‌ی کتاب پیگیری کردم که ضمن تکرار پاسخ منفی، به من گفتند: «مگر از فرهنگستان هم بالاتر داریم!؟».

وی با اشاره به اظهارات سرپوشیده‌ی اخیر حدادعادل مبنی بر اعلام نظر فرهنگستان به ارشاد، ادامه داد: با توجه به نوع برخورد مسوولان اداره‌ی کتاب، قطع یقین فرهنگستان هم نظر منفی به انتشار حرف «چ» داده است. چون اگر مثبت بود، رییس این فرهنگستان به خبرنگاران نمی‌گفت بروید از ارشاد، نظرِ فرهنگستان را بپرسید! ثانیا؛ اگر اینگونه بود، باید تاثیری بر رای اداره‌ی کتاب می‌گذاشت، که نگذاشت.

مدیر انتشارات مازیار درمورد وضعیت کلی نشر در روزهای جاری گفت: مدت‌هاست که مثلثمشکلات؛ یعنی بازار کساد، قیت بالای کاغذ و ممیزی‌های شدید، رونق حوزه‌ی نشر را گرفته. مسوولان ارشاد باید هرچه سریع‌تر فکری بکنند و حداقل درصدد حل مشکل یکی از اضلاع این مثلثبرآیند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز