خبرگزاری کار ایران

امیر کربلایی‌زاده در گفتگو با ایلنا خبر داد؛

«Stand - up comedy» در تئاتر ایران جان می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۰۳۴

پیش از اتقلاب منوچهر نوزری و علی تابش دو هنرمندی بودند که همراه یکدیگر تجربه‌‌ی استندآپ کمدی را در ایران به یادگار گذاشتند.

امیرکربلایی‌زاده از تصمیم خود برای ثبت شیوه اجرایی کمدی ایستا «Stand - up comedy» در ایران به کمک اساتید شناخته شده هنرهای نمایشی خبر داد. این هنرمند روز پنجشنبه و جمعه(۱۸ و ۱۹ دی ماه) نمایش «نوستالژی» را به همین شیوه اجرا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر کربلایی‌زاده که قصد دارد با کمک مدرسان شناخته شده تئاتر برای ثبت این شیوه اجرا در ایران اقدام کند در همین زمینه توضیحاتی ارائه داد و گفت: استندآپ کمدی با تعریف صحیح قبل از انقلاب چند بار توسط نورمن در ایران اجرا شده است. اما بعداز تجربه موردنظر دیگر شاهد ادامه این جریان نبودیم و اندک اجرای صورت گرفته توسط برادران تقدسی و طلایی به‌‌صورت لطیفه‌گویی و تقلید صدای افراد به نمایش گذاشته شد.

این بازیگر به تعریف شیوه استندآپ کمدی پرداخت و توضیح داد: استندآپ کمدی شیوه اجرایی است که تک بازیگر در آن مونولوگی را به‌صورت ایستا برای حاضران در کافه یا رستوران اجرا می‌کند و به نوعی مانند آینه دربرابر دیدگان تماشاگر قرار می‌گیرد. آنچه به‌عنوان محتوا در چنین اجراهایی مطرح است بیشتر به بازآفرینی غلوآمیز خلقیات و مسائل اجتماعی اختصاص دارد.

بازیگر نمایش «ماه در قاب» تصریح کرد: به این ترتیب هنرمند درجریان ایجاد فضای مفرح و سرگرم کننده برای تماشاگران پیشنهاد اصلاح یک رفتار و عادت اجتماعی یا ادامه یک روند را پیشنهاد می‌دهد.

کربلایی‌زاده خاطرنشان کرد: این تکنیک با آنچه ما از لطیفه‌گویی و تقلید صدا می‌شناسیم متفاوت است و لزوما قرار نیست هدف خود(نقد اجتماعی) را با استفاده از لهجه و تقلید گویش‌های اقوام گوناگون پیش ببرد.

بازیگر نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» همچنین درباره سابقه اجرای استندآپ کمدی قبل و بعداز انقلاب توضیح داد و گفت: پیش از اتقلاب منوچهر نوزری و علی تابش دو هنرمندی بودند که همراه یکدیگر چنین تجربه‌ای را به یادگار گذاشتند. اما بعداز انقلاب تا شروع فعالیت حمید ماهی صفت در دهه ۷۰ چنین اجراهایی را در حافظه نداریم. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که آقای ماهی صفت براساس شیوه لطیفه‌گویی و تقلید صدا و آواز خواند اجرا می‌کند.

او با تاکید بر اینکه تعریف استندآپ کمدی با آنچه ماهی صفت به نمایش می‌گذارد تفاوت دارد؛ بیان کرد: آنچه من درنظر دارم در سینما و تئاتر بیشتر با چهره‌هایی مانند جری لوئیس، رابین ویلیامز، جیم کری و نورمن ویزدوم شناخته می‌شود. هنرمندانی که واقعا اجراهای درخشانی از این شیوه را به نمایش گذاشتند.

کربلایی‌زاده به تلاش‌های خود برای ثبت استندآپ کمدی در ایران اشاره کرد و گفت: برای این کار ابتدا به اداره کل هنرهای نمایشی مراجعه کردم و دوستان قول حمایت دادند. همچنین از راهنمایی‌های امیر دژاکام، ‌ دکتر گلبرگ ابوترابیان و دیگر کارشناسان و دانشجویان تئاتر هم صحبت‌هایی داشتم تا از دانش این عزیزان استفاده کنم و البته چشم امیدم به همراهی و کمک هنرمندان تئاتر و اهالی رسانه است تا شرایط ثبت فراهم شود. ‌

بازیگر برگزیده تئاتر ایران در سال ۹۱ در انتها ضمن اشاره به تصمیم خود برای اجرای یک استندآپ کمدی طی روزهای پنجشنبه و جمعه بیان کرد: این یک آزمون و خطا خواهد بود و امیدوارم دوستان من را در این راه همراهی کنند. یکی از هدف‌های اصلی که در دوران بازیگری در سر دارم ثبت و اشاعه استندآپ کمدی است. شیوه اجرایی که مانند تئاتر خیابانی بازیگر را به چالشی سخت می‌طلبد.

استندآپ کمدی «نوستالژی» در روزهای پنجشنبه و جمعه(۱۸ و ۱۹ دی ماه) ساعت ۲۰ با ایفای نقش امیر کربلایی‌زاده در کافه مرچ واقع در خیابان کریمخان، خیابان به‌آفرین، نبش شقایق، پلاک ۱ اجرا می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز