خبرگزاری کار ایران

بازیگران «مردی برای تمام فصول» از حضور سینمایی‌ها در تئاتر گفتند؛

دهان باز افراد بیکار مشکل‌ ساز می‌شود

کد خبر : ۲۱۵۹۴۱

کیانیان: متاسفانه نگاه همه ما به دست دولت است. نباید فکر کنیم دولت باید همه این کارها را انجام دهد، حالا سوال این است که ما باید چکار کنیم.

بازیگران نمایش «مردی برای تمام فصول» و بهمن فرمان‌آرا به عنوان کارگردان امروز در حاشیه نشست رسانه‌ای نمایش درباره حضور بازیگران تئاتر در سینما و ایفای نقش سینمایی‌ها روی صحنه‌های تئاتر به اظهار نظر پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا کیانیان با بیان اینکه اکثر سینمایی‌های جهان و ایران تئاتری هستند در این رابطه گفت: تعدادی از بازیگران پیش از حضور در سینما در صحنه‌های تئاتر درخشیدند و عده‌ای هم راه متفاوتی را در پیش گرفتند اما معتقدم ورود به سینما می‌تواند براساس شانس اتفاق بیفتد اما ماندگاری در این حرفه شانسی نیست.

این بازیگر پیشکسوت با تاکید بر اینکه معنی چنین تفکیک‌هایی را نمی‌فهمد ادامه داد: به عنوان نمونه وقتی عکاسی می‌کردم ناراحت بودند که چرا کیانیان عکاسی می‌کند اما بعد وقتی دیدند پیگر هستم کارت انجمن عکاسان را افتخاری به من دادند.

وی با تاکید بر اینکه اصل سینما چیزی جز به تصویر درآمدن نمایش نیست خاطرنشان کرد: خوب است ما از هر آنچه اتفاق می‌افتد استقبال کنیم تا بتوانیم موضوع را در خود هضم کنیم. متوجه باشیم قرار نیست کسی جای دیگیری را تنگ کند. دنیای سینما با حضور تئاتری‌ها تنگ نمی‌شود و برای همه در این جهان جا وجود دارد.

کیانیان صحبت‌هایی از این دست را به غیبت تشبیه کرد و درباره دلیل چنین پدیده‌ای اظهار داشت: ‌ بیکاری مهم‌ترین دلیل چنین نگاهی است و اگر آن‌ها که می‌نشینند تا از کار کردن دیگران ایراد بگیرند مشغول به کار و فعالیت باشند دیگر فرصت غیبت ندارند.

رضا مولایی در تکمیل صحبت‌های کیانیان اظهار داشت: من به چنین تفکیک‌هایی قائل نیستم. شما باید به انتخاب بازیگر توسط کارگردان هم توجه کنید. آقای فرمان‌آرا می‌توانست خیلی راحت از بازیگران سینمایی استفاده کند و همه قبول می‌کردند اما ترجیح داد از عوامل تئاتری بهره بگیرد.

وی حذف حمایت از گروه‌های نمایشی توسط اداره کل هنرهای نمایشی را در این شرایط بی‌تاثیر ندانست و گفت: وقتی مرکز تصمیم گرفت حمایت از گروه‌های نمایشی راقطع کند هنرمندان چاره‌ای نداشتند جز فکر به اینکه بازگشت مالی چطور اتفاق می‌افتد. بنابراین بعضی تصمیم گرفتند با استفاده از چهره‌های سینمایی گیشه را تقویت کنند و افرادی وارد عرصه شدند که لزوما کار تئاتر نکرده بودند.

امیر دلاوری دیگر بازیگر نمایش «مردی برای تمام فصول» درباره حضور هنرمندان سینما در تئاتر اظهار داشت: بهتر این است که از شعار دادن در این رابطه پرهیز کنیم و اصولا نباید تفکیک قائل شویم. اطمینان دارم از هر بازیگر تئاتری سوال کنید می‌گوید علاقه دارد در سینما نیز حضور داشته باشد؛ برعکس این گفته هم صادق است. چون بازی در سینما در ادامه بازیگری روی صحنه تئاتر اتفاق می‌افتد.

سیامک صفری با اظهار نظر در این رابطه و رد تفکیک بین بازیگران سینما و تئاتر بیان کرد: باید به این نکته دقت داشته باشیم که چیزی اگر نیاز نباشد اصلا پدید نمی‌آید. اینکه عده‌ای در سینما یا تئاتر به ایفای نقش می‌پردازند لزوما اتفاق بدی نیست چون اگر خوب نباشند کار ادامه پیدا نمی‌کند.

محمدرضا مالکی به آغوش باز خانواده تئاتر برای هنرمندان سینما اشاره کرد و گفت: ای کاش خانواده سینما هم با هنرمندان تئاتر چنین برخوردی داشتند و اجازه می‌دادند این افراد راحت‌تر وارد شوند. تجربه نشان داده آن‌ها که از تئاتر به سینما می‌روند با دست پر سر کار حاضر می‌شوند.

بهمن فرمان‌آرا با تایید صحبت‌ها اظهار داشت: ‌ این ارتباط در طول تاریخ سینما وجود داشته و در سال‌های ابتدایی و دوران صامت فقط از تئاتری‌ها استفاده می‌شد چون بدن‌های ورزیده‌تری داشتند. آن‌ها حتی وقتی به فیلم اشاره می‌کنند در زبان خود واژه show را به کار می‌برند که به نوعی معادل نمایش است. اما اینجا همه چیز زمانی بهم می‌ریزد که زبان آدم‌های بیکار علیه افراد مشغول به کار فعال می‌شود.

هدایت هاشمی نقش کمبود زیرساخت‌ها را در این زمینه زیاد دانست و گفت: اگر همه امکانات لازم برای کار در اختیار داشته باشند دیگر چنین صحبت‌هایی پیش نمی‌آید. کافی است فقط به تهران نگاه کنیم تا ببینیم نسبت سالن‌ها پایتخت چه آمار اسف‌باری را نشان می‌دهد.

وی افزود: وقتی سالن‌های تئاتر فعال در پایتخت به عدد پانزده نمی‌رسد جنگی بوجود می‌آید که از اساس غلط است. معضل اصلی ما بیکاری است که رابطه مستقیم با زیرساخت دارد و اصلا درست نیست در سال فرهنگ با چنین مشکلاتی مواجه باشیم.

رضا کیانیان ضمن مخالفت با بخشی از صحبت‌های هدایت هاشمی گفت: حرف سیاسی مدام تغییر می‌کند اما آنچه اصالت دارد و ماندگار می‌شود حرف هنری است و ما باید تمرین کنیم همواره درباره هنر حرف بزنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از سالن‌های کوچک شهر پاریس توسط بخش خصوصی ساخته شده است بیان کرد: ‌ باید این پرسش را مطرح کنیم که چرا بخش خصوصی در کشور ما قدم جلو نمی‌گذارد؟ چون متاسفانه نگاه همه ما به دست دولت است. نباید فکر کنیم دولت باید همه این کارها را انجام دهد، حالا سوال این است که ما باید چکار کنیم.

این هنرمند تصریح کرد: ما باید سالن‌های کوچک تئاتر درست کنیم و همه ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها باید بخشی از فضای موجود خود را به اجرای تئاتر اختصاص دهند. باید درباره چیزی صحبت کنیم که تا به حال اتفاق نیفتاده است.

کیانیان ادامه داد: نباید این نکته را هم فراموش کنیم که تئاتری به منظور دریافت پول بیشتر و شهرت به سینما می‌رود اما وقتی سینمایی به تئاتر می‌آید به فکر کسب اعتبار است.

بهمن فرمان‌آرا در انتهای این بحثگفت: دقیقا به همین دلیل به محض آنکه امکان اجرا فراهم شد کار را آغاز کردیم و منتظر بودجه دولتی نماندیم. این کار مخارج زیادی داشت و من با قبول تامین هزینه‌ها قصد داشتم نشان دهم تئاتر هم می‌تواند به سود دهی برسد. اگر هم چنین اتفاقی نیفتد چیزی از دست ندادم و نمایشی که دوست داشتم روی صحنه رفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز