خبرگزاری کار ایران

عادل بزدوده در گفتگو با ایلنا:

کانون پرورش فکری از جریانی آسیب دید که با رئیس‌جمهور سابق رفت

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۰۹۲

زمانی دوستان رئیس‌جمهور سابق به کانون پرورش فکری آمدند و تفکر خود را حاکم کردند. نگاه‌های غیرکارشناسی آنها سرعت پیشرفت کانون را کاهش شدیدی داد / افرادی که کوچکترین توجهی به ساختار کانون نداشتند؛ فکر کردند باید امور را با دیدگاه خود سامان دهند.

عادل بزدوده(کارگردان و کارشناس تئاتر عروسکی) اعتقاد دارد؛ عدم پیشرفت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی سالیان اخیر به دلیل حاکم شدن عقاید افرادی است که با تغییر دولت دیگر در این مرکز حضور ندارند تا پاسخگوی نتیجه برنامه‌ریزی‌های خود باشند. این هنرمند همچنین بازگشت کانون به دوران درخشان خود را در گرو برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت می‌داند که به گفته او فعلا چنین چیزی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگردان باتجربه نمایش‌ عروسکی؛ تغییرات مداوم مدیران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را یکی از دلایل بروز کاستی‌ها دانست و اظهار داشت: این مشکل اساسی کشور در زمینه مدیریت کلان است و نمی‌توان تشکیلات کانون پرورش فکری را مقصر دانست.

وی با بیان اینکه نقصان‌هایی بوجود آمده که همه باید برای برطرف شدن آن‌ها دست به دست یکدیگر دهیم، ادامه داد: به عنوان مثال زمانی دوستان رئیس‌جمهور سابق به کانون پرورش فکری آمدند و تفکر خود را حاکم کردند. وجود نگاه‌های غیرکارشناسی از این دست موجب شد سرعت پیشرفت کانون کاهش شدیدی را تجربه کند.

بزدوده؛ عدم برنامه‌ریزی مدون را یکی دیگر از مشکلات مدیریتی حاکم بر کشور و جریان فرهنگی دانست و گفت: اگر رشد فرهنگ برای ما اهمیت دارد پس به برنامه‌ریزی دقیق میان مدت و بلند مدت نیاز داریم که قطعا یکی از عوامل پیشرفت یک مجموعه فرهنگی است. اما اینطور که شواهد نشان می‌دهد در کانون برنامه کوتاه مدت و بلند مدت وجود ندارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم دغدغه‌های ما خانوادگی است و باید در کشور حل شود. این درست نیست که با عملکرد اشتباه بهانه‌ در اختیار غیرایرانی بگذاریم تا برای فرهنگ ما چالش درست کند.

وی تصریح کرد: همه ما دلمان برای عرصه فرهنگ کشور و مجموعه‌ای اثرگذار مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌سوزد و بد نیست پیش از آنکه مسائل در عرصه عمومی مطرح شود، کاستی‌ها را درون خانواده حل کنیم.

این طراح صحنه و نمایش‌نامه نویس باسابقه تئاتر کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که چه عاملی موجب شده کانون دیگر مدرس تاثیرگذار تربیت نکند اظهار داشت: این اتفاق به بزرگوارانی بازمی‌گردد که طی سالیان گذشته با عدم شناخت از محیط وارد کار و عرصه مدیریت شدند و آنچه شما عنوان می‌کنید و امروز شاهد آن هستیم نتیجه برنامه‌ریزی‌‌ها آقایانی است که امروز دیگر در کانون نیستند.

وی ادامه داد: افرادی که کوچکترین توجهی به ساختار پدیدار شده در کانون نداشتند و فکر کردند باید امور را با دیدگاه خود سامان دهند و نتیجه آن شد که الان شاهدیم.

بزدوده با تاکید بر اینکه باید کار را به کاردان بسپاریم؛ گفت: مگر امکان دارد تیغ جراحی را به دست من بدهند و امکان ورود به اتاق عمل داشته باشم؟ قطعا پاسخ منفی است. پس چرا زمانی که به عرصه مدیریت فرهنگی می‌رسیم از حضور افراد با تجربه و کارشناس این حوزه استفاده نمی‌شود؟ نسپاردن تیغ جراحی در عرصه فرهنگ به دست افراد کارآمد موجب بروز مشکلات ادیده‌ای شده که امروز در اجتماع می‌بینیم.

کارشناس نمایش عروسکی در انتها برای بازگشت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دوران طلایی از رسانه‌ها کمک طلبید و اظهار داشت: به عنوان عادل بزدوده که چهل سال از عمر خود را در این مسیر صرف کرده‌ام از همه درخواست کمک می‌کنم تا در کنار یکدیگر از گلستانی که با مشکلاتی مواجه شده حفاظت کنیم. دقت داشته باشیم باغ ما آسیب دیده و با اندک مراقبت بار دیگر احیا می‌شود.

عملکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های اخیر با انتقادهای رسانه‌ها و کارشناسان مواجه بوده است. تا آنجا که روابط عمومی این مرکز چندی پیش ناچار شد به نقدهای مطرح شده پاسخ دهد. اما این پاسخ‌ها نه تنها شبهات را برطرف نکرده بلکه سوال‌های بیشتری بوجود آورده که طی روزهای آینده به آن خواهیم پرداخت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز