خبرگزاری کار ایران

سیمین امیریان:

نمایش عروسکی نیازمند برنامه‌ریزی طولانی‌مدت است

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۸۲۷

متأسفانه در کشور ما، تنها به چند نمایش عروسکی بودجه کافی، تعلق می‌گیرد و اغلب گروه‌ها با سرمایه شخصی‌شان باید نمایشی آماده کنند؛ درحالی که در کشورهای دیگر از تئاتر و مخصوصا تئاتر عروسکی حمایت زیادی می‌شود.

سیمین امیریان(کارگردان نمایش عروسکی) معتقد است: سالهاست تئاتر کشور وضعیت خوبی ندارد. تئاتر و به دنبال آن نمایش عروسکی، به یک برنامه‌ریزی مدون و طولانی‌مدت نیازمند است.

به گزارش ایلنا، این فعال تئاتر عروسکی با بیان اینکه نمایش عروسکی هم از این وضعیت بی‌برنامگی تبعیت کرده، افزود: همانطور که شاهد هستید در طول سال، ‌ حتی یک نمایش عروسکی هم روی صحنه نمی‌رود و فقط، دو سال یک‌بار برای آن جشنواره‌ای برگزار می‌شود. این‌ها همه از نقاط قابل تأمل در مدیریت تئاتر کشور محسوب می‌شود.

امیریان همچنیین یادآور می‌شود: متاسفانه علاوه بر بودجه که هیچ وقت آنطور که باید و شاید در اختیار تئاتر قرار نگرفت سالن مناسب هم برای نمایش عروسکی درنظر گرفته نشده است.

امیریان با بیان اینکه جشنواره تئاتر عروسکی در دنیا معروف و شناخته شده است، اضافه می‌کند: نمایش عروسکی در دنیا با استقبال خوبی روبرو می‌شود اما در ایران با توجه به کمی بودجه و سالن مناسب با محدودیت اجرا، روبه‌رو است و تنها به برگزاری جشنواره بسنده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تئاتر کشور و مشخصاً تئاتر عروسکی، نیاز به برنامه‌ریزی دارد؛ البته در مورد تئاتر خیلی موارد هست که باید از ابتدا شکل درستی بگیرد.

امیریان با بیان اینکه تئاتر عروسکی کشومان باید خود را به آثار دیگر کشورها رسانده و در یک طراز قرار گیرد، تأکید کرد: متأسفانه در کشور ما، تنها به چند نمایش عروسکی بودجه کافی، تعلق می‌گیرد و اغلب گروه‌ها با سرمایه شخصی‌شان باید نمایشی آماده کنند؛ درحالی که در کشورهای دیگر از تئاتر و مخصوصا تئاتر عروسکی حمایت زیادی می‌شود.

این مدرس تئاتر اضافه کرد: باید آثار عروسکی ما به کشورهای دیگر برده شود تا آنها متوجه خلاقیت و هنر نمایش‌های ایرانی‌ها شوند. کشورهای دیگر با آثار عروسکی بسیار قوی در این جشنواره شرکت می‌کنند و این درحالی است که آثار عروسکی ما تنها ۴ ماه مانده به برگزاری جشنواره اقدام به آماده‌سازی نمایش می‌کنند و با آثار خارجی قدرتمند و قابل اعتنا قیاس می‌شوند که اینکار درست نیست.

وی با بیان اینکه هیچ جایی برای نگهداری عروسک‌های نمایش هایمان نداریم، می‌گوید: عروسک‌هایی داریم که شکل سنتی دارند و در کشورهای دیگر طرفدار زیادی دارند بنابراین باید محلی برای نگهداری این عروسک ها در نظر گرفته شود. باتوجه به بین المللی بودن جشنواره تئاتر عروسکی، جایی برای نگهداری عروسک های آنها هم داشته باشیم تا تعدادی از عروسک ها را به یادگار در ایران نگه داریم اما چنین چیزی نداریم و باید فکری برای آن شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز