خبرگزاری کار ایران

عادل بزدوده:

جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی موزه ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۳۴۸

با توجه به بین‌المللی بودن این جشنواره اگر جایی مانند موزه برای نگهداری این عروسک ها داشته باشیم می توانیم عروسک های آثار خارجی را نگهداری کنیم زیرا اینکار موجب انتقال یک فرهنگ غنی می‌شود.

عادل بزدوده با بیان اینکه تئاتر ایران ۳۰ سال است مشکلات بسیاری دارد، گفت: متاسفانه نگاه‌ها به تئاتر و تخصصی‌تر نمایشی عروسکی نگاه‌های حقیرانه‌ای است و برای تغییر این نگاه‌ها باید در سطح کلان، مشکل آن را جستجو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از دبیرخانه پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک این هنرمند با سابقه در همین ارتباط بیان کرد: قطعا باید برای برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره تئاتر عروسکی نگاه کلانی وجود داشته باشد چرا که این جشنواره ارزش یک کار هنری را بررسی می‌کند.

بزدوده با بیان اینکه بودجه در برگزاری جشنواره نقش اساسی دارد، یادآور شد: اگر می‌خواهیم کار قابل تامل و قابل قبولی داشته باشیم باید به اندازه همان هم سرمایه گذاری کنیم.

نگاه مدیریت کلان به تئاتر تغییر یابد

وی با بیان اینکه تئاتر عروسکی مقوله‌ای کاملا هنری است، افزود: باید در نگاه دولت، مجلس تغییر ایجاد شود زیرا کم بهاترین و غیرمنصفانه‌ترین نگاه‌ها به تئاتر است. زمانی که حرف از هنر می‌شود همه در پیدایش هنر فیلسوف هستند اما زمانیکه حرف از بودجه می‌شود تنها در حد شعار باقی می‌ماند.

بزدوده با اشاره به اینکه نگاه‌ها به تئاتر نگاه‌های سطح پایین است، گفت: در سینما چنین نگاهی وجود ندارد زیرا نگاه‌ها به آن بین‌المللی شده است و نمی‌توانند سر سینما را به دیوار بکوبند اما سر تئاتر مخصوصا تئاتر عروسکی را محکم به دیوار می‌کوبند و صدایی هم از کسی در نمی‌آید.

وی در ادامه افزود: متاسفانه به نظر می‌رسد در تئاتر به این نگاه‌ها عادت کرده‌ایم و آنرا ادامه داده‌ایم به همین علت هم تئاتر کشور امروز وضعیت خوبی ندارد.

بزدوده خاطرنشان کرد: مسئولان جشنواره تئاتر عروسکی امسال اعلام کردند به هر کارگردانی ۵۰۰ هزار تومان داده می‌شود تا تئاتر عروسکی را بر روی صحنه ببرد. نمیدانم این فکر از کجا نشات گرفته؟ مگر می‌شود با یک گروه ۱۵ نفری ۷۰ عروسک با این بودجه تولید کرد؟

وی با بیان اینکه دیوار تئاتر بسیار کوتاه‌تر از دیگر هنرها است گفت: دیوار تئاتر نسبت به سینما بسیار کوتاه‌تر است ضمن اینکه امروز تئاتر به راحتی وارد قربانگاه شده است اما با این وجود همه ما عاشق کار در تئاتر هستیم.

بزدوده با بیان اینکه جشنواره تئاتر عروسکی رو به رشد است گفت: امروز کار هنر و ادم‌ها رو به رشد است اما باید با نگاه مادی و معنوی به این رشد نگاه کرد.

وی در ادامه افزود: این نگاه‌ها به تئاتر نگاه کاملا بی رحمانه‌ای است و دولت جدید باید هرچه سریع‌تر در جهت رفع آن برآید زیرا اگر این نگاه اصلاح نشود به قهقرا می‌رویم و جامعه‌ای که هنر آن به قهقرا رود جامعه سالمی نخواهد بود.

حمایت‌ها باعثامیدواری گروه‌های نمایش عروسکی می‌شود

بزدوده همچنین خاطرنشان کرد: وزیر ارشاد، نمایندگان دولت باید به جشنواره تئاتر عروسکی نگاه فاخر داشته باشند. باید نسلی که در این حیطه فعالیت دارند در دلشان امیدواری وجود داشته باشد تا بتوانند حتی از جیب خود برای هنر کشور خرج کنند.

وی در ادامه گفت: در جشنواره تئاتر فجر هر کارگردانی یک اثر را بر روی صحنه می‌برد اما برای به صحنه بردن ان بعد از جشنواره باید یک سال در نوبت اجرا بماند و درواقع به نوعی ارتزاق ما در صحنه تئاتر، ایستادن در نوبت است. با جدیت تمام می گویم که این نگاه از هنرمندان تئاتر باید برداشته شود.

هیچ مکانی برای نگه‌داری عروسک‌های جشنواره‌های قبل وجود ندارد

بزدوده با بیان اینکه متاسفانه عروسک های نمایشی در منازل افراد نگهداری می شوند، گفت: ۱۵ دوره است که جشنواره تئاتر عروسکی برگزار می‌شود و در این مدت عروسک‌های زیادی ساخته شده است اما همه این آثار تاریخی در خانه‌ها خاک می خورد درحالیکه داشتن مکانی برای حفظ و نگهداری این عروسک‌ها الزامیست.

این طراح عروسک نمایشی تاکید کرد: نمایش عروسکی قسمتی از تاریخ ایران است بنابراین باید در حفظ و نگهداری این عروسک ها کوشا باشیم، ضمن اینکه با توجه به بین‌المللی بودن این جشنواره اگر جایی مانند موزه برای نگهداری این عروسک ها داشته باشیم می توانیم عروسک های آثار خارجی را نگهداری کنیم زیرا اینکار موجب انتقال یک فرهنگ غنی می‌شود.

بزدوده همچنین گفت: این جشنواره با توجه به اهمیتی که دارد باید دبیرخانه دائمی داشته باشد خواستن باید در مدیریت کلان باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز