خبرگزاری کار ایران

«یوبیتسومه» ۹ تیر در تئاترشهر به صحنه می‌رود؛

شرایط اجتماعی دهه ۶۰ به روایت نسل سوم

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۳۹۹

نیما نادری: گروه‌ زیادی از جوانان ایرانی دهه ۶۰ برای کسب درآمد به ژاپن سفر کردند اما بعضا به دلیل فرهنگ پایین و سواد کم به مشاغلی روی آورند که با عنوان اختصاری ۳D یا(Dirty، Dark، Dangerous) شناخته می‌شوند.

نیما نادری که از ۹ تیرماه نمایش " یوبیتسومه " را در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌برد؛ واکنش نسل خود به نتایج حاصل از جنگ تحمیلی و مهاجرت‌ کاری جوانان به کشور ژاپن در دهه ۶۰ را از دلایل نگارش و کارگردانی این نمایش‌نامه دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نیما نادری در ارتباط با تغییرات احتمالی این نمایش در مقایسه با اجرا در قالب سی‌و دومین جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: طی گفتگوهایی که با سینا ییلا‌ق‌بیگی طراح صحنه کار انجام دادم؛ احتمال دارد تغییراتی در این بخش اتفاق بیفتد. همچنین در ایفای نقش بازیگران نیز تغییراتی صورت گرفته که به عنوان نمونه مریم بوبانی(بازیگر نقش مادر) شخصیتی متفاوت‌ و جذاب‌تر از اجرای قبل را به نمایش می‌گذارد.

این کارگردان جوان؛ فاصله زمانی اتفاق افتاده بین تمرین‌ها و اجرای عمومی نمایش را تاثرگذار دانست و ادامه داد: بعداز به صحنه رفتن " یوبیستومه " در جریان سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از آن زمان تا امروز بین گروه و اجرا فاصله‌ای افتاد که موجب شد کار را با شرایط متفاوت‌ تمرین کنیم. همه عوامل به درک متفاوتی از نقش‌ها دست پیدا کردند که موجب شد ایجاد چنین فاصله‌ای بین تمرین و اجرا برایم اهمیت پیدا کند.

نادری نگارش " یوبیتسومه " را واکنش به وقوع جنگ تحمیلی، نتایج آن و مهاجرت‌های کاری به کشور ژاپن در دهه ۶۰ دانست و گفت: به هرحال در خانواده‌ای زندگی کردم که جنگ همواره مسئله مهمی بوده و از پدربزرگ که فردی انقلابی بود گرفته تا پدرم که شخصا در جبهه حضور داشت و خودم که آن دوران را به شکل دیگری تجربه کردم؛ درگیر این واقعه بودیم.

وی افزود: نکته بعد شرایط ناشی از جنگ و ظهور پدیده‌ای مثل مهاجرت‌های کاری بود که آن دوران رواج داشت و گروه‌ زیادی از جوانان ایرانی برای کسب درآمد به کشور ژاپن سفر کردند. اما بعضا به دلیل فرهنگ پایین و سواد کم به مشاغلی روی آورند که با عنوان ۳D یا(Dirty، Dark، Dangerous) شناخته می‌شود.

این هنرمند خاطرنشان کرد: گرچه بودند ایرانیانی که در عرصه‌های مختلف مدیریتی فعالیت داشتند، اما بسیاری هم مشاغل نامتعارف پیشه کردند. این مسئله برای مهاجران ایرانی فروپاشی‌ جسمی و روحی همراه داشت؛ افرادی که در داخل کشور نگرانی‌های بسیاری داشتند و رویای خود را در خارج از کشور هم از دست رفته دیدند.

کارگردان نمایش " یوبیتسومه " درباره تفاوت نگاه خود هنگام نگارش متن بیان کرد: به دلیل تفاوت نسلی با نویسندگانی مانند محمد چرمشیر، فرهاد مهندس‌پور، محمد یعقوبی، محمد رحمانیان و علیرضا نادری باید طور دیگری به جنگ نگاه می‌کردم. فیلتری برای مواجه شدن با اتفاقی که نتایج آن قطعا نسل من را تحت تاثیر قرار داده و آثارش مانند خرابی‌های به جای مانده در مناطق جنگی پابرجاست که تلاش داشتم در متن نمود پیدا کند.

وی در انتها اظهار داشت: تلاش کردم اثر جنگ بر خودم و مناطقی را ببینم که هنوز شاهد خرابی‌های به یادگار مانده هستند. ویرانی‌هایی که مشخص نیست چرا با گذشت ۲۰ سال ترمیم نشده باقی مانده است.

" یوبیتسومه " به نویسندگی و کارگردانی نیما نادری از ۹ تیر ساعت ۱۸ در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

مریم بوبانی، معصومه رحمانی و مهدی صباغی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

این اثر نمایشی در قالب سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه رفت که با استقبال تماشاگران مواجه شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای پیش‌خرید اینترنتی بلیت این نمایش از طریق سایت www. tiwall. com اقدام کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز