خبرگزاری کار ایران

نظر شهرام کرمی درباره قطع حمایت دولت از آثار نمایشی؛

امکان تکرار تجربه تلخ سینما در تئاتر وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۳۳۴

اگر قرار باشد تئاتر به حال خود رها شود این احتمال وجود دارد که با گرایش گروه‌ها به درآمد گیشه به سمتی حرکت کنیم که سینما طی چند سال اخیر تجربه کرد و تماشاگر خود را از دست داد.

شهرام کرمی نمایش‌نامه نویس و کارگردان تئاتر معتقد است نباید مراحل تولید و خلق آثار نمایشی را با آنچه در موسیقی و تجسمی رخ می‌دهد مقایسه کنیم و در صورتیکه دولت از حمایت گروه‌ها فاصله بگیرد احتمال تکرار تجربه تلخ سینما و از دست دادن مخاطب این بار در تئاتر کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرام کرمی که نگارش نمایش‌نامه " خانه خورشید " را برای اجرا آغاز کرده است در ارتباط با مباحثمطرح شده پیرامون فاصله گرفتن گروه‌های نمایشی از بودجه دولت و تامین هزینه‌ها به واسطه جذب حامیان مالی گفت: اقتصاد در تئاتر با سایر رشته‌های هنری مانند موسیقی و تجسمی تفاوت اساسی دارد و ما نمی‌توانیم تمام ژانرها را با یک معیار سنجش کنیم؛ چون به شیوه‌های متفاوت خلق می‌شوند و در فضاهای متفاوت به نمایش درمی‌آیند.

وی با بیان اینکه ما حتی در این زمینه نمی‌توانیم از سایر کشورها الگوبرداری کنیم ادامه داد: به عنوان مثال گاهی مطرح می‌شود اقتصاد هنر در اروپا به فلان شیوه است، پس ما هم می‌توانیم از روش آن‌ها الگو بگیریم در حالیکه اصولا ساختار اداری کشور ما با هر یک از آن‌ها تفاوت چشمگیر دارد. به عنوان نمونه در کشور‌های اروپایی بیشتر شهرداری‌ها هستند که موظف به حمایت از گروه‌های نمایشی می‌شوند و دولت در مرحله بعد نقش حامی را ایفا می‌کند.

مدیر تالار هنر خاطرنشان کرد: در اروپا همچنین سالن‌ها بودجه مستقل دارند که توسط شهرداری‌ها پرداخت می‌شود و مدیران کمپانی‌ها بر همین اساس برنامه‌ریزی می‌کنند یا اگر کمپانی‌ها بتوانند اجرای خارج از کشور داشته باشند به دلیل اشائه هنر کشور خود در دیگر کشور از سوی دولت کمک هزینه دریافت می‌کنند.

این نمایش‌نامه نویس در خصوص موضوع اقتصاد تئاتر تصریح کرد: این عنوان به معنای رها کردن گروه‌های نمایشی به حال خود برای تامین هزینه‌ها نیست و تئاتر در تمام دنیا توسط دولت حمایت می‌شود. به این دلیل که با ایجاد اندیشه و تفکر در مخاطب پیوند دارد و اگر قرار باشد به سمت معیارهای مورد علاقه تماشاگر نزدیک شود قطعا از اندیشه فاصله خواهد گرفت.

وی افزود: البته همه جای جهان آثار نمایشی همسو با سلیقه تماشاگر وجود دارد و از سازوکار متفاوتی نسبت به آثار نمایشی صاحب تفکر برخوردار است.

کرمی به خطرهای ناشی از عدم توجه و حمایت‌های دولت اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد تئاتر به حال خود رها شود و هزینه‌هایش را تامین کند دولت نیز نمی‌تواند نظارت داشته باشد و این احتمال پیش می‌آید که با گرایش گروه‌ها به درآمد گیشه به سمتی حرکت کنیم که سینما طی چند سال اخیر تجربه کرد و تماشاگر خود را از دست داد.

این کارگردان با تاکید بر اینکه بد نیست دولت از آثار نمایشی پرمخاطب برای ادامه اجرا در استان‌ها کشور حمایت کند اظهار داشت: دولت می‌تواند نقش خود در حمایت از تئاتر را به سوی ثبت و تشکیل گروه‌های نمایشی سراسر کشور از یک سو و حمایت از اجرای نمایش‌های پرمخاطب در استان‌ها پیش ببرد که این رویکرد قطعا موجب می‌شود گروه‌ها با انگیزه بیشتر فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: نظارت دولت تنها به معنای صدور مجوز نیست و دولت باید از مرحله شکل‌گیری اثر تا هنگام اجرا روی صحنه گروه‌ها را مورد حمایت قرار دهد. باید شرایطی فراهم کنیم تا گروه‌های موفق در سالن‌های بیشتر اجرا داشته باشند که این مسئله به ایجاد انگیزه در هنرمندان نیز کمک خواهد کرد.

کرمی در انتها بیان کرد: نباید از شهرستان‌ها غافل شویم چراکه می‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم تا گروه‌ها به استان‌های کشور سفر کنند ولی در حال حاضر این اتفاق به صورت شخصی و خصوصی رخ می‌دهد که اگر برنامه‌ مشخصی وجود داشته باشد قطعا مثبت خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز