خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری خلیل راحتی مطرح شد:

علاقه شهرداری تهران برای تملک تأتر شهر

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۱۴۶

هزینه خرید خانه عزت الله انتظامی بیشتر از مبلغی که شایعه شده(۴ میلیارد تومان) نیست / اگر شهرداری تهران منزل سیمین و جلال را نمی‌خریدیک شرکت خصوصی آن‌را می‌خرید.

نشست خبری خلیل راحتی ریس شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و هنری شهرداری تهران در حالی صبح امروز برگزار شد که نحوه خریداری خانه عزت الله انتظامی و پرداخت هزینه‌های گزاف برای خرید خانه وی و همچنین خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد مورد سوال جدی خبرنگاران بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خلیل راحتی ریس شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به روند فعالیتهای این شرکت گفت: این شرکت یک طول عمر ۱۵ ساله دارد و وظیفه دارد هر سازه‌ای که در حوزه فرهنگ و هنر ساخته می‌شود را انجام دهد و نظارت کند و بد از پایان ان را تحویل بهره بردار بدهد.

وی با اشاره به اینکه ساخت سالنهای سینمایی تاتر ومساجد و موزه‌ها جز وظایف این شرکت است، افزود: امروز شهرداری تهران از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شده است و هر چند جمع آوری نخاله و زباله بسیار مهم است اما کارکرد فرهنگی و اجتماعی شهرداری نیز مهم است.

راحتی با اشاره به لزوم تاسیس و راه اندازی سالنهای تا‌تر در کشور گفت: تنها سالنی که در کشور فاخر است تالار وحدت است که مربوط به ۴۰ سال پیش است و لذا باید تحرک بیشتری در حوزه سالن سازی در بخش سینما و تا‌تر صورت بگیرد.

وی از تاسیس راه اندازی مجمتع سینمایی کوروش با ۱۲ سالن در غرب تهران و پردیس حرفه‌ای تا‌تر تهران در منطقه ۱۵ تهران، پروژه مرکز آیین‌های نمایشی صبا و تاسیس سالن ارکستر فیلار مونیک شهرداری تهران خبر داد و افزود: در ساخت سالنهای جدید به این امر توجه شده است که سن و صحنه‌های سالنهای تا‌تر متحرک باشد و از طرفی باید ظریفت صندلی‌های سالنهای تا‌تر افزایش پیدا کند هر چند ساخت سالن تا‌تر گرانتر از سالن سینما است.

راحتی ادامه داد: با احداثسالنهای جدید در بخش تئا‌تر تعداد صندلی‌های تئا‌تر و ظرفیت آن بیشتر خواهد شد و ۱۵۰۰صندلی به موجودی ظرفیت تئا‌تر اضافه می‌شود یعنی سرانه صندلی‌های تئا‌تر دوبرابر می‌شود.

وی ادامه داد: در احداثسالن‌ها مشکلات بسیاری داشتیم که اصلیترین دلیل آن به بحثتحریم‌ها و عدم امکان ورود دستگاههای مختلف و ادوات به کشور بوده است.

راحتی در پاسخ به سوالی پیرامون تبدیل خانه عزت الله انتظامی به موزه گفت: قرار بود ۲۷ اردیبهشت موزه افتتاح شود اما به دلیل کسالت انتظامی این کار صورت نگرفت. شنبه هفته آینده این موزه با حضور انتظامی افتتاح می‌شود واگر بازهم انتظامی بیمار بود موزه افتتاح نمی‌شود اما از یکشنبه ۴ خرداد فعالیت خودر ا آغاز می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بسیاری از هنرمندان در وضعیت مالی خوبی به سر نمی‌برند و از طرف دیگر وضعیت نقدینگی در کشور خوب نیست چرا شهرداری تهران هزینه‌های گزافی را بی‌جهت برای خرید خانه عزت الله انتظامی و سیمین دانشور صرف می‌کند افزود: شهرداری در خرید خانه‌ها بدون نظر کار‌شناسی دادگستری نمی‌تواند اقدامی بکند البته تملک خانه‌ها توسط شهرداران مناطق صورت می‌گیرد.

راحتی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شهرداری ۴ میلیارد تومان به عزت الله انتظامی برای منزلش پرداخت کرده در حالی که نرخ واقعی خانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان گفت: این خانه براساس نرخ کار‌شناسی خریداری شده و البته من الان رقم دقیق را نمی‌دانم اما قیمت خانه و رقم پرداخت شده بیشتر از آن میزان رقمی که شایعه شده نیست.

راحتی افزود: قرار است خانه انتظامی تبدیل به موزه شود و یک هیات امنا که شامل خود عزت الله انتظامی مجید انتظامی، ‌ایرج راد، ‌اتابک نادری، بهروز غریب‌پور هستند خانه را اداره کنند.

وی در باره راه اندازی هنرهای تجمسی و گالری‌ها و اینکه چرا شهرداری فقط منزل افراد معروف را با هدف کار تبلیغاتی برای خود می‌خرد گفت: ما به هنرهای تجسمی و هنرمندان تجسمی نیز توجه داریم و احداثگالری‌ها نیز در دستور کا رما است اما باید توجه کرد که رشته هنر‌های تجسمی بیشتر در حوزه کاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران است.

وی ادامه داد: برای خرید خانه افراد مهم شهرداری تهران یک توانایی وبودجه محدودی دارد و وضعیت خرید خانه‌ها را شورای شهر به دقت پیگیری می‌کند.

راحتی درباره تاسیس سالن ارکس‌تر فلارمونیک تهران گفت: مطالعات در حال انجام است و تا ۱۸ ماه دیگر این پروژه به بهره برداری می‌رسد ما برای احداثاین پروژه سه منطقه را در غرب، شمال و شرق تحت نظر و بررسی داریم هر چند قرار است تالار بزرگ شهر تهران که ۱۰۰هزار متر مربع وسعت دارد ساخته شود که در آن یک سالن نمایش ۱۵۰۰نفره و یک سالن برای موسیقی تعبیه شده است.

رئیس شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی پیرامون توجه به محوطه سازی در حاشیه سالنهای نمایش گفت: ما به حاشیه‌های سالن‌ها توجه ویژه‌ای داریم و امروز شاهد هستیم که حاشیه امکانی همچون تماشاخانه ایرانشهر تبدیل به یک فضای فرهنگی شده است.

راحتی در پاسخ به این سوال پیرامون بلایی که شهرداری تهران بر سرتئا‌تر شهر آورده و محوطه بیرونی آن زشت شده است گفت: تئا‌تر شهر متعلق به شهرداری تهران نیست و ما در مکانهایی که متعلق به شهرداری تهران نیست بیشتر به دنبال تعامل هستیم.

وی ادامه داد: اگر مسولان تئا‌تر شهر تمایل داشته باشند ما علاقه داریم که تئا‌تر شهر را تملک کنیم و ترمیم آنرا انجام دهیم اما همانطور که گفتم سیاست اصلی ما این است که سالنهای سینما و تئا‌تر را بسازیم و آنرا به بهره برداران اصلی بسپاریم.

خلیل راحتی در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت خانه سیمین و جلال گفت: اگر ما منزل سیمین و جلال را نمی‌خریدیم یک شرکت خصوصی آن‌را می‌خرید و امکان داشت تبدیل به ساختمان جدید شود.

وی ادامه داد: این ساختمان بیش از ۳۰ سال قدمت دارد و برای استحکام آن نیاز بود که لوازمش خارج شود تا خانه مستحکم شود.

وی با اشاره به اینکه قبل از خروج انبار تمام آن‌ها کد گذاری فیلمبرداری و بسته بندی شده است؛ گفت: این ملک قیمت‌گذاری شد و شهرداری تهران پول آن را تمام و کمال پرداخت کرد حال اگر بین ورثه اختلافی وجود دارد مرجع رسیدگی به این اختلاف شهرداری نیست و باید دادگاه تعیین کند و اگر بازهم یکی از طرفین شکایت کرد این شکایت به شهرداری باز نمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه این خانه قطعا تبدیل به موزه ادبیات می‌شود؛ گفت: طراحی‌ها و بررسی‌ها در حال انجام است و قرار است این خانه که زمانی پاتوق اهالی ادبیات ایران بود؛ تبدیل به خانه ادبیات ایران شود و حتی روز پنجشنبه گذشته اعضای شورای شهر از این خانه بازدید کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز