خبرگزاری کار ایران

مراسم تجلیل از خسرو حکیم رابط برگزار شد؛

محمد چرمشیر: حکیم‌رابط معلم بودن را به من یاد داد

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۴۴۲

حکیم‌رابط به ما آموخت غیر از نگارش متن، تجربه زندگی را هم فرابگیریم. دومین چیزی که از او آموختم معلم بودن بود. همواره هنگام نوشتن به یاد افرادی که چیزی به من آموختند هستم به ویژه خسرو حکیم رابط.

مراسم تجلیل از خسرو حکیم رابط نمایشنامه‌نویس پیشکسوت تئا‌تر و رادیو عصر روز گذشته یکشنبه(۱۴ اردیبهشت) با حضور هنرمندان و شاگردان این نویسنده و مدرس دانشگاه در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی دهقان نیری(مدیر رادیو نمایش و رئیس مرکز هنرهای نمایشی رادیو) در ابتدای این مراسم بیان کرد: هنگامی که مبحثحماسه اقتصادی و سیاسی در کشور بود ما در رادیو نمایش اعتقاد داشتیم بدون حماسه فرهنگی هیچ کدام از این دو امر محقق نمی‌شود، به همین منظور قدمی در رواج حماسه فرهنگی برداشته و برنامه «فانوس» را تولید کردیم که در زمینه فرهنگ به بحثو تبادل نظر می‌پرداخت.

وی همچنین به نام‌گذاری سال جدید با محوریت فرهنگ اشاره کرد و افزود: رادیو نمایش رسانه‌ای فرهنگی است و مطالب تخصصی و صنفی را انتقال می‌دهد و عزم ملی در حوزه فرهنگ را وظیفه خود می‌داند. بر همین اساس از همه هنرمندانی که دستی بر قلم دارند دعوت می‌کنیم در این امر ما را یاری دهند و آثار خود را برای رادیو ارسال کنند.

مدیر مرکزهنرهای نمایشی به ثبت متون نمایشی در رادیو به همت نادر برهانی مرند اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم در ۴ فصل از ۴ استاد بزرگوار حوزه نمایشنامه نویسی تجلیل کنیم که فصل اول آن به استاد خسرو حکیم رابط اختصاص یافته است.
پخش تصاویری درباره خسروحکیم رابط بخش دیگری از مراسم تجلیل بود که در این تصاویر وی درباره زندگی خود و آثارش توضیحاتی ارائه می‌کرد.

سپس محمد چرمشیر از شاگردان قدیمی استاد حکیم‌رابط روی صحنه رفت و اظهار داشت: امروز ۲۰ شهریور ۱۳۵۸ است و ما جمع شدیم در حیاط دانشکده هنرهای دراماتیک و قرار است مصاحبه‌ای حضوری داشته باشیم برای ورود به دانشکده. ما ۵۰ نفر هستیم و قرار است ۲۹ نفر از ما انتخاب شود. ما ۵۰ نفر از بین هزار نفر برای این مصاحبه حضوری و بعد از دو امتحان کتبی انتخاب شده‌ایم.

وی افزود: ما آن دوران به بچه‌های حکیم‌رابط معروف بودیم و من به نیابت از دوستانی که در آن دوران همکلاسی من بودند و امروز بسیاری از آن‌ها از جمله عباس معروفی، علی معظمی، مریم آخوندی، صمد طاهری و… در ایران ساکن نیستند از خسرو حکیم‌رابط به عنوان استادی که بسیار به ما آموخت سپاسگزارم.

این نمایش‌نامه نویس و مدرس دانشگاه تصریح کرد: حکیم‌رابط به ما آموخت که غیر از نگارش متن، تجربه زندگی را هم فرابگیریم و این درس اول او بود. دومین چیزی که از او آموختم معلم بودن بود و چقدر خوب معلمی می‌کرد. همواره هنگام نوشتن به یاد افرادی که چیزی به من آموختند هستم به ویژه خسرو حکیم رابط.

نادر برهانی مرند؛ نویسنده و کارگردان تئا‌تر و مدیر دفتر ادبیات نمایشی رادیو در ادامه مراسم پشت تریبون رفت و گفت: امروز می‌توانم با افتخار عنوان کنم طبق آمار خودمان و با تمام سخت‌گیری‌هایی که برای بالا بردن سطح کیفی آثار درنظر گرفتیم؛ مرکز هنرهای نمایشی رادیو ۱۵ درصد رشد کیفی داشته است. امیدوارم به همت آقای دهقان‌نیری و دیگر مسئولان روزهای خوشی در پیش داشته باشیم.

وی افزود: تلاش کردیم بزرگداشتی درشان استاد حکیم‌رابط از طرف رادیویی‌ها برای وی برگزار کنیم. همچنین در طول یک هفته بیشتر برنامه‌های رادیو نمایش به نمایش‌های این هنرمند بزرگوار اختصاص داشت. برنامه‌های گفتگو محوری نیز ترتیب دادیم که درباره این هنرمند صحبت شود و شنوندگان رادیو نیز شاهد شنیدن کتاب خاطرات این هنرمند از زبان خودش بودند که به همت مرکزهنرهای نمایشی رادیو ضبط شده و در اختیار علاقه‌مندان حاضر در سالن نیز قرار می‌گیرد.

پایان بخش سخنرانی شاگردان و دوستان خسروحکیم رابط صحبت‌های نصرالله قادری بود که اعتقاد داشت استاد به او پیش از آموختن فن و تکنیک نگارش، تلاش برای آدم بودن را آموخته است.

سپس هنرمندان و مسئولانی همچون ایرج راد، جعفر والی، حمیدرضا اردلان، بهزاد صدیقی، مهدی دهقان نیری، سیدعباس عظیمی و حسین پارسایی با حضور روی صحنه و اهدای لوح تقدیر و هدیه از خسرو حکیم رابط تقدیر کردند.

حکیم رابط نیز در پایان این مراسم عنوان کرد: سلام بر پاره اصلی هستی‌ام، همسرم. آهوی خوب، مهربان و تندیس باشکوه رنج و تحمل و ایثار. همچنین از دوستانی که گرم‌دست و پرشتاب بار تدارک این مراسم دلنشین را بر دوش کشیدند سپاسگزارم. خوشبخت معلمی که دانشجویانش از او پیشی گیرند که من نیز بسیار از محمد چرمشیر، نادر برهانی مرند و نصرالله قادری آموختم.

وی در پایان این مراسم با اشاره به اینکه در نگارش کتاب خاطراتش ذهن وی تنها آینه‌ای مقابل اتفاقات رخ داده در سالهای اخیر بوده است، بخش‌هایی از نمایشنامه‌های «یاغی‌ها»، «آنجا که ماهی‌ها سنگ می‌شوند»، «پیرزن مهربان»، «روشنی چشمانم» و فیلمنامه «تشنگی، آب، چرخ» را برای حاضران در مراسم قرائت کرد.

مرکز هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش نشان عالی این مرکز را به وی اهدا کرد و همچنین لوح و هدایایی از طرف خانه تئا‌تر، خانه هنرمندان، کانون نمایشنامه نویسان خانه تئا‌تر، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، موسسه هنرمندان پیشکسوت و… به وی اهدا شد.

در پایان نیز همه هنرمندان حاضر در جلسه با خسرو حکیم رابط عکس یادگاری گرفتند و بسته صوتی که شامل کتاب خاطرات این هنرمند بود به حاضران اهدا شد.

این برنامه به همت مرکز هنرهای نمایشی رادیو نمایش با عنوان «فصل اول: من با کدام ابر…» برگزار شد که به تجلیل از خسرو حکیم‌رابط اختصاص داشت.

فصل‌های دوم، سوم و چهارم این برنامه به بزرگداشت هنرمندانی چون محمود استاد محمد، اکبر رادی و محمد چرمشیر اختصاص دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز