خبرگزاری کار ایران

برگزاری نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر فجر تحت تاثیر عملکرد عالی‌زاد؛

قادر آشنا: هیچ نهادی خارج از تئاتر به من فشار نیاورد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۸۷

شاید دیگر دستگاه‌ها وظیفه رسیدگی یا رصد آثار را برعهده داشته باشند که من نمی‌توانم در وظایف سازمانی دیگر نهاد‌ها مداخله کنم، اما تاکید دارم صائب‌ترین نظر برای من شورای نظارت و ارزشیابی بود و هیچ مشکلی را از سوی دیگر نهاد‌ها احساس نکردم.

ایلنا: نشست رسانه‌ای سی دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر صبح امروز یکشنبه(۲۲ دی‌ماه) در شرایطی با حضور قادر آشنا و غیاب اسماعیل عالی‌زاد برگزار شد که بیشتر سوال‌های خبرنگاران و زمان نشست پیرامون تغییر دبیر جشنواره و دخالتهای احتمالی نهادهای غیر مرتبط با حوزه تئا‌تر در این رویداد گذشت.

به گزار ش خبرنگار ایلنا، مدیر کل پیشین مرکز هنرهای نمایشی در خصوص دلایل تغییر اسماعیل عالی‌زاد در واپسین روزهای منتهی به برگزاری جشنواره تئا‌تر فجر گفت: پاسخ به این سئوال اساساً به من ارتباط پیدا نمی‌کند چون تغییر دبیر جشنواره از سوی مدیر کل جدید صورت گرفت ولی ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا شرایطی فراهم کنیم که گروه‌ها بدون دغدغه به اجرای آثار بپردازند و شاهد برگزاری باکیفیت جشنواره باشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا همواره از حضور عالی‌زاد به عنوان دبیر دفاع می‌کرد اظهار داشت: شیوه مدیریتی من همواره بر همین منوال بوده و تا آنجا که امکان‌پذیر باشد از مدیران پایین دستی دفاع می‌کنم تا آنها در پناه این حمایت با‌ آسودگی کار خود را پیش ببرند. جابجایی مدیران در سطح کلان موجب تغیر دبیر جشنواره شد و اگر من سمت دبیری را پذیرفتم از جهت این بود که همواره خود را متعهد به انجام وظیفه‌ای می‌دانم که برعهده‌ام گذاشته می‌شود.

وی با تاکید براینکه تئا‌تر همواره موضوع مهم و صاحب اصالت برای من بوده ادامه داد: در حال حاضر هیچ مشکل و نگرانی برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر ندارم و تمام برنامه‌ریزی‌ها طبق آنچه در نظر بود صورت گرفته و نگرانی از این بابت ندارم.

دبیر سی و دومین جشنواره تئا‌تر فجر همچنین در پاسخ به ابراز نگرانی‌های رسانه‌ها در خصوص فشار جریان‌های غیر هنری برای جلوگیری از حضور افراد در جشنواره مانند آنچه در خصوص کارمندان دبیرخانه اتفاق افتاد گفت: ما برای بکارگیری نیروها موزاین مشخصی داریم و همواره معتقد بودیم که برای بکارگیری نیرو‌ها می‌توان از ظرفیتهای موجود در همکاران زیر مجموعه مرکز هنر‌های نمایشی بهره گرفت تا به این روش در حد امکان در تخصیص نیرو و منابع صرفه جویی شود.

آشنا در ادامه عنوان کرد که با توجه به‌ شناخت خود از نیروهای زیر مجموعه، جشنواره خوبی را پشت سر خواهیم گذاشت و در خصوص تاثیر تغییر دولت‌ها در جریان جشنواره گفت: با توجه به آثار حاضر در جدول اجرا‌ها و متن‌های رسیده به جشنواره مشاهده خواهید کرد تمام سلایق و نسل‌های تئاتری ایران در جشنواره تئا‌تر فجر حضور دارند و ما تمام تلاش خود را انجام دادیم تا دیدگاه‌های گوناگون در این رویداد حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در نگاه ما هیچ گروهی ممنوع‌الکار نیست اضافه کرد: به هیچ وجه نگاه گزینشی در انتخاب آثار نداشتیم و بیشتر کیفیت کار‌ها مدنظر بود نه نام افراد. در نگاه ما هیچ گروهی ممنوع الکار نیست و چنین چیزی را در دوران مدیریت من مشاهده نکردید.

مدیر کل سابق مرکز هنرهای نمایشی تصریح کرد: به دیپلماسی فرهنگی اعتقاد دارم و بار‌ها در مصاحبه‌های خود گفته‌ام که اگر در توان من بود بسیاری از گروه‌های خارجی را برای حضور در ایران دعوت می‌کردم، چون معتنقدم هر یک از این هنرمندان می‌توانند به عنوان سفیران فرهنگی ایران در کشورهای خود عمل کنند چرا که بعضا این اعتقاد وجود دارد اصلا در ایران تئا‌تر معنی ندارد و ما صاحب چنین هنری نیستیم. اما کاستی‌های مالی موجب شد ناچار به عذر خواهی از بعضی گروه‌های خارجی شویم.

آشنا همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به اتفاقات رخ داده در ترکیب دبیرخانه آیا جشنواره تئاتر فجر زمین خورده است اظهار داشت: با نگاهی به آثار حاضر در این رویداد می‌توانیم شاهد پویایی و فعالیت جشنواره تئاتر فجر باشیم و اگر انتقادی مطرح می‌شود الزاما به معنی زمین خوردن چشنواره نیست چون با توجه به اشرافی که دارم چه بسا انتقادهای بیشتری هم وچود دادشته باشد اما این به معنی از کار افتادن جشنواره نخواهد بود.

این مدیر در پاسخ به اصرار خبرنگاران در باره عملکر منفی اسماعیل عالی‌زاد بیان کرد: در جلسه‌ی آسیب‌شناسی جشنواره که پس از اتمام این رویداد برگزار می‌کنیم به تمامی این سوال‌ها در خصوص فرایند انتخاب ایشان و نحوه عملکرد دبیر خانه پاسخ خواهم داد. من همواره اعلام کردم دبیران ما باید اطلاع رسانی درست را در دستور کار قرار دهند که اگر ضعفی در این حوزه و دیگر بخش‌های جشنواره وجود داشته در جلسه مورد نظر پاسخ خواهم داد.

دبیر جشنواره تئا‌تر فجر همچنین در پاسخ به ابراز نگرانی‌های مستمر رسانه‌ها از ارائه فیلم آثار نمایشی حاضر در جشنواره توسط دبیر قبلی به نهادهای غیر تئا‌تری گفت: همه شاهد بودید تا زمانی که من مدیریت مرکز هنرهای نمایشی را برعهده داشتم هیچ نهادی خارج از وزارت ارشاد و مرکز هنر‌های نمایشی در خصوص آثار اظهار نظر نکرد و من تنها خود را متعهد به پاسخگویی به شورای نظارت و ارزشیابی دانسته و می‌دانم.

وی ادامه داد: اما شاید دیگر دستگاه‌ها وظیفه رسیدگی یا رصد آثار را برعهده داشته باشند که من نمی‌توانم در وظایف سازمانی دیگر نهاد‌ها مداخله کنم، اما تاکید دارم صائب‌ترین نظر برای من نظر شورای نظارت و ارزشیابی بوده و برخلاف شما هیچ مشکلی را از سوی دیگر نهاد‌ها احساس نکردم. به هر حال احتمال دارد نهادهای دیگر در ایام برگزرای جشنواره فجر به سالن‌های نمایشی بیایند و به دیدن آثار بنشینند.

این مدیر تصریح کرد: اگر نگاه مد نظر شما از اساس در رفتار و برنامه‌های ما وجود داشته باشد شاید بسیاری از آثار امکان حضور در جشنواره را نداشتند ولی ما صیانت از تئا‌تر را وظیفه خود می‌دانیم وهیچ نگرانی از بابت دستگاه‌های دیگر ندارم.

وی افزود: در دوران مسئولیت من هیچ گروهی خارج از جریان وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به من فشار نیاورد و مشکلی از این بابت نداشتم اگر نمونه‌ای وجود دارد که گروهی ممنوع الکار بود و این روند در دوران من ادامه پیدا کرد عنوان کنید. من خوشحال هستم که در طی این مدت تئا‌تر در بالا‌ترین رده‌های دستگاهای نظامی و امنیتی به تماشای آثار و نقد و بررسی آن‌ها پرداختند و معتقدم جایگاه تئا‌تر ارتقا یافته است.

آشنا همچنین به تعهد دبیرخانه برای اجرای عمومی نمایش‌های حاضر در جدول جشنواره تئا‌تر فجر اشاره کرد و اظهار داشت: در دوره‌های گذشته هم دبیرخانه تعهدی برای فراهم کردن شرایط اجرای عمومی آثار به هنرمندان نداده بود اما شاهد بودید در طول یکسال گذشته بسیاری از نمایش‌های حاضر در دوره سی و یکم اجرای عموم دریافت کردند و چیزی حدود ۷۰۰ میلیون تومان کمک هزینه پرداخت شد.

وی افزود: در دیداری که با مدیرکل جدید ممرکز هنرهای نمایشی داشتیم بنا بر وظیفه خود اعلام کردم که بهتر است آثار راه یافته به جشنواره فجر راهی به اجرای عموم پیدا کنند اما دیگر هنرمندان و گرو‌ها هم طبیعتا حق اجرا دارند که تصمیم‌گیری در این رابطه بر عهده مدیرکل جدید است.

مهدی شفیعی دبیر اجرایی حشنواره در خصوص بخش تئا‌تر اجتماعی که به صورت شتابزده در این دوره مطرح شد توضیح داد: دوستان در دبیرخانه سابق پس از مشاهده تعدادی از آثار که این روز‌ها عنوان تئا‌تر کاربردی به خودگرفته قصد داشتند بابی را در این دوره باز کنند که نام تئا‌تر اجتماعی برآن گذاشته شد اما قرار بود این تنها فتح بابی باشد برای گفتگوی کار‌شناسان در این رابطه که تنها در حد دریافت فیلم آثار باقی ماند.

قادر آشنا در ادامه برگزاری نشست رسانه تئا‌تر فجر ضمن ارائه گزارشی در خصوص بخش‌های جشنواره و آثار راه یافته بیان کرد: در بخش مناطق و استان‌ها رقابت میان چیزی حدود هزار گروه نمایشی در سراسر کشور صورت گرفت که در ‌‌نهایت به ۱۵ اثر رسیدیم. این درحالی است که در دوره‌های گذشته تنها ۱۲ نمایش امکان حضور در این بخش را پیدا کردند اما امسال این تعداد به ۱۵ اثر ارتقا یافت.

وی با بیان اینکه در این دوره مجموعا ۱۲۹ نمایش خیابانی و صحنه‌ای را د رجشنوراه خواهیم داشت ادامه داد: ۱۱۴ اثر از این میان را آثار هنرمندان ایرانی و ۱۵ نمایش متعلق به گروه‌های خارجی تشکیل می‌دهد که تلاش کردیم آثار با کیفیتی به جشنوراه دعوت شوند.

دبیر سی ودومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر اظهار داشت: از میان ۱۱۴ متن دریافتی ۵۹ اثر متعلق به تهران و ۵۵ متن به استان‌های کشور اختصاص داشته و در مجموع از ۱۲۹ نمایش ۱۰۰ اثر صحنه‌ای و ۲۹ نمایش خیابانی است.

این مدیر در پایان به حضور پررنگ‌تر شهرستان‌ها در این دوره از جشنواره اشاره کرد وگفت: تلاش زیادی کردیم تا استان‌های مختلف کشور از برگزاری این رویداد سود ببرند و برهمین اساس افتتاحیه جشنواره بر‌ای نخستین بار در منطقه آزاد کیش برگزار خواهد شد تا با توجه به بضاعت اقتصادی و جذابیت گردشگری این منطقه برای نخستین مرتبه شاهد اجرای تئا‌تر در این جزیره باشیم که ۹ اثر در غالب جشنواره تئا‌تر فجر در جزیر کیش روی صحنه می‌رود.

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۴ دی‌ تا ۱۲ بهمن ماه در تهران و سراسر شهرستا‌ن‌های کشور برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز