خبرگزاری کار ایران

مرادخانی در حاشیه مراسم تعزیه در فرهنگسرای نیاوران اعلام کرد:

آغاز رایزنی برای احداثسالن ویژه نمایش‌های آیینی و سنتی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۰۴۸

تمامی مراسم مذهبی خاستگاه مردمی دارند و نتیجه حاصل از مداخله دولت در این مراسم قابل مقایسه با فعالیت‌هایی که به صورت خودجوش و مردمی انجام می‌شود نیست.

ایلنا: علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مجلس تعزیه‌خوانی شهادت حضرت قاسم(ع) که توسط گروه راویان عشق از شهر قم در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد حضور یافت. او در حاشیه این برنامه اعلام کرد که بحثمحدودیت بودجه در حوزه مسایل اعتقادی مردم مطرح نیست.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با روابط عمومی معاونت امور هنری درباره برنامه‌های این معاونت در حمایت و حفظ میراثتعزیه ایران گفت: بنده به طور کلی به تصدی‌گری دولت در همه فعالیت‌ها اعتقاد ندارم. البته بی‌تفاوتی را نیز نمی‌پذیرم و معتقدم باید حمایت‌ کنیم. تمامی مراسم مذهبی خاستگاه مردمی دارند و نتیجه حاصل از مداخله دولت در این مراسم قابل مقایسه با فعالیت‌هایی که به صورت خودجوش و مردمی انجام می‌شود نیست. به همین دلیل باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم خودشان همکاری داشته باشند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این‌که خاستگاه مسایل اعتقادی، مردم هستند گفت: بحثمحدودیت بودجه در این حوزه مطرح نیست. ما در این موارد نه تنها بودجه کم نداریم بلکه حمایت نیز می‌کنیم. اما باید کسانی را که در این حوزه مامور هستند تقویت کنیم چون فرهنگ ورود به این موضوعات مهم است. مثلا بنیاد تعزیه تاسیس شده که باید روی بسیاری از مسایل کار کند. از جمله خرافه‌هایی که در آینده ممکن است تبدیل به میراثشود باید از حیطه مسایل اعتقادی زدوده شود و بنیاد تعزیه روی واقعیت‌ها و سنت‌ها کار کند. در حوزه نمونه‌سازی‌ها موافقم که دولت وارد شود اما باید به صورت ویژه و نمونه باشد.

مرادخانی درباره احداثسالن ویژه نمایش‌های آیینی و سنتی در کنار تالار سنگلج گفت: من موافق ساخت این سالن هستم و این موضوع در حال بررسی است. سنگلج موجودیتی دارد که با خاطرات اهالی تئا‌تر عجین شده و باید از چند منظر به توسعه آن نگاه کنیم، به طوری که این توسعه به حفظ هویت اصلی‌اش هم کمک کند. ما در این زمینه با شورا و شهرداری مذاکره می‌کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

در پایان مجلس تعزیه، معاون امور هنری وزیر ارشاد با اعضای گروه تعزیه دیدار و گفت‌وگو کرد. مرادخانی با اشاره به این‌که در کشور ترکیه در مراسم سماع قونیه برنامه به شکلی اجرا می‌شود که همه چیز در وسط است و مردم دور تا دور، این مراسم را می‌بینند گفت: مراسم تعزیه نیز باید از چند زاویه امکان تماشا داشته باشد که البته این‌جا به دلیل وضع هوا و سرما، امکان اجرا در فضای بیرونی نبود و دستمان بسته بود.

او با تشکر از گروه اجرای تعزیه گفت: افراد گروه تسلط خوبی بر صدا داشتند و کسی خارج نخواند و این موضوع معمولا کمتر دیده می‌شود.

در پایان، گروه تعزیه راویان عشق سه جلد کتاب تصحیح نسخ تعزیه را تقدیم معاون امور هنری کردند و حمایت دولت برای اجرای این نسخ را خواستار شدند.

هم‌زمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری، فرهنگسرای نیاوران برای چهارمین سال متوالی میزبان اجرای مراسم تعزیه است. این مراسم از اول تا دهم محرم(۱۴ تا ۲۳ آبان) با حضور گروه تعزیه راویان عشق به سرپرستی امیر زینلی در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز