خبرگزاری کار ایران

محمدحسین ناصربخت در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

رقابتی شدن جشنواره بدون اجرای عموم امکان‌پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۲۵

در حال حاضر دبیرخانه‌ در کانون وجود دارد اما امیدوارم رسمیت بیشتری پیدا کند تا بتوانیم به امکانی برسیم که دبیر جشنواره سال آینده هرچه سریعتر و به محض پایان یافتن این دوره مشخص شود.

ایلنا: قائم مقام دبیر شانزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی به پرسش‌های مطرح شده از سوی دو کارگردان موفق این روزهای جشنواره آیینی سنتی در ارتباط با دلایل برگزار نشدن سالانه و رقابتی این رویداد پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسین ناصربخت قائم مقام دبیر شانزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی عدم اجرای عمومی آثار در طول سال را یکی از مهمترین دلایل غیررقابتی بودن جشنواره عنوان کرد و گفت: ما هم مانند دوستان هنرمند مایل و علاقه‌مند به برگزاری هرساله جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی هستیم اما بیش از این علاقه داریم اجرای عمومی آثار طی سال گسترش پیدا کند.

این مدیر با اشاره به اینکه تعیین محل دائمی برای اجرای عمومی نمایش‌های آیینی سنتی یکی دیگر از دغدغه‌های مسئولان برگزاری جشنواره و هنرمندان این حوزه محسوب می‌شود، ادامه داد: با توجه به تنوع آیین‌ها و سنت‌های موجود در سراسر کشور، برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی به صورت سالانه جذابیت خود را برای مردم حفظ می‌کند و نگرانی در خصوص دریافت آثار برای برگزاری وجود نخواهد داشت. اگر این شرایط فراهم نشود، امکان برگزاری جشنواره به صورت رقابتی نیز وجود ندارد و شاید در حق تعدادی از گروه‌ها که مانند دیگران امکان آماده‌سازی را پیدا نمی‌کنند اجحاف شود.

ناصربخت همچنین به دشوار بودن قضاوت آثار نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مقایسه تنوع شکل‌ها و گونه‌های اجرایی نمایش‌های حاضر کمی سخت به نظر می‌رسد اما اگر اجرای عمومی نمایش‌ها محقق شود کار راحت‌تر خواهد بود. به هرحال نیاز داریم در رابطه با رقابتی شدن و برگزاری سالانه جشنواره با هنرمندان و کارشناسان به بحثو مشورت بنشینیم و راهکارهایی برای این اتفاق پیدا کنیم.

وی با طرح پیشنهادی عنوان کرد: اگر برای برگزاری دوسالانه جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی در تهران اتفاق نظر و جدیت وجود دارد می‌توانیم در فاصله ایجاد شده بین دوسال، رویداد را در یکی از استان‌های کشور برگزار کنیم و به این شیوه نقاط مختلف کشور نیز درگیر این اتفاق می‌شوند. اما تاکید دارم نیاز به بحثو مشورت داریم تا به راه‌کارهای مناسبی برسیم.

نویسنده مقاله «نمادها و نشانه‌ها در نقل ایرانی» همچنین به ویژگی شانزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی اشاره کرد و بیان داشت: اعتقاد دارم هرچه پیش می‌رویم استقبال مخاطبان از جشنواره بیشتر می‌شود اما به طور کل و با توجه به نظر کارشناسان و علاقه‌مندان فکر می‌کنم بالار رفتن کیفیت اجرای نمایش‌های صحنه‌ای در این دوره یکی از ویژگی‌های مهم محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته همواره شاهد بودیم آثار غیرصحنه‌ای کیفیت بیشتری داشتند چراکه این نمایش‌ها در طول سال اجرا می‌شوند و به پختگی لازم دست می‌یابند اما آثار صحنه‌ای از چنین امکانی بی‌بهره بودند.

قائم مقام دبیر شانزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی ایجاد دبیرخانه دائمی را گام مهم دیگر در جهت رسیدن به موازین دقیق و بالا رفتن کیفیت جشنواره دانست و گفت: البته درحال حاضر دبیرخانه در کانون وجود دارد اما امیدوارم رسمیت بیشتری پیدا کند و بتوانیم به امکانی برسیم که دبیر جشنواره سال آینده هرچه سریعتر و به محض پایان یافتن این دوره مشخص شود تا برنامه‌ریزی‌ها برای هفدهمین جشنواره دقیق‌تر صورت بگیرد.

ناصربخت همچنین در پاسخ به این سوال که چرا سازمان صدا و سیما در رابطه با نمایش‌های آیینی و سنتی کشور کم‌کاری می‌کند، اظهار کرد: این رویه اشتباهی است که متاسفانه طی سالیان گذشته رخ داده و متاسفانه همچنان ادامه دارد. به عنوان نمونه اینکه فرزندان ما امروز شخصیت سیاه نمایش تخت حوضی را با حاجی فیروز و کارکترهای دیگر اشتباه می‌گیرند به دلیل کم‌کاری‌های صورت گرفته و البته ناشی از یک سوء تفاهم است که امروزه و با توجه به بحث‌های پژوهشگرانی همچون مهرداد بهار دیگر زمان پایان دادن به آن فرا رسیده.

وی تصریح کرد: پژوهشگرانی مانند آقای مهرداد بهار صحبت‌های زیادی در همین رابطه مطرح می‌کنند که با توجه به آن‌ها باید سوء تفاهم‌ها در مورد بعضی شخصیت‌های آثار سنتی ایرانی را کنار بگذاریم و توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشیم.

قائم مقام دبیر شانزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی در پایان نسبت به اجرایی شدن قول‌ مسئولان مرکز اظهار امیدواری کرد، گفت: مسئولان به ما قول دادند ۱۵نمایش در این دوره برای اجرای عموم معرفی می‌شوند و سالن در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. می‌خواهم این سوال را طرح کنم که چرا وقتی مخاطبان، هنرمندان و منتقدان همه پس از تماشای آثار صحنه‌ای این دوره اعتقاد دارند کیفیت نمایش‌ها در حد مطلوبی قرار دارد، نباید بر تعدا اضافه کنیم تا نمایش‌های بیشتری امکان اجرای عموم پیدا کنند؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز