خبرگزاری کار ایران

تخت‌روانچی:

اقدام‌های شورای امنیت باید تأمین‌کننده منافع کل کشور‌های جهان باشد

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۹۳۶

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بر لزوم اصلاح شورای امنیت تاکید کرده و گفت که اقدام‌های این شورا باید مبتنی بر قانون و تأمین‌کننده منافع کل کشور‌های جهان باشد.

به گزارش ایلنا، «مجید تخت‌روانچی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بر لزوم اصلاح شورای امنیت تاکید کرده و گفت که اقدام‌های این شورا باید مبتنی بر قانون و تأمین‌کننده منافع کل کشور‌های جهان باشد. تخت‌روانچی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که برای بحث درباره اصلاحات شورای امنیت برگزار شده بود، گفت که این نهاد به دلیل عملکرد ضعیف، منفعلانه و در برخی موارد غیرقانونی و فراقانونی، با بحران مشروعیت و اعتبار مواجه است.

وی افزود: شورای امنیت عمدتاً تحت سلطه کشور‌های غربی قرار داشته، مورد سوء استفاده برخی اعضای دائم قرار گرفته و در قبال عملکرد خود نیز پاسخگو نبوده است و همچنین به خاطر حضور ضعیف کشور‌های در حال توسعه در ترکیب اعضای آن، غیردمکراتیک است.

نماینده کشورمان در سازمان ملل با اشاره به استفاده زیاد و سریع شورای امنیت از اختیارات خود تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل همچون اعمال تحریم‌ها، گفت که شورا باید فقط به عنوان آخرین وسیله و تنها زمانی که تمام مسیرهای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات را طی و آثار و تبعات آنها را ارزیابی کرده باشد، از این اختیارات استفاده کند.

وی در همچنین با انتقاد از رویکرد اعمال تحریم علیه کشور‌ها گفت: تحریم روشی نسنجیده است که کارآمدی و مشروعیت اخلاقی آن به خاطر هدف قرار دادن اقشار آسیب‌پذیر در کشور‌های هدف به شدت زیر سئوال رفته است.

روانچی در پایان بر لزوم اصلاح روش‌های کار شورای امنیت تأکید کرد و گفت که شورای اصلاح‌شده باید قانونمند بوده و طبق منشور عمل کند و در برابر اقدام‌ها و تصمیم‌های خود نیز پاسخگو باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز