خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر سیاسی لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

وزیر خارجه بحرین در سرزمین‌های اشغالی به دنبال جلب توجه است/ نشست سه‌جانبه در تل‌آویو متوجه ابعاد امنیتی خواهد بود/ سفر پمپئو برای تقویت روحیه شکست‌خورده در انتخابات صورت می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۹۰۹

تحلیلگر سیاسی لبنانی تاکید کرد که هدف وزیر خارجه بجرین از سفر پیش رو به سرزمین های اشغالی برجسته کردن منامه در بین کشورهای حوزه خلیج فارس و خروج از جایگاه ضعیف این کشور در منطقه است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته -دوشنبه- با انتشار خبری اعلام کردند که «عبداللطیف الزیانی»، وزیر خارجه بحرین قرار است روز چهارشنبه به سرزمین های اشغالی سفر کند.

رسانه‌های آمریکا نیز اخیرا از برنامه سفر «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور به سرزمین‌های اشغالی و تصمیم وی برای بازدید از شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری و بلندی‌های جولان اشغالی خبر دادند.

این دو سفر همزمان با یکدیگر صورت گرفته و قرار است نشست سه جانبه‌ای بین «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با دو مقام خارجی مذکور برگزار شود.  

الزیانی به دنبال برجسته کردن نقش ضعیف بحرین در منطقه خلیج‌فارس است

«علی شکر»، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی لبنان درباره اهداف سفر الزیانی به رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: هدف از این سفر در وهله نخست برجسته کردن بحرین در خلیج فارس است، زیرا یکی از کشورهای ضعیف این منطقه است.  هدف دیگر نیز در این واقعیت نهفته است که بحرین معتقد است تقویت روابط خود پس از عادی‌سازی با رژیم اسرائیل ممکن است به این کشور در محافظت از خود در برابر قدرت‌های اطراف به ویژه ایران کمک کند.

محوریت اصلی نشست سه‌جانبه تل‌آویو، مسائل امنیتی است

شکور درباره نشست سه‌جانبه وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر خارجه بحرین که قرار است فردا -چهارشنبه- در تل‌آویو برگزار شود، گفت: در مورد محورهای این نشست، این احتمال وجود دارد که در گام نخست به سمت ابعاد امنیتی و همچنین اقتصادی و فرهنگی هدایت شود. با این حال محور اصلی، مسائل امنیتی خواهد بود زیرا آنچه سران رژیم صهیونیستی به آن نیاز دارند، نفوذ بیشتر به سیستم امنیتی عرب و تحکیم جای پای خود در قلب جهان عرب است.

سفر پمپئو به تل‌آویو، نوعی بازسازی روحیه پس از شکست در انتخابات است

وی درباره سفر پمپئو به سرزمین‌های اشغالی گفت: مهم ترین هدف پمپئو از این دیدار در وهله اول، تثبیت و تداوم آن چیزی است که دولت جمهوری‌خواه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به عنوان دستاورد تاریخی خود بر می‌شمرد. در واقع این دیدار پس از شکست ترامپ و جبهه وی در انتخابات نوعی روحیه‌بخشی برای آنان به شمار می‌رود.

شکور درباره موضع «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در قبال اسرائیل در دوره ریاست خود گفت: طبیعتا این گرایش به ویژه در قبال قدس و معامله قرن به آن شدت و سرعتی که در دوره ترامپ نشان داده شد، نخواهد بود موضع بایدن به طور کلی از خلال اظهاراتش برای راه‌حل غیر افراطی به خلاف ترامپ کاملاً واضح بود.

نشانه‌ای دال بر تمایل دیگر کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل وجود ندارد

وی درباره روند اقبال رژیم‌های عربی به سمت اسرائیل به ویژه پس از توافق سازش بین این رژیم با کشورهای امارات و بحرین گفت: در سطح جهان عرب  حدود ۹ کشور از ۲۲ کشور عربی وجود دارد که به صورت رسمی و یا غیر رسمی درهای خود را برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی گشوده ‌ند. این موضوع به ترامپ مربوط نیست هر چند که این مسأله تحت فشار وی عملی شد اما باید بگویم که ریشه این روابط به سال‌های طولانی باز می‌گردد و در حال حاضر نیز نشانه‌ای دال بر تمایل دیگر کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل وجود ندارد.

آینده در گرو اراده ملت‌های حامی مقاومت است

وی در پایان درباره آینده فلسطین و معامله قرن در سایه تحولات اخیر و پیروزی بایدن گفت: آینده فلسطین به دو مسیر پیوند خورده است: مسیر نخست، مسیر رژیم‌هایی است که با اسرائیل روابط برقرار کرده و موقعیت فلسطین را تضعیف کردند. مسیر دوم، مسیر کشورهای عربی است که هنوز از آرمان فلسطین و گروه‌های مقاومت حمایت می‌کنند که این خود به فلسطین حیات و استمرار می‌بخشد. آینده در گرو اراده ملت‌های حامی مقاومت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز