خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل انتخاب احتمالی یک زن برای ریاست پنتاگون/ سیاست نظامی دموکرات‌ها در خاورمیانه و خلیج‌فارس

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۳۲۶

حضور دموکرات‌ها یا جمهوریخواهان در کاخ‌سفید هیچ تفاوتی در حوزه سیاست نظامی آمریکا ایجاد نمی‌کند، چراکه هر دو طرف صرفاً به دنبال تثبیت، افزایش و ارتقای قدرت نظامی ایالات متحده و ارتش کشورشان در جهان هستند.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل احتمال انتخاب یک زن به عنوان وزیر دفاع ایالات متحده و راهبرد نظامی دموکرات‌ها پس از استقرار در کاخ‌ سفید در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اخیراً اخبار و آمارهای متعددی از انتخاب گزینه‌های کابینه «جو بایدن» منتشر شده که برخی از آنها تا حد زیادی قوت گرفته و مابقی آن هم فعلاً حتی به صورت ضمنی تکذیب شده یا تأیید نشده است. بر این اساس معتقدم تمامی فهرست‌ها و اسامیِ که در خصوص تشکیل کابینه از سوی معتبرترین رسانه‌ها و مطبوعاتِ دنیا منتشر می‌شود، هنوز قطعیت کافی و کامل ندارد و هر زمان ممکن است تمام برآوردها یک‌باره از بین برود. به هر ترتیب این مسائل تا زمانی که دموکرات‌ها وارد کاخ‌ سفید نشوند، ادامه خواهد داشت ولی در این میان برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که جو بایدن قصد دارد یک زن را برای تصدی وزارت دفاع ایالات متحده انتخاب کند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین اخبار اعلام شده، خانم «میشل فلورنوی» برای ریاست پنتاگون در نظر گرفته شده است. او در دولت باراک اوباما به مدت سه سال به عنوان معاون سیاستگذاری دفاعی وزیر دفاع خدمت کرده و همچنین از بنیانگذاران اندیشکده با نفوذ «مرکز امنیت آمریکای جدید» است. کارنامه او به خوبی نشان می‌دهد که او با ادبیات نظامی و جایگاهی که احتمال دارد اشغالش کند، بیگانه نیست. فارغ از این مسائل باید متوجه باشید که اگر او به عنوان وزیر دفاع جدید آمریکا منصوب شود، اولین زنی است که در تاریخ ایالات متحده، به این پُست برگزیده شده است. اگر او وارد وزارت دفاع ایالات متحده شود، باید گفت که دموکرات‌ها اولین شعار و وعده خود را که بالا بردن شأن و منزلت زنان آمریکایی بود را محقق کرده‌اند. این اقدام (در صورت به وقوع پیوستن) نوعی کنشگری اجتماعی – سیاسی است که به ماهیت دموکرات‌ها ربط دارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: نکته اصلی این است که در ایالات متحده، دقیقاً بر خلافِ اروپا شاهد بازیگری زنان در مناصب مختلف نیستیم. واقعیت این است که در آمریکا حقوق زنان، برابری دستمزد مرد و زن و حتی حضور زنان در عرصه‌های سیاسی – اجتماعی به هیچ وجه قابل قیاس با اروپا نیست و به همین دلیل است که می‌گویم اگر این اتفاق رخ دهد، بدون تردید یک تابوی بزرگ در جامعه آمریکا برای اولین بار شکسته خواهد شد. در این میان باید توجه کنید که جامعه زنان آمریکا در انتخابات اخیر به بایدن رأی دادند و اگر خانم میشل فلورنوی به عنوان وزیر دفاع وارد پنتاگون شود، در وهله اول دموکرات‌ها توانسته‌اند یکی از شعارهای خود در مورد زنان را محقق کنند و در وهله دوم به افکار عمومی ایالات متحده و به خصوص «دونالد ترامپ» ثابت می‌کنند که او با نادیده گرفتن زنان، در این دوره از انتخابات، به راحتی مغلوب شده؛ چراکه جمهوری‌خواهان و به خصوص ترامپ، اساساً هیچ ارزشی برای جایگاه زنان و مشارکت آنها در قدرت و فعالیت‌های سیاسی – اجتماعی قائل نیستند.

مجلسی افزود: شک نکنید که اگر میشل فلورنوی وارد پنتاگون شود، نمی‌تواند ساز مخالف با دولت و کابینه بایدن بزند. او در مقام وزیر دفاع ایالات متحده باید با دولت و سیاست‌های آن هماهنگ باشد؛ چراکه او در مواقع حساس باید ژنرال‌های حاضر در میدان را راهبری کند. بر این اساس و برخلاف برخی اظهارنظرها، او نمی‌تواند خارج از چارچوب‌های دولت کار کند. بسیاری از کارشناسان حوزه نظامی و امنیت ملی آمریکا او را یک فرد میانه‌رو می‌دانند و بخشی دیگر از آنها به دلیل مواضع میشل فلورنوی در دولت اوباما او را چندان میانه‌رو نمی‌دانند. بسیاری از منتقدان وی با اشاره به اظهارات او در گزارشی تحت عنوان «گسترش قدرت آمریکا» که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، معتقدند که وی چندان هم میانه‌رو نیست. بر اساس داده‌های موجود او در این گزارش خواستار افزایش بودجه نظامی آمریکا، انتقال سلاح به اوکراین و آموزش نیروهای اوکراینی برای مقابله با روسیه و تشدید دخالت نظامی آمریکا در عراق و سوریه شده بود ولی به هر ترتیب مساله این است که اوضاع و احوال نظام بین‌الملل مانند چهار سال گذشته نیست؛ چراکه ما امروز دیگر اعتراضی در مورد اشغال و پیوند زدن جزیره کریمه به خاک روسیه نمی‌شنویم و بعید می‌دانم دموکرات‌ها هم بیش از پیش بخواهند مسکو را مورد هجمه قرار دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید متوجه باشید که چه دموکرات‌ها در کاخ‌ سفید باشند چه جمهوری‌خواهان، هر دو طرف صرفاً به دنبال تثبیت، افزایش و ارتقای قدرت نظامی ایالات متحده و ارتش این کشور در جهان هستند. در این میان استراتژی آمریکا در قبال روسیه، دور نگه داشتن این کشور از غرب و عصبی کردن آنها در حوزه بالتیک و بالکان با استفاده از اهرم ناتو است اما توجه کنید که دشمن و رقیب اصلی واشنگتن را باید چین دانست. ایالات متحده به دنبال بالا بردن هزینه نظامی خود در جهان نیست اما توجه کنید که حتی اگر آنها بودجه نظامی‌شان را کاهش بدهند، بازهم ارتش اولِ جهان را دارند. سیاست نظامی دموکرات‌ها در خاورمیانه و خلیج‌فارس همانند ترامپ ادامه خواهد داشت و سعی می‌کنند تا هزینه‌ها را بر دوش اعراب بیاندازند. در مورد ایران هم اگر واشنگتن به این جمع‌بندی برسد که رفتار تهران قرار نیست تغییر کند، احتمال دارد سیاست‌های شیطنت‌آمیز را به کار ببندند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز