خبرگزاری کار ایران

کارشناس استراتژیک عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

تقویت روابط واشنگتن و بغداد در دوره بایدن دور از ذهن است/ خروج نیروهای آمریکایی از عراق باید طی ۳ سال محقق شود/ پایگاه «عین‌الاسد» در عراق حفظ خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۹۹۵۲۰۴

کارشناس استراتژیک عراق تاکید کرد که تغییر چهره‌ها در آمریکا تغییر چندانی در سیاست این کشور ایجاد نمی‌کند و خروج نیروهای آمریکایی از عراق بر اساس قانون صورت می‌گیرد نه تغییر رئیس‌جمهوری.

«صفاء الاعسم»، کارشناس استراتژیک و تحلیلگر مسائل امنیتی و نظامی عراق در تشریح آینده حضور نیروهای آمریکایی در این کشور با توجه به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و پیروزی «جو بایدن»، نامزد دموکرات در گفت‌وگو با خبر نگار ایلنا گفت: عملکرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا طی دوره چهارساله ریاست‌جمهوری خود در قبال عراق، مورد پسند و محبوب عراقی‌ها نبود؛ زیرا بر پایه محافظه‌کاری‌ها و منفعت‌طلبی‌های بسیاری بنا شده بود که هیچ‌گونه نفعی را برای کشور مقابل در نظر نمی‌گرفت، به ویژه در موضع تجهیز و تسلیح عراق که از سال‌ها پیش بر پایه دکترین کشورهای غربی و در رأس همه آنها آمریکا مبتنی بوده است و سودی عاید مردم عراق نشده است.

دولت ترامپ در همکاری امنیتی و نظامی با عراق موفق نبود

الاعسم افزود: دولت ترامپ در همکاری امنیتی و به ویژه در حوزه نظامی با عراق موفق نبوده است و بررسی‌های صورت گرفته توسط نهادهای نظامی عراق نشان می‌دهد که طی دوره ترامپ هیچ سلاح جدیدی به عراق داده نشده است.

وی تاکید کرد که سیاست‌های آمریکا در تمام ابعاد و سطوح از نیم‌ های قرن گذشته یکسان بوده و هر فردی هم که رئیس‌جمهور شود، تمام این سیاست‌ها را در قبال جهان پیگیری کرده و خواهد کرد، بنابراین تغییر چهره‌ها در ایالات متحده آمریکا به غیر از اعمال یک‌سری تغییرات بسیار جزئی و محدود هیچ تفاوت و مفهوم متمایزی ندارد.

تقویت روابط آمریکا و عراق در دوره بایدن دور از ذهن است/ ترامپ و الکاظمی رابطه شخصی داشتند

این کارشناس استراتژیک عراق گفت: به اعتقاد من جایگزین ترامپ یعنی جو بایدن توجه بیشتری به منطقه نشان خواهد داد و البته فکر نمی‌کنم روابط آمریکا با عراق در دوره بایدن تقویت شود، زیرا «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق روابط قوی شخصی با ترامپ داشته و ترامپ با وی رابطه شخصی داشته است نه به عنوان رئیس دولت مرکزی در عراق. بنابراین معتقدم سیاست بایدن در قبال عراق، تغییر اندک و نامحسوسی خواهد داشت و این موضوع پیشرفتی برای کشور ما به همره ندارد.

وی افزود: خروج نیروهای آمریکایی از عراق طی سه سال آینده در توافق میان نخست‌وزیر عراق و رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده است. این توافق، رسمی است چرا که حضور آمریکا در عراق در ظاهر برای مبارزه با تروریسم و به بهانه پایان دادن به تحرکات داعش بوده است. 

نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی به هیچ عنوان تحرکات میدانی موثری در عراق ندارند

الاعسم تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از مناطق عراق آزاد شده‌اند و روح پیروزی بر داعش محقق  شده است. نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی اکنون تنها در قالب ماموریت‌های اطلاعاتی و امنیتی فعالیت می‌کنند و به هیچ عنوان تحرکات میدانی موثری ندارند.

خروج نیروهای آمریکایی صرف‌نظر از دولتی که سر کار است، باید طی ۳ سال محقق شود

وی گفت: یک توافق قانونی برای خروج نیروهای آمریکا وجود دارد و تفاوتی نمی‌کند که ترامپ رئیس‌جمهوری باشد یا بایدن، قانون یکی است و باید طی سه سال آینده اجرا شود. 

الاعسم گفت: قطعا تا سه سال آینده درصد فراوانی از نیروهای آمریکا از عراق خارج خواهند شد و فقط نیروهای مستشاری و آموزش‌دهنده در این کشور باقی خواهند ماند. 

آمریکا پایگاه «عین‌الاسد» را در عراق حفظ خواهد کرد

وی در ادامه تاکید کرد که اما باید یک نکته مهم را در نظر بگیریم که ما از شمار نیروهای آمریکایی داخل کشور به ویژه نیروهای موجود در پایگاه‌های آمریکا اطلاع نداریم. پایگاه عین الاسد قطعا یک پایگاه آمریکایی در عراق باقی خواهد ماند چرا که این پایگاه برای آمریکا بسیار مهم است و آن را حفظ خواهد کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز