خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

روند حقوقی شکایات تیم ترامپ از نتایج انتخابات/ مؤلفه‌های موثر در حضور مجدد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴/ سناریوهای محتمل عدم خروج از کاخ‌سفید

asdasd
کد خبر : ۹۹۴۵۱۷

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اگر کاندیدای جمهوری‌خواهان بخواهد پیروز نهایی میدان باشد، حداقل باید ۱۵۰ هزار رای باطل شود که این امر بسیار سخت و ناشدنی به حساب می‌آید.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح فرایند حقوقی شکایات تیم جمهوری‌خواهان از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و گزینه‌های پیش‌روی آنها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آخرین اقدام‌هایی که از سوی تیم «دونالد ترامپ» در مورد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری صورت گرفته است، این بوده که سخنگوی کاخ‌سفید اخیراً در مقابل دوربین رسانه‌های آمریکا با نشان دادن اسنادی حدود ۲۵۰ صفحه ادعا کرده است که مستندات زیادی از اعمال تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا در دست دارد. اینکه آیا این اسناد سندیت حقوقی دارند یا خیر همچنان مشخص نیست اما به هر ترتیب این مستندات توسط تیم حقوقی ترامپ به دادگاه فرستاده خواهد شد. روند حقوقی شکایات به این ترتیب است که تیم جمهوری‌خواهان علیه رقیب دموکرات خود یا علیه دولت ایالتی که انتخابات توسط آن برگزار شده، مستندات را ارائه و طرح شکایت می‌کنند. در نهایت دادگاه اگر خود را صالح به رسیدگی بداند این فرایند وارد رسیدگی می‌شود که در نهایت دادگاه عالی ایالتی و دادگاه عالی فدرال به ترتیب به آن رسیدگی خواهند کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که بر اساس قانون اساسی ایالات متحده همه چیز باید تا ۲۰ ژانویه تمام شود، اما اخیراً تیم ترامپ اعلام کرد که یک خط تلفن ویژه به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت گزارش‌های مردمی از اعمال تقلب در انتخابات در نظر گرفته شده است که نشان از اصرار آنها بر روند پیگیری‌های حقوقی دارد. در این بین شاهد آن بودیم که رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ یک سیاهپوست را مقابل دوربین رسانه‌های ایالت متحده آورده و او مدعی اعمال تقلب در انتخابات شده و چندی بعدی هم مشخص شد که وی با دریافت هزار و ۳۰۰ دلار مجبور به ارائه چنین اظهاراتی علیه دموکرات‌ها شده است. این مؤلفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که نزاع قدرت در بالاترین سطح در ایالات متحده جریان دارد، اما مسأله این است که اگر ترامپ بخواهد پیروز نهایی میدان باشد، حداقل باید ۱۵۰ هزار رای باطل شود که این امر بسیار سخت و ناشدنی به حساب می‌آید. بر این اساس معتقدم که ترامپ شانس چندانی در این میان نخواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اینکه می‌بینیم رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در توئیتر خود اعلام می‌کند که بایدن صرفاً از سوی رسانه‌ها به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا معرفی شده، یک موضوع کاملاً درست به حساب می‌آید؛ چراکه تا آخرین دقیقه باید آراء شمرده شود و پس از آن الکترال کالج‌ها نظر خود را اعلام کنند و در نهایت تا ششم ژانویه برنده نهایی مشخص شود. از این جهت باید بگویم که روند حقوقی که توسط ترامپ و تیمش پیش گرفته شده، از منظر حقوقی درست است اما اگر تا ششم ژانویه نتواند اوضاع را تغییر دهد، به هر ترتیب بایدن وارد کاخ سفید خواهد شد. اینکه گفته می‌شود با اعلام پیروزی رسمی بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا از کاخ سفید خارج نخواهد شد هیچ منطق حقوقی و سیاسی در پس آن وجود ندارد. زمانی که جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب معرفی شود و قرار باشد که بر انجیل قسم بخورد، یک‌باره از فرماندهی قوای مسلح آمریکا گرفته تا تمامی ادارات فدرال زیر نظر بایدن قرار می‌گیرد و او می‌تواند هر اقدامی را صورت دهد.

ابوالفتح افزود: مسأله‌ای که در اینجا باید به آن اشاره شود، این است که جمهوری‌خواهان معتقدند که از حیث حقوقی همچنان حکم نهایی صادر نشده است و این نظر کاملاً درست است. به یاد داریم که در سال ۲۰۰۰ میلادی دیوان عالی ایالتی، بازشماری آرا را تأیید کرد و در آن موقع نزاع میان «جورج بوش» و «ال‌ گور» بالا گرفته بود. اوضاع در آن موقع به صورتی بود که پرونده در نهایت به دیوان عالی کشور رفت و دیوان عالی کشور خواستار پایان بازشماری آرا شد و در نهایت بوش پسر به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد. به همین دلیل باید متوجه بود تا قبل از ۲۰ ژانویه و به احتمال بسیار زیاد تا ششم ژانویه همه چیز باید مشخص شود؛ چراکه در قانون اساسی آمریکا آمده است که این کشور نباید تا ۲۰ ژانویه بدون رئیس‌جمهور بماند و اگر بایدن یا ترامپ نتوانستند به هر دلیلی وارد کاخ‌سفید شوند، آن زمان نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده این مسئولیت را به صورت موقت در اختیار خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ مسأله دیگری که در این روزها بسیار شنیده می‌شود این است که ترامپ احتمالاً در انتخابات ۲۰۲۴ میلادی مجدداً نامزد خواهد شد. اینکه آیا او چهار سال بعد از سوی حزب متبوعش به عنوان نامزد نهایی وارد کارزار انتخاباتی می‌شود یا خیر مشخص نیست، اما مسأله مهم این است که باید دید رفتار او پس از اعلام نتایج نهایی در ژانویه چگونه خواهد بود. توجه داشته باشید که ترامپ در انتخابات امسال هفت میلیون رای بیشتر از سال ۲۰۱۶ میلادی کسب کرد و همین مسأله نشان می‌دهد که او همچنان پایگاه اجتماعی خود را حفظ و حتی تقویت کرده است. اگر او بخواهد در صورت اعلام پیروزیِ بایدن، وی را به کاخ سفید راه ندهد و سنت‌های ایالات متحده را به هم بزند، بدون تردید به عنوان یک فرد سوخته از وی یاد خواهد شد و جمهوری‌خواهان هم او را رها می‌کنند. لذا انتخابات ۲۰۲۴ و حضور ترامپ در آ‌ن به رفتار او طی هفته‌های آینده بستگی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز