خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست خارجی بایدن بر اساس «تئوری آمریکای هوشمند» خواهد بود/ میراث ترامپ در مورد اسرائیل حفظ می‌شود/ صرفاً تاکتیک‌ها تغییر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۸۳۹

کارشناس مسائل آمریکا گفت: با آمدن دموکرات‌ها انواع و اقسام احتمال‌ها در منطقه می‌تواند قوت بگیرد اما باید یادمان باشد که بیشترین حجم از تحرکات نظامی در دنیا از سوی آمریکا، در زمان دموکرات‌ها رخ داده است.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به پیروزی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در تشریح سیاست خارجی و داخلی چهار سال آینده واشنگتن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از اعلام پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بازار گمانه‌زنی در مورد اقدامات احتمالی او در حوزه سیاست داخلی و خارجی بیش از گذشته داغ شده است. باید متوجه باشیم که اساساً راهبرد دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان بسیار فاصله دارد و پیروزی بایدن هم حجمی از تغییرات در داخل و خارج را می‌تواند به وجود بیاورد. در عرصه سیاست داخلی، او به دنبال جهت‌گیری تندِ اقتصادی خواهد بود. به نظرم بایدن کاهش مالیات‌ها، ایجاد فضای اقتصاد باز، تقویت بازارهای آزاد، حمایت از مهاجران، مسائل تامین اجتماعی و بیمه همگانی را در دستور کار قرار خواهد داد و این مولفه‌ها را بیش از دولت گذشته ایالات متحده به رهبری «دونالد ترامپ» تقویت خواهد کرد. بایدن به دنبال اتحاد مردم خواهد بود و همانگونه که در سخنرانی خود اعلام کرد به دنبال آن است تا بتواند شکاف‌های اجتماعی میان سطوح مختلف ایالات متحده را ترمیم کند.

وی ادامه داد: بایدن در عرصه سیاست خارجی هم به نوعی رفتار خواهد کرد تا مشکلاتی که توسط ترامپ به وجود آمده را تا حد زیادی حل و فصل کند اما او راه دشواری را در پیش‌رو دارد. بایدن تلاش دارد تا واشنگتن را در چارچوب «تئوری آمریکای هوشمند» رشد دهد و بر این اساس او سعی خواهد کرد به جای تزریق فشار، ترس و هراس، اوضاع را آرام کند. تیم بایدن سعی می‌کند ترتیبی اتخاذ کند تا آمریکا به جای صدور ترس در جهان، به صدور خوش‌بینی روی بیاورد و تنش‌زدایی میان واشنگتن با تهران و پکن یکی از این راهبردها خواهد بود. از سوی دیگر بایدن به نمایندگی از دموکرات‌ها می‌کوشد تا به معاهدات بزرگ بین‌المللی بازگردد و در این چارچوب سعی خواهد کرد تا مدل همکاری و رقابت در عرصه جهانی و منطقه‌ای را تغییر دهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره شود این است که یکی از چالش‌های اصلی جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید، بحث مقابله با کرونا و مدیریت افکار عمومی در مورد این مسئله است. آمارها نشان از آن دارد که میزان قربانیان شیوع کرونا در آمریکا در حال افزایش است و او با خرابی‌های به وجود آمده در دوران ترامپ روبرو است. مسئله دیگر که در داخل می‌تواند باعث به چالش کشیده شدن بایدن شود، برخورد با نهادهای قدرت در آمریکا است. برخی از این نهادها به صورت رسمی و بخش دیگری از آنها به طور غیررسمی وجود دارند که در عرصه لابی‌گری در سیاست داخلی و بعضاً سیاست خارجی، حضوری فعال دارند. موضوع دیگر برخورد بایدن و تیمش با بحران‌های اجتماعی و سیاسی است که باید دید او چه دستاوردهایی را در این مدت به وجود خواهد آورد. اما در عرصه سیاست خارجی، تمامی این مسائل تا حد زیادی همانند حزب جمهوری‌خواهان جلو خواهد رفت.

مطهرنیا افزود: دموکرات‌ها همانند رقبای محافظه‌کار خودشان، سیاست‌های فراحزبی را در عرصه سیاست خارجی دنبال خواهند کرد. تضمین امنیت اسرائیل (خصوصاً مقابل ایران) امری است که به دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان مربوط نیست، بلکه این یک اصل استراتژیک است و فرق نمی‌کند که کدام جناح در کاخ سفید حضور داشته باشد. در زمان اوباما ما شاهد هژمونی بسیط دموکرات‌ها بودیم و در همان موقع چالش و تقابل میان او و نتانیاهو به بالاترین حد رسید. حالا باید متوجه باشیم که سیاست بایدن به صورت دقیق همانند اوباما نخواهد بود اما بدون تردید میراث ترامپ در مورد اسرائیل از سوی بایدن حفظ خواهد شد. اما مسئله اینجاست که در منطقه و به خصوص در حوزه اعراب و اسرائیل همه چیز به بایدن و ایالات متحده مربوط نمی‌شود. اخیراً مقام‌های تل‌آویو اعلام کردند که اگر دموکرات‌های کاخ سفید بخواهند با ایران وارد گفت‌وگو شوند و در نهایت به توافق برجام بازگردند احتمال درگیری آنها با تهران وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مساله به خوبی نشان می‌دهد که اسرائیل از روی کار آمدن بایدن ناراحت است و نگرانی‌های خاص خود را دارد به همین دلیل اینکه اسرائیل چگونه عمل می‌کند، موضوعی است که هم‌اکنون مشخص نیست؛ اما به نظرم اقدامات تهاجمی و تند آنها از «امکان» به «احتمال» تبدیل شده است. لذا معتقدم که با آمدن بایدن در کاخ سفید انواع و اقسام احتمال‌ها در منطقه می‌تواند قوت بگیرد اما باید یادمان باشد که بیشترین حجم از تحرکات نظامی در دنیا از سوی ایالات متحده، در زمان دموکرات‌ها رخ داده است. به یاد داریم که در زمان اوباما بحث «ناتوی عربی» مطرح شد و در زمان ترامپ «صلح ابراهیم» طرح و اجرا شد که تا به امروز هم ادامه دارد. در زمان بایدن هم این روند ادامه خواهد داشت و معتقدم صرفاً شاهد تفاوت در برخی از تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز