خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر سوری در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ ۴ سال در سوریه اقدام به راهزنی اقتصادی و نفتی کرد/ قانون قیصر پارادوکس ادعاهای آمریکا را اثبات کرد/ ترور سردار سلیمانی مهر تأییدی بر حمایت آمریکا از داعش است

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۶۹۲

تحلیلگر سیاسی- اقتصادی سوری تاکید کرد که عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا طی چهار سال اخیر در سوریه مبتنی بر باج خواهی و سرقت نفتی بوده و یک خطر استراتژیک برای امنیت ملی این کشور به شمار می‌رود.

«شادی احمد»، تحلیلگر سیاسی- اقتصادی سوریه در تشریح کارنامه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: عملکرد ترامپ در چهار سال اخیر در قبال سوریه کاملا سیاسی بود و پرده از چهره حقیقی آمریکا برداشت که رؤسای پیشین این کشور همیشه تلاش می‌کردند آن را تحت پوشش‌هایی چون، دموکراسی و حقوق بشر پنهان کنند اما ترامپ خیلی واضح و مشخص چهره حقیقی خود را رو کرد، عملیات نظامی و خصمانه علیه این کشور انجام داد و بارها درباره خروج نیروهای اشغالگر امریکایی از سوریه دروغ گفت. وی مدام مدعی می‌شد که نیروهای آمریکا از سوریه خارج خواهند شد اما این در حقیقت نوعی فریب سیاسی کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای کسب اموال بیشتر بود.

 

ترامپ فقط به دنبال باج‌خواهی و اشغالگری در سوریه است

احمد افزود: ترامپ به طور گسترده از گروه‌های تجزیه‌طلب کُرد در شمال شرق سوریه حمایت و همزمان نیروهای اشغالگر را وارد  کشور کرد. او دشمن سوریه بود و تلاش کرد کشور را از هر لحاظی محاصره کند. 

وی تاکید کرد: ترامپ ائتلاف بین‌المللی را با ادعای مبارزه با گروه تروریستی داعش به وجود آورد اما در حقیقت ائتلافی به مفهوم واقعی کلمه وجود ندارد بلکه حتی نیروهای که از کشوهای اروپایی به صورت نمادین به این ائتلاف پیوسته بودند از آن خارج شدند و این ائتلاف، صرفا نیروهای اشغالگر آمریکایی بودند. 

این تحلیلگر سیاسی اقتصادی سوریه گفت: کاملا مشخص و واضح است که ترامپ هیچ خیری را برای سوریه نمی‌خواهد و فقط دنبال باج‌خواهی و اشغالگری است. 

وی درباره کمیته قانون اساسی و مانع‌تراشی آمریکا گفت: آمریکا در دوره ترامپ در قالب مخالفان خارجی بارها در مسیر تشکیل کمیته قانون اساسی مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی کرد. 

کاخ سفید با گزینه مخالفان خارجی برای ایجاد اختلال در عملکرد کمیته قانون اساسی تلاش کرد

احمد تاکید کرد: دولت سوریه همکاری بسیاری برای اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل و موفقیت کمیته قانون اساسی ارائه داد اما ترامپ پیش‌بینی می‌کرد که دولت سوریه با این روند موافقت نکند و در نتیجه می‌تواند از آن به عنوان بهانه و دستاویزی برای هدف قرار دادن سوریه استفاده کند. اما هنگامی که دید دولت سوریه با قطعنامه‌ها و تصمیمات بین‌المللی همکاری می‌کند، غافلگیر شد و به همین دلیل گزینه مخالفان خارجی را برای ایجاد اختلال در عملکرد کمیته قانون اساسی روی میز گذاشت و سوریه در هر گامی که با قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی بر داشت هیچ فرکانس مثبتی از سوی واشنگتن دریافت نکرد و نشانی از تشویق وجود نداشت بلکه اعمال فشارها و اقدام‌های منفی روز به روز بیشتر شد. 

رئیس‌جمهور آمریکا به سرقت نفت سوریه اذعان کرد

وی درباره حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش گفت: حضور آمریکا در سوریه غیر قانونی است و به هیچ قانون بین‌المللی استناد ندارد. اینکه آمریکا ادعا می‌کند در حال مبارزه با داعش است، باید بگویم که داعش تقریبا به کمک ارتش سوریه، نیروهای روسیه، محور مقاومت و حضور مستشاران نظامی ایران رو به اضمحلال و نابودی است و به تبع، بهانه‌ای برای ادامه حضور آمریکا وجود ندارد، اما شخص ترامپ تاکید کرد که حضور آمریکا در سوریه برای سیطره بر چاه‌های نفت و باج‌خواهی نفتی از کشور است و حضورش در سوریه نه تنها دستاورد  و خروجی مثبتی برای کشور نداشته بلکه پیامدهای بسیار منفی به بار آورد. 

حضور غیرقانونی در سوریه برای خود آمریکا هم گران تمام شد

این تحلیلگر سوری افزود: مردم سوریه و رهبری این کشور، «بشار اسد» قاطعانه تصمیم گرفته‌اند که نیروهای آمریکایی را با همه ابزارهای ممکن سیاسی و نظامی از کشور بیرون رانند. اما باید تاکید کنم که این حضور برای خود آمریکا هم گران تمام شد و بسیاری از کارت‌های خود را در منطقه از دست داد و به تبع نمی‌تواند به تفاهم سیاسی در آینده دست یابد. 

وی تاکید کرد: ما دروغ‌های بسیاری از زبان مقام‌های کاخ سفید و در راس آنها ترامپ درباره حضور نظامی خود در منطقه شنیده‌ایم. آمریکا یک بار مدعی می شود که به دنبال کشف سلاح شیمیائی در عراق است، بار دیگر به این دستاویز متوسل می‌شود که می‌خواهم در مطقه دموکراسی برقرار کنم، اکنون نیز مدعی است که در سوریه با تروریست‌های داعش مبارزه می کند. اما چگونه می ‌وان حقیقت این ادعا را اثبات کرد در حالی که «هیلاری کلینتون»، نامزد پیشین دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در خاطرات خود اذعان کرده که آمریکا داعش را به وجود آورده و ترامپ بنا بر دلایل سیاسی و از آن جمله تخریب حزب دموکرات این خاطرات و نوشته‌ها را افشا کرد. 

آمریکا عناصر داعشی را رها کرده تا در هنگام نیاز از آنها استفاده کند

احمد گفت: به یاد بیاورید که به محض آنکه دمشق و متحدانش موفق شدند داعش را از بین برند، آمریکا به دستاوز دیگری متوسل شد و سراغ گزینه‌های تروریستی مسلح دیگری به ویژه عناصر حاضر در اردوگاه‌ها و دیگر شهرها چون ادلب در شمال شرق سوریه رفت. برای مثل به اردوگاه «الهول» نگاه کنید. مملو از عناصر داعشی است و نیروهای کُرد مورد حمایت آمریکا در اطراف این اردوگاه کاملا مطلع هستند که تروریست‌های داعش در آن حضور دارند اما آنها را در همان جا را ها کرده تا هنگام نیاز از آنها به نفع خود و برای پیشبرد اهدافشان استفاده کنند.

وی در ادامه درباره اقدام‌های اقتصادی ترامپ علیه سوریه گفت: طبیعتا هنگامی که اقتصاد سوریه  موفق شد در برابر تحریم‌های اروپا و کشورهای عربی در گذشته مقاومت کرده و نیاز مردم سوریه را تامین کند، ترامپ قانون تکراری تحریم شخصیت‌ها، گروه‌ها و دولت‌ها را خارج از مرزهای سیاسی خود در صورت تعامل با یک کشور دیگر روی کار آورد. 

قانون قیصر پارادوکس ادعاهای آمریکا را اثبات کرد

احمد افزود: پارادوکس موجود را ببینید. ترامپ با تصویب قانون قیصر جنگ اقتصادی علیه سوریه راه انداخت حال آنکه مدعی است این قانون برای حمایت از غیرنظامیان و شهروندان سوری تصویب شده است. اما همین تحریم ها به طور عینی و عملی بر واقعیت زندگی مردم سوریه تاثیرات بسیاری بدی به جای گذاشت و دستیابی آنان را به انرژی بسیار سخت کرد. این قانون چگونه مدعی حمایت از حقوق شهروندی است که حتی دسترسی مردم به دارو و غذا را سخت و تقریبا ناممکن کرده است. 

آمریکا در سوریه در حال راهزنی و ارعاب اقتصادی علیه دولت است

وی تاکید کرد: قطعا واشنگتن عمران و آبادانی را برای سوریه رقم نزد بلکه یک خطر استراتژیک برای امنیت ملی کشور به شمار می‌رود. آمریکا به رهبری ترامپ، سارق نفت سوریه است. همه ما می‌دانیم که هنگام جنگ در مناطقی چون «الرقه» و اطراف «الجزیره» ترامپ در حال تخریب چاه‌های نفت وابسته به دولت سوریه بود. مگر می‌شود مدعی عمران و ابادانی کشوری بود اما درهای آن را به روی واردات کشورهای دیگر بست. آمریکا در سوریه در حال راهزنی اقتصادی و نیز ارعاب اقتصادی علیه دولت است. 

این تحلیلگر سوری در پایان تاکید کرد: اسنادی که هیلاری کلینتون فاش کرد، خیلی غافلگیرکننده نبود، برای همه مثل روز روشن است که آمریکا گروه تروریستی داعش، القاعده، «جبهة النصره»، گروه طالبان و .. را به وجود آورد و مانع محکومیت آنها در محافل بین‌المللی شد. حتی بر عکس، از روسیه و جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت به دلیل جانفشانی و مبارزه با این عناصر انتقاد کرد و گواه روشن این ادعا ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید سپاه قدس است که در راس مبارزه میدانی با داعش و سزاوار دریافت نشان جهانی بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز