خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتراضات فیلادلفیا تاثیر عمیقی بر آرای ترامپ نمی‌گذارد/ انتخابات ریاست‌جمهوری این دوره آمریکا به شدت متشنج و مبهم است

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۰۸۰

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اعتراضات فیلادلفیا یا تکرار آن نمی‌تواند تاثیر چندانی روی آرای اردوگاه جمهوری‌خواهان داشته باشد، مگر آنکه حجم اعتراض‌ها به شدت بالا برود و در مقابل خشونت پلیس تشدید شود.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اعتراضات مردمی در ایالت فیلادلفیا و تاثیر آن بر آرای انتخاباتی دونالد ترامپ در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: طی روزهای اخیر مجدداً شاهد کشته شدن یک جوان ۲۷ ساله سیاهپوست توسط پلیس فیلادلفیا بودیم که اعتراضات بسیار گسترده‌ای را در این شهر به راه انداخت. بر اساس اخبار موجود حدود هزار نفر از شهروندان فیلادلفیا به خیابان‌ها آمدند و نسبت به این موضوع اعتراض کردند و در نهایت پلیس برای برخورد با آنها وارد میدان شده است. بخش زیادی از افکار عمومی این سوال را مطرح می‌کند که چرا با وجود آنکه کمتر از یک هفته تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده، چنین اتفاق‌هایی در آمریکا رخ می‌دهد؟ پرسش بعدی آنها این است که آیا تکرار این وضعیت و کشتن سیاهپوستان می‌تواند بر آ‌رای ترامپ تاثیر بگذارد یا خیر؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها مسائل متعددی مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما باید توجه داشته باشیم که انتخابات ریاست‌جمهوری این دوره آمریکا به شدت متشنج و مبهم است و از بدو تشکیل این کشور تاکنون ما شاهد چنین پیچیدگی‌هایی در انتخابات ریاست‌جمهوری نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: همین چند روز پیش بود که اعلام کردند در ایالت فلوریدا حدود ۱۵ هزار رای باطل اعلام شده و وضعیت به نفع ترامپ جلو رفته است. این دقیقاً همان پیچیدگی‌هایی است که از آن صحبت می‌کنیم که موجب بایکوت نظرسنجی‌ها شده و به ما نشان می‌دهد که گمانه‌زنی‌ها تا آن حدی که گفته می‌شود اعتبار ندارد. در سال ۲۰۱۶ هم شاهد چنین رخدادی بودیم و همه معتقد بودند «هیلاری کلینتون» وارد کاخ‌سفید می‌شود اما دقیقاً نتیجه برعکس شد. مساله دیگری که در مورد اعتراض‌های فیلادلفیا و بهره‌برداری دموکرات‌ها از آ‌ن به نفع «جو بایدن» باید موردنظر قرار بگیرد این است که واکنش لحظه‌ای رقبای ترامپ به این مساله نشان می‌دهد که دموکرات‌ها از وضعیت فعلی جو بایدن نگران هستند. این نگرانی را می‌توان با ورود چندباره «باراک اوباما» و شدت گرفتن حضور او در ایالت‌های مختلف برای تبلیغ به نفع بایدن کاملاً مشاهده کرد. اوباما در فضایی وارد ایالت‌ها می‌شود و ترامپ را مورد هدف قرار می‌دهد که نظرسنجی‌های سراسری حاکی از آن است که بایدن ۱۰ درصد بیشتر از ترامپ رای دارد. جنب و جوش اوباما می‌تواند نشانه آن باشد که کمپین بایدن و عقلای حزب دموکرات نگران باخت نامزد خود در مقابل ترامپ هستند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بر این اساس به وجود آمدن تظاهرات و اعتراض‌ها یکی از محورهایی خواهد بود که اگر طی روزهای آ‌ینده مجدداً با کشته‌ شدن سیاه‌پوست‌ها تکرار شود، باعث می‌شود تا لیبرال‌ها از آن به نفع خود استفاده کنند، ولی به عنوان مثال در بحث استفاده از موضوع کرونا علیه ترامپ شاهد هستیم که دموکرات‌ها نتوانستند آنگونه که فکر می‌کردند بهره‌برداری مختص به خود را انجام دهند. معتقدم که اعتراض‌ها به کشتن سیاهپوستان یا هر نوع تجمع اعتراضی دیگر می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد. نخست به این جهت که ممکن است روی آ‌رای ترامپ تاثیر بگذارد و دوم اینکه بایدن نمی‌تواند بحران‌های این چنینی را در صورت رئیس‌جمهور شدنش سر و سامان بدهد. توجه داشته باشید که مردم ایالات متحده بایدن را یک دیپلمات و سیاستمدار کهنه‌کار می‌دانند اما او را برای مقابله با چنین مسائلی قاطع نمی‌بینند. به همین دلیل انگشت اتهام معترضان می‌تواند به سوی هر دو کمپین نشانه رود.

مطهرنیا افزود: در مورد فیلادلفیا هم همین مسائل وجود دارد. عده‌ای معتقدند که ترامپ می‌تواند دموکرات‌ها را به دلیل بی‌اهمیت جلوه دادن مسائل ضد امنیت ملی مورد خطاب قرار دهد و حتی می‌تواند اعلام کند که دموکرات‌ها در حال تضعیف پلیس و دامن زدن به نژادپرستی به نحوی دیگر هستند. به همین دلیل فکر نمی‌کنم دموکرات‌ها بتوانند از این پرونده به عنوان یک سورپرایز علیه جمهوری خواهان استفاده کنند. عده‌ای معتقدند که ترامپ می‌توانست ساختار امنیتی و پلیس آ‌مریکا را به سمت و سویی سوق دهد تا در زمان با قیمانده به انتخابات چنین اتفاق‌هایی رخ ندهد اما مساله این است که متاسفانه منتقدان ساختار پیچیده‌ سیاسی و امنیتی ایالات متحده را نمی‌دانند و به آن اشراف ندارند. توجه داشته باشید که رئیس‌جمهوری آ‌مریکا نمی‌تواند مستقیماً به پلیس کالیفرنیا، فیلادلفیا، ویسکانسین، هیوستون و سایر ایالات‌ها امر و نهی کند؛ چراکه آنها قوانین و مقررات خاص خودشان را دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به یاد دارم در زمان وقوع طوفان کاترینا که بوش پسر رییس جمهور آمریکا بود «آرنولد شوارتزنگر» فرماندار محلی ایالت کالیفرنیا بود. او در سخنرانی تند خود خطاب به بوش پسر گفت که چرا سربازان آمریکا به جای کمک به طوفان‌زده‌ها در حال اعزام به عراق هستند. کمی بعد بوش پسر، صراحتاً اعلام کرد که من رئیس‌جمهوری ایالات متحده هستم و صلاح دیدم که نیروها به بغداد عزام شوند. به همین جهت باید گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا به‌رغم اینکه می‌تواند در مسائل خرد و کوچک دخالت کند، اما قوانین ایالتی و حتی فدرالی می‌تواند او را به چالش بکشد. بر این اساس معتقدم که حوادث فیلادلفیا یا تکرار حوادثی از این جنس نمی‌تواند آنگونه که ما فکر می‌کنیم و انتظار داریم روی آرای ترامپ تاثیر بگذارد، مگر آنکه اوضاع وخیم شود و حجم اعتراض‌ها به شدت بالا برود و در مقابل خشونت پلیس هم سر به فلک بکشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز