خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

تنش میان ترکیه و فرانسه ماهیت سیاسی دارد تا مذهبی

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۹۸۹

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تنش میان پاریس و آنکارا بیش از آنکه جنبه مذهبی داشته باشد صرفاً بحث سیاسی را در خود دارد و به نوعی منافع این کشور مطرح است.

به گزارش ایلنا، «فریدون مجلسی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به واکنش کشورهای مسلمان علیه سخنان رئیس جمهوری فرانسه و تشدید تنش میان ترکیه و پاریس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اقدام فرانسه و موضع‌گیری رئیس جمهور این کشور که منجر به واکنش‌های تند از سوی کشورهای اسلامی شده است با ابهام‌های بسیار زیادی همراه شده و حتی می‌توانم بگویم که هنوز پشت پرده برخی از مسائل مشخص نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: موضع و اعتراض کشورهای مسلمان‌ نسبت به اقدام دولت فرانسه بسیار پیچیده است اما توجه داشته باشید که تضادهای موجود در این میان به حدی است که تحلیل این مسئله را مشکل می‌کند. به عنوان مثال هر مسافری که وارد یک کشور اسلامی می‌شود باید بر اساس قوانین آن دولت رفتار کند که استفاده از حجاب هم یکی از آن مسائل به حساب می‌آید. طبیعی است که هر کسی قوانین داخلی این کشورهای مسلمان را نقض کند با آن برخورد می‌شود و در فرانسه هم هر شخصی وارد این کشور می‌شود باید قانون آن را رعایت کند. بر این اساس سر بریدن یک معلم آن هم در پاریس نه تنها مخدوش کردن چهره مسلمانان به حساب می‌آید بلکه نقض قوانین کشوری محسوب می‌شود که طیف زیادی از پناهجویان سال‌های اخیر را در خود جای داده است.

مجلسی افزود: تولید رادیکالیسم آن هم به اسم اسلام، چهره مسلمانان را در بسیاری از کشورها مخدوش و مردود کرده است اما متاسفانه در بسیاری از کشورهای عربی این مسئله مورد اشاره قرار نمی‌گیرد. ما در آلمان شاهد جمع شدن طرفداران داعش و حتی القائده بودیم که دست به تظاهرات زده بودند اما در نهایت پلیس آنها را براساس دستورالعمل‌های خود متفرق کرد و بعدها آنها را زیرنظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اینکه چرا ترکیه تا به این حد فرانسه را مورد خطاب قرار داده، به مسئله توسعه‌طلبی ایدئولوژیک مربوط است. اردوغان خود را در کسوت رهبر مسلمانان جهان می‌داند و حالا ما شاهد هستیم که در جنگ قره‌باغ به جای آنکه پیام‌آور صلح باشد در حال به راه انداختن جنگ صلیبی است.

مجلسی ادامه داد: اینکه ترکیه به فرانسه حمله می‌کند صرفاً یک بازی دوگانه است. آنکارا در حال مخابره این پیام است که انتقاد از سیاست‌های فرانسه صرفاً ایدئولوژیک است اما دقیقا رفتار ترکیه ۱۸۰ درجه با این مسئله تفاوت دارد؛ چراکه ایدئولوژی صرفاً بخشی از این موضوع را در بر می‌گیرد ولی مسائلی از جمله مداخله ترکیه در لیبی، اختلاف با اتحادیه اروپا بر سر شرق مدیترانه، تنش با یونان و قبرس و همچنین بلاتکلیف بودن عضویت این کشور در بروکسل از جمله مسائلی است که به ما می‌فهماند ترکیه صرفاً دایه‌دار اسلام و مسلمان نیست، بلکه منافعی در این بین نهفته است که آنکارا در حال تامین آن است.

وی گفت: تنش میان پاریس و آنکارا بیش از آنکه جنبه مذهبی داشته باشد صرفاً بحث سیاسی را در خود دارد و به نوعی منافع این کشور مطرح است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز