خبرگزاری کار ایران

بررسی آخرین مناظره نامزدهای انتخابات آمریکا؛

بیگدلی: ترامپ در حال جمع‌آوری آرای سرگردان/ شرط‌بندی روی بایدن اشتباه است/ هر دو حزب پیمانکار سیاست‌های کلان هستند

asdasd
کد خبر : ۹۸۵۶۹۴

کارشناس مسائل آمریکا گفت: آمارها نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری فعلی در هفته اخیر بسیار فعال شده و همین دلیل موجب جابه‌جایی آرای او شد ولی کاندیدای دموکرات‌ها به اندازه او جنب‌وجوشِ انتخاباتی نداشته و به همین دلیل نباید زودتر از موعد قضاوت کرد.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به برگزاری دور آخر مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، در تشریح وضعیت دو طرف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: فضای مناظره دور آخر نسبت به مرحله اول، تا حد زیادی کنترل شده بود و مجری مناظره هم بهتر از دور اول توانست اوضاع را مدیریت کند. زمانی که مناظره شروع شد، ترامپ در ابتدا به صورت کنترل شده سخن می‌گفت اما آرام آرام سخنان خود را تهاجمی‌تر کرد. پرخاشگری او نسبت به دور اول مناظره، بسیار کمتر شده بود ولی نکته مهم این بود که تمام سوالات از سوی کمیسیون انتخابات آمریکا مشخص شده بود که  این موضوع هم نظم خوبی به این مناظره داده بود و باعث شد تا  از پراکنده‌گویی جلوگیری شود. عمده سوالات در مورد مساله کرونا و مقابله با آن، سیاهپوستان و تبعیض نژادی، بیمه، قاچاق مهاجران بود که عمدتاً مسائل داخلی را در بر می‌گیرد که برای رای‌دهندگان آمریکا بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در مسیر مناظره شاهد تهاجم‌های دو طرف علیه هم بودیم. ترامپ مجدداً بحث هانتر بایدن (فرزند جو بایدن) و بحث اوکراین گیت را پیش کشید که چندین بار این موضوع تکرار شد. نامزد دموکرات‌ها هم علاوه بر پیش کشیدن سوءمدیریت ترامپ در بحث مهار کرونا، بحث عدم پرداخت مالیات از سوی ترامپ را مطرح کرد. این موضوع‌ها نشان داد بایدن به دنبال حفظ موقعیت خود بود و در مقابل ترامپ سعی کرد تا آرای سرگردان را به سمت خود جلب کند. ترامپ سعی کرد با پیش کشیدن بحث رشوه، جو بایدن را مورد هدف قرار دهد و در مقابل شاهد آن بودیم که بایدن با اعلام آمار و ارقام سعی کرد به هر ترتیب که شده ترامپ را در حوزه محیط زیست و حتی قراردهای بین‌المللی مورد سرزنش قرار دهد که این زد و خورد در برخی جاها وارد فازِ خارجی شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در جایی شاهد آن بودیم که بایدن با پیش کشیدن بحث ایران و روسیه سعی کرد تا بتواند ترامپ را به اهمال‌کاری در مقابل این دو کشور متهم کند که تا حدودی هم موفق شد. حملات بایدن به ترامپ به نوعی برای اثباتِ یکجانبه‌گرایی او بود اما باید متوجه باشید که حزب جمهوریخواه و هم‌قطاران ترامپ علناً از این منش و خط فکری بهره‌های زیادی برده‌اند. اصولاً جمهوریخواهان یکجانبه‌گرایی و انزواگرایی که منجر به تمرکز بر داخل را در دستور کار گذاشته‌اند و ترامپ هم این راهبرد را دنبال می‌کند و این تفکر را بار دیگر با پیش کشیدن بحث تقابل با چین رسماً عمومی و علنی کرد. در مورد بحث بیمه‌ها هم، به نظرم پیروزی با بایدن بود و او معتقد است که کارگران آمریکا در زمانِ باراک اوباما وضع بهتری داشتند؛ چراکه حقوق آنها در دولت ترامپ از ساعتی ۱۵ دلار به هشت دلار کاهش پیدا کرده است. به هر ترتیب فکر نمی‌کنم آرای دو طرف طی این مدت و به خصوص پس از مناظره‌ها، تغییر چندانی کرده باشد یا حداقل نشان دهد که گمانه‌زنی‌ها به سمت کدام یک متمایل است.

بیگدلی افزود: برخی‌ در داخل کشور معتقدند که بایدن پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود که به نظرم این یک تحلیل غلط یا حداقل ناقص است؛ چراکه انتخابات ایالات متحده را هیچکس نمی‌تواند پیشگویی کند. به همین دلیل شرط‌بندی روی بایدن غلط و اشتباه است. آمارها به خوبی نشان می‌دهد که ترامپ در روزها و هفته اخیر بسیار فعال شده است و همین دلیل موجب جابجایی آرای او شد ولی بایدن به اندازه ترامپ جنب‌وجوشِ انتخاباتی نداشته و به همین دلیل نباید زودتر از موعد قضاوت کرد؛ چراکه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قابل پیش‌بینی نیست. بخشی از قابلیت عدم پیش‌بینی به ساختار سیاسی و انتخاباتی ایالات متحده برمی‌گردد. در این کشور، رای مستقیم مردم تاثیر خاصی ندارد و مشکل اینجاست که رقابت‌های سیاسی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری فقط میان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه است. این دو حزب، هیچگونه ایدئولوژی خاصی همانند احزاب اروپایی ندارند و صرفاً مجری پیاده‌سازی سیاست‌های کلانِ ایالات متحده خواهند بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، فقط به منافع ملی کشورشان فکر می‌کنند و اساساً پیمانکارِ اجرای سیاست‌هایی هستند که در نوک هرم ساختار قدرتِ ایالات متحده تبیین می‌شود. این سیاست دقیقاً بر خلاف کشورهای اروپایی است؛ چراکه در قاره سبز، اصولاً احزاب مستقل عمل می‌کنند و یک ایدئولوژی یا خط مشی مشخص دارند، ولی در آمریکا اینگونه نیست. در این میان جریان‌‌های مستقل سیاسی هم وجود دارند اما راه به جایی نمی‌برند. در این میان باید توجه داشت که ترامپ در سال ۲۰۱۶ حدود سه میلیون رأی مردمی از «هیلاری کلینتون» عقب بود ولی با خرید کارت‌های الکترال کالج، او وارد کاخ‌سفید شد. توجه کنید که هر ایالت بر اساس میزان جمعیتش، تعدادی نماینده در مجلس نمایندگان دارد که یک کارت الکترال در اختیارش است. آنها می‌توانند این کارت‌های الکترال را بر اساس قانونِ‌ لابی‌گری، بفروشند که به نظرم در رقابت‌های امسال هم شاهد چنین مساله‌ای خواهیم بود.

وی در پایان گفت: یک هفته به پایان ماه اکتبر وقت باقیست و هر لحظه ممکن است نامزدها علیه یکدیگر، دست به رونمایی از «سوپرایز اکتبر» بزنند. از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که فقط ۱۰ روز دیگر تا روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) وقت باقی مانده و در این مدت ممکن است اتفاق‌های زیادی در عرصه داخلی یا خارجی ایالات متحده رخ دهد. معتقدم که حتی اگر بایدن هم وارد کاخ‌سفید شود، مدت‌ زیادی طول می‌کشد تا اوضاع درست شود؛ چراکه راهبرد ترامپ به عنوان نماینده جمهوری‌خواهان با راهبرد بایدن به طرفیت از دموکرات‌ها کاملاً با یکدیگر متفاوت است و مدت زمانی نسبتاً طولانی باید بگذرد تا همه چیز حداقل به نقطه صفر بازگردد. آمارها نشان می‌دهد که هر دو نامزد، رقابت بسیار تنگاتنگی با یکدیگر دارند ولی به نظر همچنان برای گمانه‌زنی در مورد پیروز نهایی انتخابات آمریکا کمی زود است و باید صبر کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز