خبرگزاری کار ایران

گزارشگر کمیسیون مالی پارلمان عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق راهکار مقابله با تحریم‌های آمریکاست/ معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران یک ضرورت برای بغداد است

asdasd
کد خبر : ۹۸۵۱۳۵

گزارشگر کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق تاکید کرد که عراق به عنوان همسایه ایران می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای کاهش آثار منفی تحریم از طریق افزایش حجم تبادل تجاری و تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور باشد.

«احمد الصفار» گزارشگر کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق در تشریح روابط اقتصادی این کشور با ایران و چشم‌انداز آینده این روابط در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: همکاری اقتصادی و تجاری گسترده‌ای بین دو کشور وجود دارد و به اعتقاد من در دوره‌ای که جمهوری اسلامی ایران با تحریم‌های اقتصادی مواجه بود، منافع اصلی ایران و عراق از طریق صادرات کالاهای ایرانی به عراق تامین می‌شد. 

ایران و عراق در سطح خوبی برای کاهش پیامدهای اقتصادی کرونا همکاری دارند

الصفار افزود: قطعا در حال حاضر که بیماری همه‌گیر کرونا سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است، ایران و عراق در سطح خوبی برای کاهش پیامدهای اقتصادی این همه‌گیری با یکدیگر همکاری دارند.

وی در ارزیابی سفر اخیر «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی ایران به بغداد گفت: دستاوردهای این دیدار هنوز رسما اعلام نشده است اما قطعا این سفر برای هماهنگی سیاست‌های مالی و پولی دو کشور همسایه و تعهدهای موجود در ارتباط با تجارت دوجانبه یا روابط اقتصادی درحوزه‌های دیگر صورت گرفته است.

گزارشگر کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق درباره آزاد سازی منابع مالی ایران در عراق گفت: به اعتقاد من اموال دو کشور نزد یکدیگر بلوکه یا مسدود نشده است، بهتر است از عبارت بدهی استفاده کنیم که حاصل روابط تجاری و اقتصادی دو کشور بوده است.

بحران مالی در عراق، پرداخت بدهی‌ها به ایران را پیچیده‌ کرده است

وی افزود: منابع مالی ایران نزد عراق وجود دارد اما متاسفانه واقعیت مالی عراق در حال حاضر بحران‌زده است و عراق با بحران مالی مواجه است. به اعتقاد من موضوع بدهی‌ها با توجه به داده‌های موجود درباره امکانات دولت عراق برای پرداخت این اموال کمی پیچیده است.   

تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نمی‌پذیریم

الصفار درباره موضع عراق در قبال تحریم‌های بانکی جدید علیه ۱۸ موسسه و بانک ایران گفت: در حقیقت دولت عراق و بسیاری از کشورهای جهان توسل به گزینه محاصره اقتصادی را که آثار مخربی علیه ملت ایران دارند، محکوم می‌کنند. کشور تحریم‌کننده، آمریکاست و ما چنین اقداماتی را نمی‌پذیریم.

افزایش حجم تبادل تجاری ایران و عراق، گزینه خوبی برای کاهش آثار منفی تحریم‌هاست

وی درباره تاثیر تحریم ها بر روابط تجاری ایران و عراق گفت: در حقیقت عراق طرف تحریم‌کننده نیست. بنابراین روابط بین ایران و عراق تاثیر چندانی از تحریم‌ها نمی‌پذیرد اما ایران توان آن را دارد که با یافتن راهکارهای جایگزین آثار این تحریم‌ها را کاهش دهد و عراق به عنوان همسایه ایران می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای کاهش آثار منفی تحریم از طریق افزایش حجم تبادل تجاری و تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور باشد.

عراق وابستگی فراوانی به خرید انرژی از ایران برای تولید برق دارد

الصفار درباره تمدید معافیت‌های عراق از تحریم‌های ایران توسط آمریکا گفت: به اعتقاد من بحث معافیت‌ها برای عراق یک موضوع اجباری و ضروری است. عراق در حال حاضر وابستگی فراوانی به خرید انرژی از ایران برای تولید برق دارد و به همین دلیل عدم تمدید معافیت‌ها می‌تواند مشکلات بسیار بزرگی را در تامین برق مورد نیاز شهروندان عراقی ایجاد می‌کند.

وی گفت: من معتقد هستم که این معافیت‌ها و مستثنی شدن عراق از تحریم‌های ایران مدام تمدید خواهد شد هر چند دوره تمدید آنها کوتاه باشد اما باز تکرار خواهد شد و نیاز عراق به انرژی ایران در این زمینه تعیین‌کننده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز