خبرگزاری کار ایران

واکنش خلیل‌زاد به نقض توافق آمریکا و طالبان در دوحه

asdasd
کد خبر : ۹۸۳۷۵۷

فرستاده­­ ویژه آمریکا در امور افغانستان در رشته توئیت‌هایی به زبان انگلیسی، پشتو و فارسی به نقض توافق آمریکا و طالبان در دوحه واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا، «زلمی خلیلزاد» فرستاده­­ ویژه آمریکا در امور افغانستان در رشته توئیت‌هایی به زبان انگلیسی، پشتو و فارسی به نقض توافق آمریکا و طالبان در دوحه واکنش نشان داد.

وی در حساب توئتیری خود نوشت: اتهامات بی بُنیاد در مورد تخطی‌ها و بیانات تحریک کننده، سبب پیشرفت صلح نمی‌شود. به جای آن، ما باید بدنبال پیروی جدی از تمام مواد توافقنامه ایالات متحده – طالبان و اعلامیه مشترک ایالات متحده – افغانستان باشیم، و تعهد برای کاهش تدریجی خشونت را نادیده نگیریم.

خلیل زاد در توئیت­ دیگری­ ادامه داد: تداوم میزان بلند­ ­خشونت می‌تواند روند صلح و توافقنامه و این درک بُنیادی را تهدید کند که راه حل نظامی وجود ندارد. با وجود آن که به تازگی بر ضرورت کاهش خشونت مجدداً تاکید شد، امروز میزان خشونت در افغانستان اندوهبار است.

در ادامه آمده است: حملات طالبان بر هلمند و مرکز ولایت، حملات طالبان بر ضد نیرو‌های امنیتی افغان، و همچنان شکایت‌های طالبان از عملیات نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغان و حملات نیرو‌های ائتلاف سبب ملاقات اخیر در دوحه شد.

خلیل‌زاد در توئیت بعدی نوشت: تمام جوانب بر کاهش حملات و بمباری‌ها و کاهش خشونت و تلفات، توافق ورزیدند. با آن که خشونت‌ها در هلمند کاهش یافته، میزان خشونت به صورت عمومی در کشور بلند ­ است.

در توئیت بعدی آمده است: توقع ما این بود و همین است که خشونت کاهش بیابد و همچنان کم بماند.

وی افزود: خشونت از دیر زمانی افغان‌ها را عذاب داده و ­شمار زیادی­ از­­ عزیزانشان را گرفته است. تراژدی غور، آخرین نمونهٔ آن است.

خلیل‌زاد ادامه داد: این باور که برای بُردن امتیاز در میز مذاکرات باید خشونت را شدت بخشید، بسیار خطرناک است. ­ چنین­ روشی­ می‌تواند­ به­ روند صلح­ آسیب رسانیده و سبب تکرار محاسبات نادرست گذشتهٔ رهبران افغان شود.

وی در توئیت دیگری نوشت: ما باید به حرف و محتوای آنچه که بر آن مذاکره شد و اخیراً بر آن تفاهم شد، پایبند بمانیم، چون راه برای کاهش تلفات افغان‌ها و نگهداشت یک فرصت تاریخی صلح را میسر می‌سازد، که نباید از دست برود. 

واکنش خلیل‌زاد به نقض توافق آمریکا و طالبان در دوحه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز