خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

۳ دلیل همزمانی سفر نتانیاهو و منوچین به امارات و بحرین/ سناریوی موساد برای به راه انداختن ماشینِ حذف فیزیکی در ابوظبی

asdasd
کد خبر : ۹۸۳۶۷۹

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: ساختار امنیتی اسرائیل با همکاری آمریکایی‌ها به دنبال آن است تا علاوه بر تحریم‌ ایران، از امارات، حذف فیزیکی و پروژه‌های امنیتی با مرکزیت موساد را کلید بزند.

«سید محمدجعفر رضوی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل سفر آتی نخست‌وزیر اسرائیل به  امارات و بحرین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: براساس داده‌های موجود، تاریخ سفر بنیامین نتانیاهو به بحرین و امارات مشخص نیست اما بدون تردید این سفر قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام خواهد شد. شاید این پرسش مطرح شود که چرا نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این بازه زمانی قصد دارد با مقام‌های منامه و ابوظبی دیدار کند. پاسخ این است که دو طرف یعنی نتانیاهو و ترامپ در حال کمک کردن به یکدیگر برای ماندن در رأس قدرت هستند. در سال ۲۰۱۹ ترامپ با پیش کشیدن بحث انتقال سفارت به بیت‌المقدس و همچنین به رسمیت شناختن جولان به عنوان بخشی از اراضی اشغالی تحت حاکمیت اسرائیل سعی کرد به نتانیاهو کمک کند تا در قدرت باقی بماند. حالا هم بحث عادی‌سازی روابط اسرائیل با دولت‌های عربی مطرح شده که نتانیاهو سعی می‌کند با سفر خود به بحرین و امارات به وضعیت ترامپ و همچنین کارنامه سیاست خارجی او کمک کنند تا در انتخابات پیش‌رو پیروز شود.

وی ادامه داد: از منظری دیگر دیدار نتانیاهو با ولیعهد امارات و پادشاه بحرین یک دستور کار معین برای ادامه روند عادی‌سازی روابط در بالاترین سطوح قلمداد می‌شود. نتانیاهو قصد دارد با انجام این دیدارها قبح‌زدایی از خط قرمزهایی که طی دهه‌های اخیر در مورد اسرائیل و کشورهای عربی وجود داشت را از بین ببرد و حالا تل‌آویو به دنبال آن است تا عادی‌سازی روابطش با بحرین و امارات در بالاترین سطح تکمیل کند. باید توجه داشته باشید که نتانیاهو در داخل سرزمین‌های اشغالی زیر فشارهای زیادی قرار دارد؛ به گونه‌ای که اعتراض‌ها به سوءمدیریت دولت برای مقابله با کرونا و همچنین فسادهای نتانیاهو و خانواده‌اش همچنان ادامه دارد و او به دنبال آن است تا بتواند با یک مانور روانی و سیاسی که در خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی طراحی شده، وضعیت خود را از حالت بحرانی به یک ثبات نسبی برساند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در سوی دیگر ماجرا، سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به بحرین و امارات هم مکمل سفر نتانیاهو خواهد بود. وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به همراه تیم خود و تیم اسرائیلی قصد دارد تا در امارات و بحرین، پنجره‌های اقتصادی ایران را مجدداً مورد تحریم قرار دهد. همزمانی سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا و نتانیاهو به امارات و بحرین آن هم به همراه یک تیم اقتصادی، سیاسی و علمی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها مجدداً به دنبال آن هستند تا تمامی منافذ اقتصادی ایران را ببندند و کلیت این کار در دست موساد است. توجه داشته باشید که ساختار امنیتی اسرائیل در امارات با همکاری آمریکایی‌ها به دنبال آن است تا بتواند به هر ترتیب که شده سناریوی رعب و وحشت از منظر روانی را مجدداً فعال کنند و به همین دلیل، علاوه بر تحریم‌های ایران، به احتمال زیاد حذف فیزیکی و پروژه‌های امنیتی در امارات با مرکزیت موساد کلید خواهد خورد.

رضوی افزود: اگر به خاطر داشته باشید چندی قبل از آنکه نتانیاهو اعلام کند که قرار است وارد امارات و بحرین شود، یوسی کوهن، رئیس موساد به امارات رفته بود و نکته اینجاست که تمام پرونده عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی در دست کوهن قرار دارد. بر این اساس معتقدم که پروژه جدید توسط اسرائیل در امارات و بحرین در حال اجرا شدن است و احتمال دارد که بسیاری از مهره‌های حماس و جهاد اسلامی هم مورد هدف قرار بگیرند. نکته‌ای که در این بین باید به آن توجه شود این است که اسرائیل به دلیل پاندمی کرونا در حوزه اقتصاد با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است و حالا به دنبال جبران این معضل برآمده است. آنها در امارات و بحرین به دنبال توافق‌های کلان اقتصادی خواهند بود و اخیراً هم اولین کشتی از بحرین و امارات وارد بندرگاه‌های سرزمین‌های اشغالی شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نشانه‌های ضعف اسرائیل در حوزه اقتصادی، مساله مذاکرات ترسیم مرزهای آبی میان اسرائیل و لبنان است. این مذاکرات اخیراً زیر سایه انتقادهای منطقه‌ای و داخلیِ لبنان به صورت غیرمستقیم و در مقرِ نیروهای یونیفل برگزار شد که به خوبی نشان می‌دهد تل‌آویو به دنبال تعیین و تثبیت منابع گازی خود است تا بتواند اوضاع اقتصادی خود را از طریق صادرات گاز تقویت کند. پروژه دیگر، تکمیل و راه‌اندازی راه‌آهن خلیج فارس به حیفا است که این موضوع هم در دستور کار امارات و اسرائیل قرار دارد و تل‌آویو بر آوردهای مالی این طرح بسیار امیدوار است. مجموع این مولفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که نتانیاهو در فاز اول در حال تقویت موضع و جایگاه سیاسی خود و همچنین گام برداشتن به نفع ترامپ است و از جهتی دیگر او به دنبال آن است تا با این رفت و آمدهای دیپلماتیک سایر دولت‌های عربی را به قطار عادی‌سازی روابطشان با تل‌آویو سوار کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز