خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

مذاکرات بیروت- تل آویو صرفا فنی است/ رژیم صهیونیستی از مقاومت مردم لبنان واهمه دارد/ آمریکا از ۱۰ سال پیش به دنبال امتیازگیری برای اسرائیل است

asdasd
کد خبر : ۹۸۲۹۵۵

استاد علوم سیاسی و قانون بین الملل دانشگاه لبنان تاکید کرد که مذاکرات جاری بین کشورش با رژیم صهیونیستی صرفا فنی و درباره ترسیم مرزهای دریایی است و منجر به عادی‌سازی روابط نخواهد شد.

«علی فضل‌الله» استاد علوم سیاسی و قانون بین‌الملل دانشگاه لبنان در تشریح مذاکرت جاری بین لبنان و رژیم صهیونیستی برای ترسیم مرزهای دریایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: درباره مذاکرات لبنان با دشمن صهیونیست باید بگویم که این مذاکرات صرفا برای حفظ منافع لبنان در ترسیم مرزهای دریایی و بهره‌مندی از منابع زیر دریا صورت گرفته است.

رژیم صهیونیستی از مردم لبنان و مقاومت آنها در مقابله با تجاوزگری‌های خود واهمه دارد

فضل‌الله افزود: در ارتباط با اسرائیل در این مذاکرات نیز باید گفت که رژیم صهیونیستی در وهله نخست می‌خواهد نقش آن به رسمیت شناخته شود. این رژیم همچنین از مردم لبنان و مقاومت آنها در مقابله با تجاوزگری های خود واهمه دارد. در ادامه نیز تلاش می کند از عملیات اکتشاف نفت در دریا سودجویی کند.

وی تاکید کرد: این مذاکرات فنی است و ادامه روند طبیعی مذاکرات سال ۱۹۹۶ میلادی و ادامه کار کمیته سه‌جانبه ای است که در سال ۲۰۰۶ میلادی پس از جنگ آغاز به کار کرد.

تا زمانی که این دیدارها فنی و نظامی باشد، مذاکرات طبیعی و قابل قبول است

این تحلیلگر لبنانی گفت: تا زمانی که این دیدارها فنی و نظامی باشد، مذاکرات طبیعی و قابل قبول است و صرفا به ترسیم مرزهای دریای و حفظ حقوق لبنان محدود می شود.

وی درباره تشدید اختلا‌ف‌ها بین لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مرزهای دریایی و استفاده از منابع دریایی گفت: طبیعتا اختلافات بین لبنان و دشمن فراوان است. در مورد مرزهای زمینی، اسرائیل بارها به مزارع «شعبا» و منطقه «فرشوبا» و روستای «قجر» در جنوب لبنان حمله و حاکمیت این کشور را نقض کرده است. در مورد مرزهای دریایی نیز اسرائیل از نزدیک آب‌های منطقه‌ای لبنان را مورد هدف قرار داده و به همین دلیل برای باز پس گرفتن این مناطق تلاش می‌شود.

فضل‌الله درباره اینکه ایا اسرائیل تا کنون عملیات اکتشافی در حریم آبی لبنان انجام داده یا خیر گفت: اطلاعاتی دقیقی در این زمینه در دسترس نیست اما ممکن است اسرائیل حفاری‌های پایه آبی انجام داده باشد و به هر حال چنین اقدامی سرقت به شمار می‌رود.

بیروت پیشنهاد آمریکا برای ایجاد صندوق استخراج و تقسیم گاز را رد کرد

وی گفت: «فردریک هوف»، میانجی پیشین آمریکا پیشنهاد ایجاد صندوق برای استخراج گاز و تقسیم آن بین لبنان و اسرائیل را مطرح کرد اما لبنان آن را نپذیرفت زیرا با این اقدام به نوعی رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌شناخت.

ارتش لبنان عهده‌دار مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی است

این تحلیلگر لبنانی درباره ساز و کار کشورش در این دور از مذاکرات برای دفاع از حقوق طبیعی خود گفت: ارتش لبنان عهده‌دار مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی بوده و این مذاکرات کاملا فنی است. بنا بر این اگر رژیم صهیونیستی فریبکاری و مانع تراشی نکند (هر چند که این موضوع قابل پیش‌بینی است) انتظار می‌رود که در دوره‌ای معقول و منطقی کار ترسیم مرزها به نتیجه رسد، زیرا قانون بین‌المللی کاملا مشخص است. اما اگر تلاش شود مذاکرات از حالت عادی خارج شده و سمت و سوی سیاسی پیدا کند و به دنبال عادی‌سازی روبط باشد، قطعا مشکلاتی در این مسیر به وجود خواهد آمد.

وی افزود: اگر اسرائیل لجبازی کرده و بر مصادره حقوق لبنان اصرار کند، پیامدهایی به همراه خواهد داشت. در هر صورت باید تاکید کنم که ارتش لبنان پشت مذاکرات است و هرگز در تحقق حقوق خود کوتاهی نخواهد کرد.

آمریکا از ۱۰ سال پیش تلاش کرده امتیازهایی را برای اسرائیل در ترسیم مرزهای دریایی محقق کند

فضل الله درباره نقش آمریکا در این دور از مذاکرات گفت: آمریکا از ۱۰ سال پیش در چارچوب تفاهم با «نبیه بری، رئیس پارلمان  وارد ایفای نقش میانجی‌گری شده و با اعزام نماینده‌هایی چون هوف و «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه پیشین، «مایک پمپئو» وزیر فعلی خارجه آمریکا، «دیوید شنکر» معاون وزارت خارجه این کشور در خاور میانه و بسیاری افراد دیگر تلاش کرد امتیازهایی را برای اسرائیل در ترسیم مرزهای دریایی محقق کند اما موضع لبنان همیشه ثابت بوده و تحت تاثیر چنین واسطه هایی قرار نگرفته است.

فضل‌الله تاکید کرد که آمریکا و اسرائیل تلاش می‌کنند که مذاکرات به عادی‌سازی روابط با لبنان ختم شود اما این موضوع هرگز تحقق پیدا نخواهد کرد و مردم لبنان اراده‌ای قوی در مخالفت با چنین طرحی دارند و آن را هرگز نخواهند پذیرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز