خبرگزاری کار ایران

احمدی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل تایید و تکذیب تمدید «توافق استارت‌نو» توسط تیم ترامپ و روسیه/ میزان تاثیر مسائل سیاست خارجی بر رأی‌آوری جمهوری‌خواهان

asdasd
کد خبر : ۹۸۲۷۸۹

کارشناس ارشد مسائل آمریکا گفت: این نگرانی در کمپین جمهوری‌خواهان وجود دارد که تمدید پیمان استارت‌نو ممکن است اعتراضاتی در شرایط حساس انتخاباتی در پی داشته و بر وجهه رئیس‌جمهوری فعلی نزد پایگاه رأی‌اش اثر سوء داشته باشد.

«کوروش احمدی» کارشناس ارشد مسائل آمریکا در تشریح دلایل اعلام توافق بر سر پیمان استارت نو از سوی ایالات متحده و تکذیب آن از سمت روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پیمان استارت نو در مورد محدود کردن شمار کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک آمریکا و روسیه، پیمان بسیار مهمی است. این پیمان که نام تخصصی‌اش «کاهش و محدودیت بیشتر سلاح‌های تهاجمی استراتژیک» است و در سال ۲۰۱۰ بین آمریکا و روسیه منعقد شده بود، در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود. طی روزهای اخیر هم اخباری توسط مقام‌های آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن و مسکو در مورد پیمان استارت نو با هم به توافق جدید دست پیدا کرده‌اند، منتشر شده که به سرعت از سوی روسیه تکذیب شد. مسکو صراحتاً اعلام کرد که انتشار این مدل از اخبار صرفاً مصرف انتخاباتی دارد. اما پرسش این است که چرا در بازه زمانی فعلی که چند هفته به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است، این اقدام صورت گرفته است؟

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشید که اهمیت این پیمان از آن جهت است که شمار کلاهک‌های استراتژیک هر یک از طرفین را به هزار و ۵۵۰ کلاهک محدود کرده و به طرفین امکان داده تا از یک مسابقه تسلیحاتی بسیار پر هزینه و تنش‌زا اجتناب کنند. به‌رغم اینکه پیمان می‌تواند به طور اتوماتیک برای یک دوره پنج ساله تمدید شود، آمریکا شرایطی کاملاً یک طرفه را برای تمدید آن ارائه داده که از نظر روسیه قابل قبول نیست. این اقدام دولت ترامپ در واقع در ادامه روند پشت پا زدن به تعهدات بین‌المللی و خروج از برخی سازمان‌ها و توافقات است. آمریکا قبلاً از چند توافق خلع سلاح مانند پیمان نیروی هسته‌ای میان برد و نیز برجام خارج شده است. پیشنهادهای واشنگتن در مورد استارت نو در واقع راهی است شاید آبرومندانه برای خروج از این پیمان؛ خاصه آن‌که اعضای سنای آمریکا از هر دو حزب با تمدید این پیمان موافق‌ هستند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی تصریح کرد: در چنین شرایطی، دولت ترامپ نه می‌خواهد یک پیمان مهم که توسط دولت اوباما با روسیه امضا شده بود را عیناً تمدید کند و نه می‌خواهد با توجه به مخاطرات زیاد ناشی از منقضی شدن آن، عملاً به راحتی از آن خارج شود. در این میان شماری از جریان‌های محافظه‌کار و یک جانبه‌گرا که پایگاه اصلی رأی ترامپ هستند، اساساً با ورود آمریکا به سازمان‌ها و عهدنامه‌های بین‌المللی مخالف‌ بوده و معتقدند که تعهدات مربوطه دست آمریکا را می‌بندد و به ضرر ایالات متحده است. این جریان‌ها موافق و مشوق خروج آمریکا از تعهدات بین‌المللی هستند و موافقت ترامپ با تمدید استارت نو قطعا به مذاق این جریانات خوش نخواهد آمد. لذا این نگرانی در کمپ ترامپ وجود دارد که تمدید آن ممکن است اعتراضاتی را در این شرایط حساس انتخاباتی در پی داشته باشد و بر وجهه ترامپ نزد پایگاه رأی او اثر سوء داشته باشد.

احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا تکذیب توافق جدید از سوی روسیه منجر به دردسرساز شدن عدم صداقت تیم ترامپ برای او می‌شود یا خیر، گفت: با توجه به توضیحاتی که دادم، شاید این راهِ بینابینی، یعنی تلاش برای انحراف افکار عمومی یا حداقل، دادنِ این پیام که ترامپ حاضر نیست به راحتی با تمدید پیمان استارت نو موافقت کند، راه حل «مبتکرانه‌ای» باشد که به عقل «نابغه‌های» تیم ترامپ رسیده است. متاسفانه مسئله این است که بخش قابل توجهی از پایگاه رأی ترامپ کم‌اطلاع هستند و ممکن است که راه‌حل‌های مبتکرانه، بی‌تاثیر هم نباشد. ممکن است عده‌ای بگویند که احتمال دارد تیم مذاکره‌کننده با روس‌ها، به ترامپ دروغ گفته باشند یا اطلاعات غلط داده باشند؛ اما من بعید می‌دانم که دروغ گفتن تیم مذاکره کننده به ترامپ چندان عملی باشد؛ چراکه روس‌ها مواضع خود را از زبان وزیر و معاون وزارت خارجه علنا اعلام کرده‌اند.

وی در پایان با اشاره به میزان تاثیر مسائل سیاست خارجی بر دیدگاه مردم و رای‌آوری ترامپ در انتخابات، خاظرنشان کرد: به طور کلی سیاست خارجی چندان برای رای‌دهندگان آمریکایی مهم نیست. بخش قابل توجهی از آنها، به خصوص رای‌دهندگان محافظه‌کار، نه از مسائل دیگر مناطق جهان اطلاعی دارند و نه اهمیت چندانی برای آن قائل هستند. همان گفته معروفشان که I don’t know and I don’t care (نمی‌دانم و اهمیت نمی‌دهم) در اینجا مصداق پیدا می‌کند. البته در این قاعده کلی یک استثنا وجود دارد و آن وجود بحران یا جنگ در خارج است که آمریکا هم باید در آن درگیر باشد؛ مثل جنگ ویتنام و مانند آن. در این صورت البته سیاست خارجی به یکی از موضوعات مهم در کنار موضوعات مهم دیگر مانند اقتصاد و برخی مسائل اجتماعی قرار می‌گیرد و رای‌دهندگان به آن توجه می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز