خبرگزاری کار ایران

نشت اطلاعاتی از ایمیل «هیلاری کلینتون» درباره عوامل سرنگونی قذافی

asdasd
کد خبر : ۹۸۲۰۸۰

وزارت امور خارجه آمریکا اطلاعاتی را درباره عوامل اقدام رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه به سرنگونی دیکتاتور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ فاش کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، وزارت امور خارجه آمریکا اطلاعات جدیدی را درباره عواملی که «نیکولا سارکوزی»، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه را به دخالت برای سرنگونی «معمر القذافی»، دیکتاتور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ سوق داد، فاش کرد.

یک سند فاش شده از ایمیل «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه پیشین آمریکا نشان داد که سارکوزی برای حفظ نفوذ کشورش در منطقه دستور مداخله در لیبی را صادر کرده است.

این سند که تاریخ آن متعلق به ۲ آوریل ۲۰۱۱ است، نشان می‌دهد عاملی که فرانسه را برای مداخله در لیبی به منظور سرنگونی قذافی تحریک کرد، وجود چندین تن‌‌ طلا نزد این دیکتاتور و همچنین ذخایر بزرگ نفت لیبی بوده است.

در این سند منابع نزدیک به مشاوران قذافی تاکید کرده‌اند که وی ۱۴۳ تن طلا و میزان مشابهی نقره داشته است.

این ذخایر عظیم طلا و نقره در اواخر مارس ۲۰۱۱‌، از خزانه‌های بانک مرکزی لیبی در طرابلس به شهر سبها، در جنوب غرب لیبی‌، به سمت مرز لیبی با نیجریه و چاد منتقل شد.

طبق ایمیل کلینتون قذافی قصد داشت با استفاده از این مقادیر طلا و نقره یک ارز آفریقایی مبتنی بر دینار طلایی لیبی ایجاد کند و این ارز، ارز اصلی در کشورهای فرانسوی‌زبان باشد. 

ارزش این مقدار طلا و نقره بیش از هفت میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و افسران اطلاعاتی فرانسه اندکی پس از آغاز قیام مردمی در لیبی علیه قذافی این طرح را کشف کردند و این یکی از عوامل مهمی بود که سارکوزی را وادار به مداخله در لیبی کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز