خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر سیاسی سودان در گفت‌وگو با ایلنا:

اقتصاد نابسامان سودان بازیچه منافع ترامپ شده است/ فلسطین برای مردم سودان عقیده است نه سیاست/ اعلام عادی‌سازی روابط، تحت فشار آمریکا صورت گرفت

asdasd
کد خبر : ۹۸۲۰۲۹

تحلیلگر سیاسی سودان تاکید کرد که پشت عادی‌سازی روابط اسرائیل و سودان منافع شخصی نهفته است و رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد با تحریک مردم و سوء استفاده از مسائل اقتصادی کشور یک کارت امتیاز برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو تهیه کند.

«علی هاشم السراج»، تحلیلگر سیاسی و دبیرکل مجمع اهل بیت در سودان در تشریح سیاست این کشور و رویکرد جدید آن در قبال اسرائیل و مسئله عادی‌سازی روابط با این رژیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت:  این عادی‌سازی که در بحرین و امارات ظهور پیدا کرده و کشورهای دیگری که ننگ آن را برای خود خریده‌اند و چنین مسیری را می خواهند طی کنند، در فتواهای برخی از به اصطلاح علما و مشایخ این کشورها نیز از گذشته وجود داشته و به عنوان مثال «ناصر الدین الآلبانی» از علمای وهابیت در کتاب خود «الفتاوی» به صراحت می‌گوید که فلسطین سرزمین یهود است. آنها فلسطینی‌ها را مجبور می کنند سرزمینشان را برای یهود رها کرده و مهاجرت کنند.  

اعلام عادی‌سازی روابط سودان با اسرائیل تحت فشار آمریکا صورت گرفت

السراج با اشاره به اعلام عادی‌سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: کسانی که در سودان خواهان برقراری روابط عادی با اسرائیل هستند، اقلیت بوده و تحت فشار آمریکا چنین تمایلی دارند. آمریکا نه اخلاق‌مدار است و نه به عهد خود وفا می‌کند. 

وی تاکید کرد که امارات، عربستان سعودی و آمریکا وعده تسویه حساب و بخشش بدهی‌های سودان و پرداخت میلیاردها دلار را به شرط عادی‌سازی روابط داده‌اند اما همه می‌دانیم که این وعده‌ای دروغین است. 

این تحلیلگر سودانی گفت: ما مردم سودان به مسئله فلسطین اهمیت می‌دهیم و فلسطین را سرزمین همه مسلمانان می‌دانیم. 

آمریکا به دنبال بهره‌برداری انتخاباتی از عادی‌سازی روابط سودان و اسرائیل است

وی تاکید کرد: با اندک تاملی در می‌یابیم که پشت عادی‌سازی روابط اسرائیل و سودان مطامع و منافع شخصی نهفته است. رئیس‌جمهوری آمریکا می خواهد با تحریک مردم سودان و سوء استفاده از مسائل اقتصادی کشور یک کارت امتیاز برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو تهیه کند.

السراج گفت: تحریم‌های چندین ساله که بر سودان اعمال شده سبب آن نظام پیشین و به بهانه تروریسم و حمایت از تروریسم در کشور بوده است. حال که نظام تغییر پیدا کرده و عقب‌نشینی های گسترده‌ای را در قبال آمریکا نشان داده است، اگر ادعای آنها درست بود، چرا تحریم ها لغو نشد. 

وی افزود: این مدعیان حقوق بشر هیچ خیر و امنیتی را برای مردم سودان نمی‌خواهند، بلکه این بار با شرط اسرائیل معادله را تغییر داده‌اند. اما باید گفت که عادی‌سازی تحت فشار آمریکا صورت گرفت و این خواسته ملت سودان زیرا مسئله، مسئله سیاسی نیست، بحث عقیده در میان بوده و فلسطین سرزمین وحی و عقاید مسلمانان است. 

امارات با دستور سرکرده‌های غربی، به دنبال تحریک مقام‌های سودان است

السراج تاکید کرد: خیز «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیتی سودان و «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) معاون وی به تحریک متحدشان امارات است؛ متحدی که یمن را تکه تکه کرد، در حال توطئه برای لیبی و سوریه و مصر است و به دستور سرکرده های غربی خود عمل می کند که به دنبال تفرقه بین مسلمانان و ضربه به آنها هستند. 

وی گفت: من قاطعانه تاکید می کنم که ملت سودان با این عادی‌سازی کاملا مخالف هستند و سودان در جنگ ۱۹۶۷ برای آزادی فلسطین مشارکت کرد. این عقیده ما مردم سودان و از ارزش‌های اصلی ماست و هرگز از آن کوتاه نخواهیم آمد. 

اقتصاد نابسامان سودان، دستمایه سوء استفاده اسرائیلی‌ها شده است

این تحلیلگر سودانی گفت: معادله سیاست خارجی در سودان در گذشته نیز چنانکه «عبدالله حمدوک»، نخست‌وزیر کشور نیز تصریح کرد، در دوره «عمر البشیر» به سمت اسرائیل چرخش داشته است و وضعیت سخت و پیچیده اقتصادی در کشور اخوان المسلمین را به دامن جلسه‌ها وگفت‌و‌گوهای محرمانه با اسرائیل پرتاب کرده بود.

وی افزود: در حال حاضر نیز دو تشکل و ساختار بر سودان حاکم هستند، مدنی و نظامی.  برهان در ماه مارس به اوگاندا رفت و با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد. در پی این رویداد سیاسی اختلاف بزرگی بین تشکل سیاسی و نظامی ایجاد شد. حمدوک بلافاصله نیز تاکید کرده بود که لغو نام سودان از فهرست تروریسم نباید با پرونده اسرائیل گره بخورد زیرا مردم سودان تروریست نیستند بلکه تروریست‌ها به این کشور گریخته اند و آنها سودانی نیستند. 

وقوع اختلاف بین پایگاه نظامی و سیاسی سودان محتمل است

السراج گفت: در آینده نزدیک احتمال وقوع اختلاف بین پایگاه نظامی و سیاسی در کشور وجود دارد، زیرا چنانکه حمدوک اعلام کرد، موضوع عادی‌سازی روابط موضوعی حاکمیتی است و احتمالا تحت فشارهای اقتصادی و به بهانه لغو نام سودان از فهرست تروریسم گرایش به سمت اسرائیل رخ داده است و قطعا نیروهای سیاسی چنین چرخشی را برنمی‌تابند. من مطمئن هستم که نام سودان از این فهرست حذف نخواهد شد، زیرا فلسطین، مسئله محوری سودان و مردم این کشور است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز