خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

تاکتیک‌های هجومی مناظره هریس علیه مایک پنس/ انتخابات آمریکا هیچ‌گاه تا این حد با تهدید رو‌به‌رو نبوده است

asdasd
کد خبر : ۹۷۹۹۶۱

کارشناس مسائل آمریکا گفت: معاون رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا احساس می‌کرد به هر ترتیب که شده باید مناظره را به نفع این کاندیدا تمام کند و فکر می‌کرد که او به صورت مستقیم در حال نظارت بر رفتار و گفته‌هایش است.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به برگزاری مناظره معاونان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در تشریح فضا و خروجی این رویداد سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مناظره کامالا هریس، معاون جو بایدن و مایک پنس، معاون دونالد ترامپ را باید یک رویارویی نسبتاً منطقی اما مبهم دانست. بر اساس نظرسنجی‌ها و تحلیل کارشناسان، این مناظره در مقایسه با مناظره بایدن و ترامپ که چندی پیش برگزار شد و سراسر طعنه و هیجان بود، با آرامش بیشتری برگزار شد. به نظرم هر دو طرف به این نتیجه رسیده بودند که باید کمی جو روانی حاکم بر جامعه را آرام کنند که البته این موضوع هم دلایل خاص خود را دارد. در این میان معتقدم که در تاریخ ایالات متحده، انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ‌گاه مانند امروز با تهدید و ابهام مختلف روبه‌رو نبوده است و هیچ‌گاه تا این حد بازار گمانه‌زنی‌ها داغ و سراسر هیجان نبوده است.

وی ادامه داد: معتقدم که سطح پرستیژ ایالات متحده نه تنها در حوزه داخلی، بلکه در حوزه خارج و به خصوص برای همراهان و شرکای ایالات متحده، بسیار ضعیف شده و خیلی‌ها با دید تردید به آینده ترامپ و واشنگتن نگاه می‌کنند. موضوعی که قبل و بعد از برگزاری مناظره معاونان دو نامزد مطرح شد، این بود که بسیاری معتقد بودند معاونان ترامپ و بایدن نمی‌توانند آرای خاصی را پس از مناظره به نفع نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه جابه‌جا کنند. اما مساله‌ای که در مورد این مناظره باید مورد نظر باشد این است که بسیاری از کارشناسان و حتی خبرگان سیاسی و رسانه‌ای معتقدند که مناظره دو طرف، حالت مصنوعی داشته است. آنها در صفحات خود نوشته‌اند که مدل پرسش و پاسخ هر دو طرف به گونه‌ای بوده که همه فکر می‌کنند این مناظره و حتی سوال‌هایی که در آن مطرح شده، از قبل طراحی شده و میان دو طرف هماهنگی کامل در مورد آنها وجود داشته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کامالا هریس سعی کرد تا تمام مدت سیاست‌های ترامپ و تیمش را به چالش بکشد و به گونه‌ای رفتار کرد که مایک پنس در برخی از جاها نتوانست آنگونه که باید، جواب او را بدهد. هریس در انتقاد از سیاست خارجی دونالد ترامپ و یکجانبه‌گرایی و انزواگرایی او، گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران به کاهش امنیت آمریکا منجر شده است. بر این اساس اگر فرض را بر این بگذاریم که جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شود، آن وقت می‌توانیم تا حدودی امیدواریم باشیم که ایران از زیر برخی فشارها رهایی پیدا می‌کند. اگر به رفتار هریس در این مناظره نگاه کنیم به خوبی می‌بینیم که او کاملاً زیرکانه حرف خود را زد و این ریشه در رزومه کاری و تحصیلی او دارد. هریس فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه هاروارد است و چندین سال کار قضایی کرده است. از سوی دیگر او یک سناتورِ دموکرات است و به همین دلیل سابقه فعالیت سیاسی او نسبت به مایک پنس بیشتر و عمیق‌تر است. در بخشی از سخنانش او سعی کرد تا ترور سردار سلیمانی را یک اشتباه استراتژیک از سوی دولت ترامپ بخواند و مایک پنس هم سعی کرد تا پاسخ او را بر اساس نگاه محافظه‌کارانه‌اش بدهد.

بیگدلی افزود: مایک پنس به صورتی حرف می‌زد که گویا دونالد ترامپ، بالای سر او ایستاده است و به او می‌گوید که چه مواضعی بگیرد. او احساس می‌کرد به هر ترتیب که شده باید مناظره را به نفع ترامپ و تیم کاخ‌سفید تمام کند و فکر می‌کرد که ترامپ به صورت مستقیم در حال نظارت بر رفتار او و گفته‌هایش است. تمام سخنان پنس به نوعی در تعریف و تمجید از ترامپ خلاصه شد و در برخی از موارد، او نتوانست هیچ اقدام مثبتی علیه هریس انجام دهد. مایک پنس در مورد کرونا و سوء مدیریت دولت آمریکا برای مقابله با این ویروس هیچ پاسخ مثبتی ارائه نکرد و صرفاً به طرح و پاسخ به مسائل کلی بسنده کرد. در مقابل مشخص بود که کامالا هریس بر روی نقاط ضعف دولت ترامپ و مایک پنس تمرکز کرده بود و مطالعه عمیقی در این خصوص داشته است. او در مورد مسائلی مانند بیمه همگانی، کرونا، بیکاری، ارتباط آمریکا با اتحادیه اروپا و مسائل سیاست خارجی کاملاً مطالعه کرده بود و توانست مایک پنس را وارد یک چالش جدی کند که نتیجه آن به نظرم به نفع ترامپ نبود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که رفتار کامالا هریس بسیار تهاجمی بود و مایک پنس هم به صورت تدافعی در حال اداره این جلسه بود. این مناظره در حالی برگزار شد که دونالد ترامپ حدود ۷۲ ساعت در بیمارستان نظامی والتر رید حضور داشت و به تازگی وارد کاخ‌سفید شده است.

مساله مهم در مقطع کنونی این است که باید ببینیم طی حدود سه هفته آینده چه اتفاق‌هایی در حوزه داخلی با محوریت ترامپ روی خواهد داد. بسیاری معتقدند که ترامپ از پذیرش آراء سرباز می‌زند و شاهد یک درگیری داخلی خواهیم بود؛ اما معتقدم که از سوم نوامبر تا ۲۰ ژانویه جمهوری‌خواهان سعی می‌کنند تمام تشریفات را به دور از هرگوه حاشیه اجرا کنند و در صورت پیروزی، ترامپ را راهی کاخ‌سفید کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز