خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌پرده افشای سفر بن‌سلمان به تل‌آویو توسط شاباک/ موانع جدید بر سر عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۸۸۳

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: اسنادی که توسط نهادهای امنیت اسرائیل به خصوص «شاباک» منتشر شده گویای این است که ولیعهد سعودی چندی پیش وارد سرزمین‌های اشغالی شده و به نظرم این موضوع خالی از حقیقت نیست.

«رضا میرابیان» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به گزارش‌های منتشر شده در مورد سفر ولیعهد عربستان به سرزمین‌های اشغالی طی سال‌های گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اگر بخواهیم روابط رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را مورد واکاوی قرار دهیم باید توجه داشته باشیم که ریاض همانند سایر دولت‌های عربی در پشت پرده با اسرائیل روابط مشخصی دارد اما فعلاً اوضاع و احوال به صورتی است که نمی‌توانیم بحث عادی‌سازی روابط میان دو طرف را متصور باشیم. در این میان باید توجه کنیم که ولیعهد عربستان سعودی مایل است تا هرچه سریع‌تر با اسرائیل روابط علنی داشته باشد. او سعی کرده تا بتواند یک فضای ضمنی را حداقل در رسانه‌های غربی با محوریت روابط با اسرائیل به وجود بیاورد اما واقعیت این است که ساختار سنتی عربستان سعودی مانع اجرای این مسئله شده است.

وی ادامه داد: اینکه چرا ولیعهد عربستان به دنبال عادی‌سازی هرچه سریع‌تر روابطش با اسرائیل است نکته‌ای است که بخش عمده‌ای از آن مربوط به مسائل اقتصادی و توسعه‌ای عربستان است. محمد بن سلمان با شعار تغییر و توسعه در سرزمین سعودی روی کار آمده و بدون تردید در اوضاع و احوال فعلی که نفت عربستان فروش نمی‌رود و از سوی دیگر اوضاع در سیاست خارجی و داخلی ریاض چندان مناسب نیست، روابط ریاض با تل‌آویو می‌تواند برگ برنده‌ای برای ولیعهد عربستان سعودی باشد. او اگر بتواند این کار را انجام دهد در وهله اول ساختار سنتی عربستان سعودی را به دشمن درجه یک خود تبدیل می‌کند و از سوی دیگر می‌تواند شروع‌کننده یک کودتا علیه بزرگان آل‌سعود باشد. توجه داشته باشید که ساختار محافظه‌کارانه و سنتی عربستان به ولیعهد این کشور اجازه نمی‌دهد تا خودش را بر این چارچوب تحمیل کند.

این کارشناس مسائل کشورهای حاشیه خلیج فارس تصریح کرد: در این میان گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد پروازهای اخیر هواپیماهای اسرائیل که از حریم هوایی عربستان عبور کرده، بدون هماهنگی با پادشاه عربستان صورت گرفته است و بسیاری معتقدند مجوز عبور از آسمان ریاض توسط ولیعهد سعودی صادر شده است. نکته مهمتر که شاید از نظر کارشناسان و نخبگان سیاسی پنهان مانده باشد، بحث سخنرانی ملک سلمان در مجمع عمومی سازمان ملل است. در این سخنرانی و حتی سخنان اخیر وزیر خارجه عربستان شاهد آن بودیم که پادشاه سعودی هیچ اشاره‌ای به مسئله عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات متحده عربی نکرد و این به خوبی نشان می‌دهد که در بالاترین سطوح حاکمیتی عربستان همچنان در مورد روابط با تل‌آویو اختلاف‌نظرهای شدیدی وجود دارد. مسئله این است که در درون خاندان سعودی هنوز بر مسئله قدس شرقی و راه‌حل تشکیل دو دولت تاکید می‌شود و تمامی این مولفه‌ها نشان می‌دهد که ولیعهد عربستان توان آن را ندارد که به صورت انفرادی روابط کشورش با رژیم صهیونیستی را علنی کند.

میرابیان در مورد سفرهای احتمالی بن‌سلمان به تل‌آویو گفت: در این میان گزارش‌هایی از سوی رسانه‌های اسرائیل و برخی از مقام‌های امنیتی تل‌آویو منتشر شده که نشان می‌دهد ولیعهد عربستان طی سال‌های اخیر احتمالاً چندین بار به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است. اسنادی که توسط نهادهای امنیت داخلی اسرائیل به خصوص «شاباک» منتشر شده گویای این است که بن سلمان چندوقت پیش وارد سرزمین‌های اشغالی شده است اما اصالت این اسناد هنوز به تأیید مقام‌های رسمی نرسیده است. اینکه آیا ولیعهد سعودی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود یا خیر مسئله بعیدی به نظر نمی‌آید اما پرسش مهم این است که چرا این مدل از اخبار تنها چهار هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر می‌شود؟ پاسخ این سوال کاملاً روشن است؛ نه تنها عربستان بلکه اسرائیلی‌ها هم معتقد بودند که عمان، کویت و قطر به زودی روابط خود را با تل‌آویو علنی می‌کنند اما چند روز پیش شاهد بودیم که سفارت عمان در دمشق پس از چندین سال بازگشایی شد و این نشان می‌دهد که مسیر طولانی در راه پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که اگر عربستان سعودی با اسرائیل روابطش را عادی کند ضربه بزرگی به اعتبار خود و جایگاهش در میان کشورهای اسلامی و عربی وارد می‌کند و به همین دلیل تصمیم‌گیرندگان حاضر در ریاض دست به عصا راه می‌روند. چند روز پیش هم روزنامه معاریو گزارش داده بود که عمان، کویت و قطر فعلا وارد فرآیند عادی‌سازی روابطشان با اسرائیل نمی‌شوند و یکی از دلایل آن مبهم بودن آثار و نتایج نزدیک شدن به اسرائیل است. اگر فرض را بر این بگذاریم که محمد بن سلمان بخواهد روابط کشورش را با اسرائیل علنی کند، او صرفاً باید در گام اول پدرش را حذف کند و از سوی دیگر مسئله مهمتر این است که نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان مشخص نیست. اگر فرض را بر این بگذاریم که جو بایدن در انتخابات سوم نوامبر پیروز شود، آنگاه اوضاع ولیعهد سعودی و وضعیت آن در منطقه بسیار متزلزل خواهد شد.

میرابیان در پایان گفت: بایدن صراحتاً اعلام کرده که چک سفید امضا به عربستان نمی‌دهد و به همین دلیل است که می‌بینیم سایر کشورهای عربی هم در عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل یک توقف استراتژیک ایجاد کردند. آنها منتظر خروجی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند و تا زمانی که نتیجه آن مشخص نشود روابط خود با اسرائیل را عادی نمی‌کنند. به همین دلیل معتقدم نه تنها عربستان بلکه کشورهای دیگر هم در حال سَبُک و سنگین کردن اوضاع هستند و این در حالی است که آمریکا و اسرائیل بیکار ننشسته‌اند. تل‌آویو و واشنگتن در حال ادامه پروژه عادی‌سازی روابط خود در شمال آفریقا به خصوص سودان هستند و توافق اخیرِ دولت سودان با گروه‌های شورشی هم به خاطر همین موضوع است؛ چراکه اسرائیلی‌ها در جایی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند که سرمایه‌شان تهدید شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز