خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

پشت‌پرده کناره‌گیری احتمالی گانتز از دولت اسرائیل/ ۳ محور اختلاف احزاب آبی – سفید و لیکود/ سناریوی نتانیاهو برای تحریک رقبای داخلی

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۸۳۴

تحلیلگر مسائل اسرائیل گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال تحریک رهبر حزب آبی و سفید است تا بتواند کاری کند که او از کابینه جدا شود و راستگرایان افراطی جای وی را بگیرند.

«سید محمدجعفر رضوی» تحلیلگر مسائل اسرائیل در تشریح دلایل و پیامدهای کناره‌گیری احتمالی بنی گانتز از دولت ائتلافی اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مساله کناره‌گیری بنی گانتز، رئیس ائتلاف آبی و سفید از دولت اسرائیل موضوعی است که دارای ابعاد پنهان و آشکار است اما قبل از آن باید به این نکته توجه کرد که چندی پیش «اساف زامیر» وزیر گردشگری از حزب آبی و سفید در حساب کاربری توئیتر خود اعلام کرد که به دلیل اختلاف‌های پیش آمده در کابینه از دولت کناره‌گیری کرده است. او اعلام کرده که نمی‌تواند در کابینه‌ای باشد که به نخست‌وزیرش (بنیامین نتانیاهو) اعتماد ندارد و نهایتاً از کابینه رژیم صهیونیستی جدا شد. بخشی از این اعتراض و جدا شدن، به مصوبه اخیر کابینه مربوط است اما در نهایت علاوه بر زامیر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل هم از کابینه جدا شد. موضوعی که در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که وزارت گردشگری و همچنین وزارت استراتژیک در ساختار سازمانی اسرائیل به عنوان وزارتخانه تلقی نمی‌شوند، بلکه این دو در حد و اندازه یک میز به حساب می‌آیند.

وی ادامه داد: در این میان حزب آبی و سفید معتقد است که وجهه اسرائیل با یورش به معترضانی که مقابل خانه نتانیاهو تجمع کرده‌اند، بیش از پیش به خطر افتاده است و به همین دلیل شاهد آن هستیم که اساف زامیر از اعتراض‌هایی که علیه نتانیاهو به وجود آمده، حمایت می‌کند و به دنبال آن است که این روند تعطیل نشود. حزب آبی و سفید از همان اول با نتانیاهو اختلاف داشت اما در نهایت به دلیل نامعلوم، بنی گانتز با او وارد ائتلاف شد و دولت فعلی را تشکیل دادند. آنها در بحث مدیریت کرونا و همچنین فسادهای اداری و اقتصادی نتانیاهو اختلاف‌های زیادی با یکدیگر دارند اما به هر ترتیب این دو محور، بحث اصلی جدال میان گانتز و نتانیاهو را تشکیل داده است. در این میان اخباری مبنی بر کناره‌گیری گانتز از کابینه ائتلافی با حزب لیکود منتشر شده که بسیاری اعلام کردند این خبر تکذیب شده است. بر این اساس بعید است که بنی گانتز از این ائتلاف بیرون بیاید؛ چراکه او شش ماه از دوره خود را سپری کرده و در سپتامبر سال آینده به عنوان نخست‌وزیر جای نتانیاهو را خواهد گرفت. به همین دلیل فکر نمی‌کنم کسی که یک سوم از عمر مدیریتی خود را در کابینه سپری کرده، به این راحتی چشمش را بر پست نخست‌وزیری ببندد و به نفع نتانیاهو کناره‌گیری کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: باید توجه داشت زمانی که بنی گانتز با نتانیاهو وارد ائتلاف شد، «یائیر لاپید» و «موشه یعلون» از ائتلاف با گانتز جدا شدند و این اقدام موجب شد تا ۱۸ کرسی از کنست اسرائیل به گانتز برسد. حالا بخشی از این کرسی‌ها و آراء به دلیل اختلاف‌ها از بین رفته و به همین دلیل اگر بنی گانتز از کابینه جدا شود و انتخابات زودهنگام برگزار شود او نمی‌تواند به عنوان یک بالِ ائتلاف با نتانیاهو دولت تشکیل دهد. در اینجاست که ۶۰ کرسی به راست‌گرایان اسرائیل با رهبری نتانیاهو می‌رسد و اگر گانتز استعفا دهد او صرفاً به عنوان یک عضو کنست می‌تواند وارد پارلمان رژیم صهیونیستی شود و اوضاعش بسیار خراب خواهد شد. به همین دلیل معتقدم که گانتز سعی می‌کند روند مذکور را به هر ترتیب تا سال آینده ادامه دهد. در مقابل برخی معتقدند که نتانیاهو به دنبال تحریک گانتز و حزب آبی و سفید است تا بتواند در نهایت کاری کند که وی از کابینه جدا شود و راستگرایان افراطی جای او را بگیرند. باید توجه داشته با شیم که اولین بحث اختلافی میان لیکود و آبی و سفید مساله طرح الحاق کرانه باختری است. نتانیاهو به دنبال آن است تا این مساله طی مدت دو هفته عملیاتی شود ولی گانتز معتقد است که این موضوع باید طی فرآیند ۱۰ ساله انجام شود.

رضوی افزود: مساله دومی که به اختلاف میان دو طرف تبدیل شده، بحث برخورد با معترضان است. گانتز موافق عملکرد معترضان در مقابل اقامتگاه نتانیاهو است اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال آن است تا بتواند این غائله را سرکوب و ساکت کند. از سوی دیگر طیف زیادی از معترضان به مساله مدیریت کرونا توسط نتانیاهو اعتراض دارند و معتقدند که برگزاری کلاس‌های درس و همچنین جلساتی که توسط احزاب حریری و مذهبی برگزار می‌شود، باعث شده کرونا شیوع پیدا کند. نتانیاهو هم از همین احزاب که مورد اتهام قرار گرفته‌اند به نفع خود استفاده می‌کند تا بتواند حمایت بیشتری در مقابل گانتز و آبی و سفید کسب کند. مساله سوم که به اختلاف بین دو حزب انجامیده است، پرونده عادی‌سازی روابط تل‌آ‌ویو با امارات متحده عربی است. در متن توافق مذکور بحث فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به امارات مطرح بوده است که نتانیاهو از آن خبر داشته اما این موضوع را به محافل نظامی و امنیتی در داخل اسرائیل خبر نداده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جریان آبی و سفید و بنی گانتز نسبت به مساله فروش تسلیحات وجنگنده به امارات اعتراض شدید دارند و معتقدند که این اقدام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند امنیت آنها را به خطر بیاندازد. این سه مورد نشان می‌دهد که اختلاف‌ها بین دو طرف جدی است اما بنی گانتز نمی‌خواهد تا زمان نشستن روی صندلی نخست‌وزیری وارد چالش جدی با لیکود و نتانیاهو شود. در مقابل مولفه‌های بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نتانیاهو به صورت خزنده و آرام به دنبال هدف قرار دادن بنی گانتز است. در این رابطه تمام محافل اسرائیل به این جمع‌بندی رسیده‌اند که با وجود کرونا اگر اسرائیل وارد انتخابات جدید شود، بدون تردید بنی گانتز کنار زده خواهد شد و در این راستا نتانیاهو سعی می‌کند تا آبی و سفید را به هر ترتیبی که شده علیه خود تحریک کند؛ اما معتقدم که در کوتاه مدت نتانیاهو نمی‌تواند اپوزیسیون را شگفت‌زده کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز