خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

سناریوهای ترامپ برای عدم تمکین به نتایج انتخابات ۲۰۲۰/ پشت‌پره ابتلای رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش به کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۷۶۶۵۰

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: سوپرایز احتمالیِ دیگر رئیس‌جمهوری ایالت متحده که حین یا بعد از انتخابات ۲۰۲۰ می‌تواند رونمایی شود، دو مساله‌ای خواهد بود که در خارج از خاک آمریکا می‌تواند عملیاتی شود.

«مهدی مهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح پیامدهای احتمالی عدم تمکین ترامپ به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ایالات متحده اساساً کشوری است انتخابات را منشاء دموکراسی می‌داند و این روند چهار ساله را عملاً به عنوان چارچوبی برای نقل و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت می‌دانند؛ به بیانی دیگر انتخابات در آمریکا فرآیندی است برای جابه‌جایی مهره‌های سیاسی و نقل و انتقال قدرت. در این میان آنچه باید به عنوان یک ضد واقعه در این فرآیند مورد اشاره قرار بگیرد این است که ترامپ در این ساختارِ عریض و طویل به گونه‌ای رفتار می‌کند که باید اقداماتش را نوعی فعالیت ساختارشکنانه دانست. او در حال تزریق یک سیاست خلافِ جریان عادی و ملی در قوی‌ترین ساختار دموکراسی و قدرت دنیا است. در حال حاضر شاهد آن هستیم که ترامپ در حالی مهندسی این روند و تزریق بحران به نفع خود است.

وی ادامه داد: ترامپ در روزهای اخیر به گونه‌ای رفتار کرده و حرف زده که بسیاری از تحلیلگران و نخبگان سیاسی، خصوصاً دموکرات‌ها معتقدند که او حتی اگر در انتخابات هم برنده نشود، حاضر به منتقل کردن قدرت به رقیبش یعنی جو بایدن نیست. این تفکر و سخنانی که ترامپ در این باب می‌کند، به خوبی نشان می‌دهد که او از همین حالا ایالات متحده را وارد بحران کرده است و باید این بحران را به دو زمانِ قبل و بعد از انتخابات ۲۰۲۰ تقسیم‌بندی کرد. او حالا که حدود یک ماه تا روز برگزاری انتخابات زمان دارد، به دنبال آن است تا بتواند مهره همسو با خود را در دیوان عالی آمریکا منصوب کند تا در نهایت بتواند تیم محافظه‌کاری در این ساختار قانونی مستقر کند که بتواند در صورت باخت یا بُرد در انتخابات، سناریوهای او را اجرایی کنند. باید توجه داشته باشید که در زمان ریاست جمهوری ال‌گور و بوش پدر هم مشکلاتی پیش آمد که دیوان عالی به این مشکل رسیدگی کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در سال ۲۰۱۶ شاهد آن بودیم که کلینتون صرفاً به دلیل عدم دریافت کارت‌های الکترال، به ترامپ باخت و این به معنی آن است که جمهوری‌خواهان باز هم تمرکز خود را بر روی این مساله قرار خواهند داد. اینکه می‌بینیم ترامپ و تیمش در حال تحریک طیف ناسیونالیسم و محافظه‌کار هستند، به خوبی نشان می‌دهد که او و هم‌قطارانش در حال مهندسی خطرناکی از مدل انتخابات هستند. به همین دلیل است که می‌گویم چینش جدید دیوان عالی ایالات متحده را باید یک موضوع مهم و البته خطرناک دانست که باعث نگرانی تحلیلگران، حقوقدانان و حتی دموکرات‌ها شده است. ترامپ حالا به دنبال آن است تا بتواند با بسترسازی عمومی و روانی، سناریوهای خود را جنبه قانونی دهد و این مساله قبل از انتخابات ۲۰۲۰ کلید زده شده است. او در حال انتقال فضای عادی به سمت و سویی است که بتواند رفتار مخالفان و حتی موافقان خود را تحریک کند. ما شاهد آن بودیم که ترامپ در دور اول مناظره با بایدن باز هم از تئوری بازیگر دیوانه استفاده کرد و رقیبش را به حدی عصبانی کرد که او مجبور شد با این همه سابقه سیاسی، از واژه‌های غیر عرفی و غیر اخلاقی علیه ترامپ استفاده کند.

مطهرنیا افزود: عصبانی کردن جو بایدن را اگر موشکافی کنیم، می‌بینیم که ترامپ در حال اجرای یک ضد تبلیغ علیه او و هم حزبی‌هایش برآمد و به خوبی توانست این مساله مهندسی کند. به عبارتی گویاتر او توانست جامعه آمریکا را به یک التهاب معنادار و خطرناک وارد کند که مشخص نیست تبعات آن چه خواهد بود. او می‌خواهد رقبای خودش را در حوزه اقتصاد، سیاست و حتی بهداشت و درمان سوپرایز کند و خروجی آن را در توئیترش می‌بینیم. اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا در حساب کاربری خود اعلام می‌کند که او به همراه همسرش به کووید ۱۹ مبتلا شده است، از منظر بسیاری از کارشناسان داخلی آمریکا که ترامپ و رفتار او به علاوه سعی و تلاشش برای انتخاب مجدد را می‌شناسند، این موضوع یک بحث عادی نیست. احتمال دارد که او این اقدام را کرده باشد تا اینکه چند روز آینده از واکسن کرونا رونمایی کند و اگر اینگونه باشد، اولین نسخه این واکسن توسط او و همسرش تست خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ سعی می‌کند از این گزینه برای جلب توجه حامیان و پایگاه اجتماعیش به عنوان یک برگ برنده استفاده کند. برخی معتقدند که او به دلیل ابتلا به کرونا در مناظره‌های بعدی خود با بایدن شرکت نمی‌کند، ولی این تحلیل به نظرم درست نیست، مگر آنکه پزشکان معتمد و متخصص ایالات متحده ابتلای او به کرونا را به صورت رسمی تایید کنند. به همین دلیل معتقدم که او در مناظره‌های بعدی شرکت خواهد کرد. اگر او با این اقدام از واکسن کرونا رونمایی کند بدون تردید می‌تواند آن را، «اکتبر سوپرایز» نامید. سوپرایز احتمالیِ دیگر ترامپ که حین یا بعد از انتخابات ۲۰۲۰ می‌تواند رونمایی شود، دو مساله‌ای خواهد بود که در خارج از خاک آمریکا می‌تواند عملیاتی شود. مساله اول ادامه صلح اسرائیل با کشورهای عربی خواهد بود و مساله دوم، تلاش برای محدودسازی تهران و هدف قرار دادن منافع ایران در محیط اطراف کشور است. بر این اساس عدم تبعیت ترامپ از نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا می‌تواند به صورت قانونی یا غیر قانونی در خاک یا خارج از خاک آمریکا باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز