خبرگزاری کار ایران

کارشناس استراتژیک عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد به مفهوم شکست هیمنه نظامی این کشور است/ خدعه آمریکاست که نصف را بدهد و کل را بگیرد/ فریب، رویکرد بنیادی واشنگتن است

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۵۲۳

کارشناس استراتژیک عراق تاکید کرد که موضوع بستن سفارت آمریکا در بغداد جدی نبوده و عملی شدن چنین اقدامی به مفهوم شکست هیمنه نظامی واشنگتن است.

«فاضل ابو رغیف»، کارشناس استراتژیک عراق در تشریح حوادث اخیر سفارت آمریکا در بغداد و شایعه‌ها درباره تعطیلی آن در گفت‌وگو با خبر نگار ایلنا گفت: آمریکایی‌ها در اصل اقدام به توسعه و گسترش کنسولگری خود در اربیل کرده‌اند اما باید بگویم که موضوع بستن سفارت در بغداد امری جدی به نظر نمی‌رسد، زیرا آمریکا اهداف طولانی‌مدت داشته و به دنبال حفظ هیمنه خود در عراق است و بستن سفارت در بغداد و انتقال آن به اربیل به مفهوم شکست اقتدار آنهاست. بنابراین فکر نمی‌کنم که انتقالی در کار باشد و حتی اگر چنین شود، فقط به صورت موقت خواهد بود.

رغیف درباره هشدار مقام‌های آمریکایی به «برهم صالح» رئیس‌جمهوری عراق برای بستن سفارت در صورت ادامه حملات به منطقه سبز بغداد گفت: نه تنها آمریکا خواستار تضمین دولت عراق برای حفاظت از سفارت خود در بغداد شده بلکه بیشتر سفارتخانه‌های موجود در عراق خواستار ارائه تعهداتی برای عدم بمباران و حملات خودسرانه و بی‌هدف شده‌اند و دولت عراق نیز به این مساله متعهد است.

حملات مکرر به منطقه سبز بغداد، با هدف ایجاد ناپایداری در عراق برنامه‌ریزی شده است

وی درباره حملات مکرر به منطقه سبز بغداد و وقوع انفجارهای پیاپی در مسیر نیروهای ائتلاف بین‌المللی گفت که این حملات برنامه‌ریزی شده است تا بر امنیت عراق و منطقه تاثیر منفی گذاشته و عراق را به محیطی نگران‌کننده و ناپایدار تبدیل کند.

واشنگتن می‌خواهد نیمی را بدهد تا کل را بگیرد

این کارشناس عراقی درباره تحلیلی مبتنی بر اینکه تهدید بستن سفارت عراق خدعه آمریکا برای شناسایی مواضع گروه‌های مختلف در عراق بوده تاکید کرد که آمریکا در خواسته و شروط خود جدی بوده و فریب یکی از اصول اساسی جنگ و رویکردهای بنیادی آمریکایی‌ها است. واشنگتن می‌خواهد نیمی را بدهد تا کل را بگیرد.

 وی دیدار «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق روز دوشنبه با «متیو تولر»، سفیر آمریکا در بغداد را برای مقابله با گمانه‌زنی‌ها توصیف کرد.

دولت عراق به حفاظت از نهادهای دیپلماتیک، متعهد است

ابورغیف درباره پاسخ دولت عراق به درخواست‌ها برای حفاظت از سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک گفت: دولت عراق مسئول حفاظت کامل از همه نهادهای دیپلماتیک و هیأت‌های خارجی آمریکایی و غیر آن است و اقدامات لازم را برای تامین امنیت آنها به کار خواهد بست، چنانکه طی فرمانی از سوی «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، «حامد مهدی عبدالعزیز» به فرماندهی یگان ویژه حفاظت از منطقه سبز و سفارتخانه‌ها، از جمله سفارت آمریکا و نمایندگی‌های خارجی در بغداد منصوب شده و این خود دال بر اتخاذ اقدام‌های لازم در این زمینه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز