خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران:

بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد، دروغ استراتژیک است/طیف‌های سیاسی عراق بلاتکلیف هستند/ پمپئو به چاقوکش منطقه تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۴۴۱

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران گفت: سکوت آمریکا و عدم اظهارنظر در مورد تعطیل شدن سفارت ایالات متحده در بغداد برای ترساندن شیعیان و اعمال فشار بر ایران است.

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در تشریح دلایل تعطیلی احتمالی سفارت آمریکا در بغداد و سناریوهای مربوط به آن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: طی چند روز اخیر اظهاراتی در مورد تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد مطرح شده که بسیاری از رسانه‌ها این موضوع را پوشش خبری داده‌اند و تحلیل‌های متعددی در مورد آن ارائه شده است. به‌رغم تمام این گزارش‌ها و ادعاها باید بگویم که تاکنون هیچ موضع رسمی و غیررسمی در مورد تخلیه سفارت آمریکا در بغداد از سوی مقام‌های ایالات متحده گرفته نشده است. اصل ماجرا از این قرار است که برخی از جریان‌های سیاسی عراق به نقل از برهم صالح، رئیس جمهوری عراق اعلام کردند که مایک پمپئو وزیر، خارجه آمریکا به بغداد اعلام کرده که اگر حملات راکتی به سفارت آمریکا در بغداد به پایان نرسد، ایالات متحده اقدام به مقابله به مثل خواهد کرد و حتی بحث ترور فرماندهان حشدالشعبی و مهره‌هایی که با ایران در ارتباط هستند را مطرح کردند. این موضوع در بسیاری از رسانه‌های عراق و خارج از این کشور مطرح شده اما هیچ منبع رسمی در این بین وجود ندارد و تمامی این اظهارات غیررسمی است.

وی ادامه داد: زمانی که چند روز پیش خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد این مسئله سوال کردند، او هیچ پاسخی به پرسش آنها نداد و در سکوت کامل جلسه پرسش و پاسخ به اتمام رسید. معتقدم که سکوت ایالات متحده در مورد تخلیه و تعطیل شدن سفارتش واقع در بغداد به شدت مشکوک و عجیب است. باید مستحضر باشید که سفارت آمریکا در بغداد بزرگ‌ترین سفارت دنیا شناخته می‌شود که بیش از چهار هزار نفر کارمند سیاسی، امنیتی و نظامی دارد، اما مساله فقط این موضوع نیست. اگر سفارت آمریکا در هر جای دنیا بخواهد (با هر دلیلی) یک یا چند روز تعطیل شود، اطلاعیه‌ای از سمت آن منتشر می‌شود و دلیل تعطیل بودن سفارت و بازه زمانی آن را به اطلاع عموم مردم و مراجعین می‌رساند، اما سکوت در مورد تعطیل شدن سفارت آمریکا در بغداد آن هم با این حجم از اخبار مخابره شده واقعاً عجیب و خطرناک به نظر می‌رسد.

این تحلیلگر مسائل عراق گفت: برخی معتقدند که این سکوت آمریکا و عدم اظهارنظر در مورد تعطیل شدن سفارت ایالات متحده در بغداد برای ترساندن شیعیان و اعمال فشار بر ایران است و من معتقدم که این تحلیل تا حد زیادی درست به حساب می‌آید، اما مسأله اینجاست که طیف شیعیان عراق مواضع دوگانه اتخاذ می‌کنند و همین موضوع می‌تواند باعث ایجاد شک و شبهه و بعضاً خطای تحلیلی شود. واقعیت این است که بسیاری از مقام‌های عراق نمی‌گذارند و نمی‌خواهند که آمریکایی‌ها از بغداد خارج شوند و این موضعِ دوگانه آنها ریشه در فساد شخصی یا جناحی آنها دارد. شاهد آن هستیم که رهبران بزرگ‌ترین فراکسیون‌های سیاسی عراق از سوی آمریکا قول و قرارهایی دریافت کردند اما هیچکدام از این قول و قرارها اجرایی نشده است و صرفاً تمام آنها به دنبال تطمیع هستند. در این راستا رسانه‌ها در حال انحراف افکار عمومی عراق، منطقه و کل دنیا در مورد تخلیه سفارت ایالات متحده هستند و باعث شده که یک وضعیت بلاتکلیفی به وجود بیاید.

صدقیان افزود: معتقدم که اظهارات و اقدام‌های وزیر خارجه آمریکا و سایر مقام‌های این کشور تا حد زیادی تند شده است و باید بگویم که پمپئو به چاقوکش منطقه برای به راه انداختن جنگ تبدیل شده است. اینکه گفته می‌شود سفارت ایالات متحده در بغداد به زودی بسته خواهد شد، یک دروغ استراتژیک است. بعید می‌دانم که بزرگ‌ترین سفارت دنیا بسته یا تخلیه شود و صرفا می‌توانم بگویم که این یک سناریوی مهندسی شده برای ضربه به ایران است؛ چراکه هیچ مقام رسمی از سوی آمریکا این موضوع را تایید نکرده و به نظرم پیش کشیدن این مسأله به نوعی به نقل و انتقال نیروهای نظامی آمریکا در عراق ربط دارد. واشنگتن حالا به دنبال افزایش جو روانی علیه ایران و مردم عراق است ولی متاسفانه برخی از طیف‌های سیاسی این کشور هم تکلیف خود را با مسأله آمریکا مشخص نمی‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنها می‌گویند آمریکا باید نیروهای خود را از کشورشان خارج کند و از سوی دیگر نسبت به بسته شدن سفارت آمریکا اعتراض می‌کنند. این به معنای به وقوع پیوستن یک بلاتکلیفی چندجانبه است و معتقدم که مرجعیت عراق باید به صورت مستقیم به موضوع فعلی ورود کند تا تکلیف مشخص شود. در این میان سخنانی که از سوی نخست وزیر عراق و برخی دیگر مطرح شده به این معناست که پروژه خلع سلاح حشدالشعبی در عراق وارد فازهای خطرناک خود شده است. برخی از جناح‌هایی که در عراق شیطنت می‌کنند به دنبال آن هستند تا حاکمیت عراق را مورد هدف قرار دهند اما به نظرم بهترین کار این است که نظم و انضباط حشدالشعبی افزایش پیدا کند تا اوضاع امنیتی و روانی در عراق بهتر شود. این نظم و انضباط می‌تواند شائبه‌ها و دروغ‌های بزرگ را به حاشیه براند و بنابراین باید منتظر یک اتفاق مهم در حوزه عراق باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز