خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

پشت پرده سفر اخیر هیأت نظامی و سیاسی روسیه به دمشق/ سناریوی جدید آمریکا برای ضربه به سوریه

asdasd
کد خبر : ۹۶۶۲۷۱

کارشناس مسائل منطقه گفت: احیاء فعالیت‌های داعش، تشدید ادامه رفتار هجومی کردها، ورود نیروهای تقویت‌کننده آمریکا - ترکیه، احیای مجدد سلول‌های تروریستی در مناطق کاهش تنش و هدف قرار دادن غیرنظامیان و نقاط نظامی سوریه در کنار اقدام‌های اخیر که ساختارهای اقتصادی دولت سوریه را هدف قرار داده، طرف روس را مجبور کرده تا هیأت نظامی خود را یک روز قبل از سفر هیأت سیاسی اقتصادی، به پایگاه نظامی حمیمیم اعزام کند.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد سفر اخیر هیأت روسیه به سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: یکی از عمده‌ترین اهداف سفر هیأت روسیه به کشور سوریه تقویت بنیان‌های اقتصادی این کشور جهت مقابله با قانون سزار و تحریم‌های اقتصادی آمریکا بود و در این راستا هیأت مزبور نزدیک به ۴۰ توافق‌نامه را با طرف روس منعقد کرد. نکته اینجاست که از کلام وزیر خارجه روسیه (سرگئی لاوروف) در رابطه با ماموریت هیأت کشورش به دمشق به خوبی می‌توانیم استنباط کنیم که علاوه بر اهمیت اقتصادی و سیاسی، این سفر اهمیت بسیار زیادى در رابطه با همکارى‌هاى دو جانبه نظامى روسیه و سوریه دارد. لاوروف طی اظهاراتی اعلام کرد که سوریه با حمایت روسیه بر تروریسم خارجی چیره شد و این همکاری ادامه خواهد داشت. یک روز قبل از ورود هیأت سیاسی اقتصادی روسی به  دمشق، یک هیأت نظامی روسیه از پایگاه نظامی حمیمیم به عنوان یکی از مراکز استراتژیک عملیات نظامی روسیه علیه داعش در خاک سوریه بازدید کرد و برای بررسی بُعد نظامی سفر هیأت روسیه، لازم است مجموعه‌ای از داده‌های میدانی و نظامی را مورد تحلیل قرار دهیم.

وی ادامه داد: نکته اول، پایان یافتن مهلت اعطایی روسیه به ترکیه جهت بازگشایی جاده بین المللیM۴، که طرف تُرک با این بهانه که مبادا گروه‌های تروریستی مورد حمایتش نیروی آن را مورد هدف قرار دهند، از انجام این کار استنکاف کرده است. نکته دوم ادامه ورود ستون‌های ارتش ترکیه به مناطق کاهش تنش و احضار نیروهای نخبه که در توانایی‌های خود با کماندوهای آمریکایی در یک سطح هستند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که ترکیه در تلاش است تا حضور نظامی خود را در خاک سوریه تداوم داده و تقویت کند. مساله سوم، افزایش حضور نظامی آمریکا در شمال سوریه با ورود نیروهای اضافی به همراه نیروهای سعودی و اماراتی بود که  به خوبى نشان مى‌دهد امریکایی‌ها درصدد اجرای یک نقشه جدید هستند. ستون فقرات این نقشه برای انتقام از سوریه و سرکوب جبهه ضد غربی از طریق احیای فعالیت‌های داعش در منطقه بادیه و با استفاده از طرف‌های محلی مرتبط به عربستان و امارات است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: یکی از نتایج این حضور آمریکایی در سوریه، برقراری آرایش مجدد نظامی در مناطق نفتی وگازی بادیه بود که توسط ارتش سوریه آزاد شده است و بدلیل اینکه نیروهای روسیه نیز در آن منطقه حضور دارند، این اقدام واشنگتن یک خطر جدی برای منافع مسکو به حساب می‌آید. این اولین بار در تاریخ جنگ سوریه بود که صحنه میدانی این کشور شاهد یک رویارویی مستقیم میان نیروهای روسیه و نیروهای آمریکایی است و چون این تنش در حال افزایش است، باید از جانب روس‌ها همکاری‌های نظامی بیشتری با سوریه به جهت مقابله با چالش‌های نظامی انجام می‌شد. به نظر کارشناسان نظامی، هدف قرار گرفتن یک ایست بازرسی ارتش سوریه توسط سربازان آمریکایی و کشته شدن تعدادی از افراد آن، یک تحول بسیار خطرناک در رفتار آمریکایی‌ها، محسوب می‌شود؛ چراکه این صحنه به خوبی نشان می‌دهد آمریکایی‌ها از یک سارق نفتی به یک نیروی مهاجم نظامی علیه ارتش سوریه که در حال جنگ باتروریسم است، تبدیل شده‌اند.

وی افزود:  مکمل این نقشه آمریکا، تحرک اخیر کُردها است که عمداً نهادهای و مراکز دولتی را آماج حملات خود قرار می‌دهند و محتویات آ نرا به سرقت می‌برند. در عین حال این عمل که مورد حمایت ایالات متحده است می‌تواند به عنوان مُهر تایید واشنگتن بر روی طرح جدایی‌طلبی کردها جهت تضعیف حاکمیت دمشق تلقی شود. به این جهت به طور خلاصه باید گفت که احیاء فعالیت‌های داعش، تشدید ادامه رفتار هجومی کردها، ورود نیروهای تقویت‌کننده آمریکا - ترکیه، احیای مجدد سلول‌های تروریستی در مناطق کاهش تنش و هدف قرار دادن غیرنظامیان و نقاط نظامی سوریه در کنار اقدام‌های اخیر که ساختارهای اقتصادی دولت سوریه را هدف قرار داده، طرف روس را مجبور کرده تا هیأت نظامی خود را یک روز قبل از سفر هیأت سیاسی اقتصادی، به پایگاه نظامی حمیمیم اعزام کند.

مصدق‌پور در پایان با تاکید بر لزوم ادامه همکاری‌های منطقه‌ای در بحث مبارزه با تروریسم خاطرنشان کرد: این مولفه‌ها نشانه روشنی است از اهمیت بحث همکاری‌های نظامی و در راس آن نابودی گروه‌های تروریستی موجود در زمین بازی سوریه و حتی عراق که مجدداً از سوی ایالات متحده تحریک و به میدان فراخوانده شده‌اند. دلیل اصلی تاکید من بر مبارزه با تروریسم در سوریه این است که دستیابی به پیشرفت در عرصه سیاسی و اقتصادی با وجود تروریسم و اشغال امکان‌پذیر نیست. با توجه به ورود نیروهای ارتش سوریه به شهر استراتژیک سراقیب و اطراف آن به منظور تقویت مواضع خود، به گمانم سوریه و مناطق مذکور در چند روز آینده آبستن حوادث نظامی غافلگیرکننده خواهد بود. به همین جهت در شرایط کنونی لازم است تا فکر و اقدام‌ها را روی مساله ادلب و حل‌و‌فصل این پرونده متمرکز کرد؛ چرا که این منطقه تنها سنگر تروریست‌ها به حساب می‌آید و عدم پاک‌سازی آن می‌تواند تبعات بدی را به همراه داشته باشد که مانع اصلی آن ترکیه و ایالت متحده هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز