خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل برگزاری نشست رهبران فلسطینی در بیروت/ دستورالعمل جدید برای مقابله با تهدیدهای اسرائیل در منطقه

asdasd
کد خبر : ۹۶۲۸۰۴

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل و فاز جدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه، سوریه و لبنان باعث شد تا رهبران جریان‌های فلسطین دور هم جمع شوند و اتخاذ تصمیم کنند.

«احمد دستمالچیان» سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به برگزاری نشست رهبران جریان‌های فلسطینی در بیروت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بر اساس هماهنگی‌های قبلی که میان رهبران جریان‌های مقاومت فلسطین و لبنان صورت گرفت، قرار بر این بود تا نشست رهبران گروه‌های فلسطینی در بیروت برگزار شود که چندی پیش منبعی در جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که طرف‌های لبنانی به گروه‌های فلسطینی از طریق سفارت بیروت اعلام کردند که نمی‌توانند میزبان نشست دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی باشند. دلیل اعلام مخابره این خبر مشکلاتی بود که پس از انفجار بیروت رخ داده بود؛ چراکه تمام تمرکز نیروهای امنیتی و نظامی لبنان بر خدمت‌رسانی به مردم این کشور بود و هنوز بر سر تامین امنیت نشست رهبران فلسطینی توافق نشده بود. کمی بعد اسامه حمدان، از رهبران حماس در مورد این نشست اعلام کرد که نشست در موعد مقرر در بیروت برگزار خواهد شد و در نهایت پنجشنبه شاهد برگزاری آن بودیم.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که در مورد این نشست باید مورد توجه قرار بگیرد این است که قرار بر این بود تا رهبران جریان‌های فلسطینی قبل‌تر از این با یکدیگر دیدار کنند اما به دلیل شرایط منطقه و تمرکز محور مقاومت بر مسائل سیاسی و امنیتی به خصوص مبارزه با انواع و اقسام جریان‌های تروریستی، برگزاری این نشست با مشکل روبه‌رو شد. حالا که مبارزه با تروریسم در سطح منطقه تا حد زیادی به پایانش نزدیک شده، جریان‌‌های مقاومت فرصت را مناسب دیدند که یک بار دیگر دور هم جمع شوند و راهبردهای خود را مورد بررسی قرار دهند. یکی از دلایلی که موجب شده رهبران جریان‌های فلسطینی در این برهه حساس در بیروت کنار یکدیگر جمع شوند، تحرکات سیاسی و میدانی اخیر رژیم صهیونیستی است. تا زمانی که داعش و القاعده در سوریه و عراق مشغول ریختن خون شهروندان این کشور بودند و دولت‌های منطقه هم سرشان گرمِ این دو کشور بود، اسرائیل هیچ اقدامی انجام نمی‌داد.

این تحلیلگر مسائل منطقه گفت: اسرائیل تنها دولتی در منطقه بود که از به هم‌ریختگی در بغداد و دمشق و کلاً منطقه، بهره می‌برد و تماشاگر این اوضاع بود. زمانی که مبارزه با تروریسم به انتهای خط رسید و تل‌آویو متوجه شد که معادلات به ضرر آنها تغییر کرده است، شاهد آن بودیم که طرح معامله قرن که عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی منطقه بخشی از آن به حساب می‌آمد، از سوی اسرائیل مطرح شد. به موازات این وضعیت هم عملیات‌های نظامی این رژیم افزایش پیدا کرد و مواضع حماس به علاوه سایر جریان‌های فلسطینی به صورت روزانه از سوی اسرائیل مورد حمله قرار گرفت که سوریه، لبنان و غزه در صدر جدول حملات مذکور قرار داشتند. از جهتی دیگر همانطور که اسامه حمدان، از رهبران حماس اعلام کرد، سفر اسماعیل هنیه (رئیس دفتر سیاسی حماس) به بیروت با توجه به طرح نابودسازی مساله فلسطین انجام شد. وضعیت کنونی به حدی حساس است که هنیه پس از ۲۷ سال (از ۱۹۹۳ تاکنون) برای اولین بار وارد خاک لبنان شده و این امر نشان می‌دهد که جریان‌های فلسطینی به دنبال بازتعریف وظایف و دستورالعمل‌های خود هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم نشست گروه‌های فلسطینی در بیروت با هدف یکپارچه کردن اقدامات فلسطینی‌ها در قبال مبارزه با عادی‌سازی روابط تل‌آویو با اعراب و همچنین حملات اسرائیل انجام شده است؛ چراکه عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات به نوعی معادلات منطقه را به هم خواهد زد و از جهتی دیگر لبنان از دیرباز تاکنون، کانون و جغرافیای جریان‌های مقاومت به حساب می‌آید. به همین دلیل شاهد حضور این جریان‌ها در بیروت هستیم. در این نشست دیدارهایی میان مقامات لبنان و رهبران جریان‌های مقاومت فلسطین انجام شد و از سوی دیگر اعضای هیئت‌های حماس، جهاد اسلامی و جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین با یکدیگر دیدار داشته‌اند. بدیهی است که ملاقات‌هایی هم میان مقامات حزب‌الله لبنان با رهبران جریان‌های فلسطینی انجام شده است و دلیل آن شروع یک روند خطرناک از سوی اسرائیل در منطقه است. این نشست را باید یک همگرایی برای مقابله با تبعات بعدی دومینوی عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل دانست که پیامد آن در درجه اول متوجه فلسطین به خصوص غزه است. بنابراین باید منتظر داغ شدن تحولات آینده منطقه باشیم که در رأس آن وحدت عملِ جریان‌های فلسطینی علیه  اسرائیل قرار دارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز