خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل برگزاری کنفرانس صلح خاورمیانه با محوریت اعراب و اسرائیل/ سناریوی جدید ترامپ برای خلع سلاح ایران بدون درگیری نظامی

asdasd
کد خبر : ۹۶۰۱۴۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: ایالات متحده به دنبال آن است تا با پیوند اعراب و اسرائیل، این پیام را مخابره کند که مساله فلسطین یک موضوع عربی است و به ایران ارتباطی ندارد.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تلاش آمریکا و متحدانش در منطقه برای برگزاری کنفرانس صلح خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً در راستای سفر پمپئو به منطقه و دیدار او با مقام‌های رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی و آفریقایی، یکی از منابع امارات اعلام کرده که سفر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به منطقه خاورمیانه با هدف برگزاری یک کنفرانس صلح منطقه‌ای در یکی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تحت نظارت آمریکا و با مشارکت عربی و اسرائیلی صورت گرفته است. قبل از آن‌که موضع اعراب در مورد کنفرانس صلح مذکور را مورد بررسی قرار دهیم باید به این مفهوم برسیم که ترامپ در مورد ایران و برخی از معادلات منطقه نتوانسته آنچه که می‌خواهد را به دست بیاورد. به گونه‌ای که بسیاری از ناظران در آمریکا معتقدند او نتوانسته در حوزه ایران دستاورد خاصی در سیاست خارجی رقم بزند و به همین دلیل به دنبال یک دوربرگردان است.

وی ادامه داد: معتقدم که وزارت خارجه آمریکا و تیم ترامپ نتوانسته در حوزه ایران به موفقیت دست پیدا کند و معتقدم اتفاق‌هایی که در منطقه و به خصوص در حوزه اعراب و اسرائیل اتفاق افتاده، به دلیل ماهیت ایران و نزاع میان تهران و واشنگتن رخ داده است. باید متوجه باشید که امارات متحده عربی یا کشوری مانند عمان از قدیم‌الایام با رژیم صهیونیستی رابطه داشته‌اند و این موضوع را به صورت علنی مطرح نمی‌کردند و حالا که امارات رابطه خود با تل‌آویو را علنی کرده، به این نتیجه می‌رسیم که اسرائیل به دنبال آن است تا تمام کشورهای عربی را وارد مدار خود کند. ترامپ به دنبال آن است تا این روند و عادی‌سازی سایر کشورهای عربی با اسرائیل تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اتفاق بیافتد. او به دنبال این است که به تمام دنیا بگوید که «من» باعث و بانی صلح میان اسرائیل و کشورهای عربی هستم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: حالا که امارات با اسرائیل بر سر یک میز نشسته است، ترامپ به دنبال آن است تا خود را ضامن برقراری صلح در منطقه به دنیا معرفی کند و به همین دلیل او به گونه‌ای رفتار می‌کند تا به اعراب بگوید که برقراری صلح در منطقه صرفاً با صلح اسرائیل و اعراب متصور است. ترامپ به دنبال آن است تا طرح معامله قرن و صلح اعراب و اسرائیل را با یک عنوان دیگر پیگیری کند که اولاً منافع خود و اسرائیل را تامین کند و دوماً موجب شود تا کشورهای اسلامی و عربی کمتر تحریک شوند. واشنگتن حالا در حال جهت دادن به راهبرد خود در قبال مساله فلسطین است اما در این  میان سناریوی آنها ایران‌زدایی از این محور خواهد بود. اسرائیل و ایالات متحده در بالاترین سطوح به دنبال آن هستند تا به دنیا بگویند که مساله فلسطین، یک موضوع عربی است و می‌خواهند تهران را در انزوا قرار دهند. این سناریو از سال‌ها پیش در حال انجام بود و حالا جنبه عملیاتی به خود گرفته است.

زرگر در مورد برگزاری کنفرانس صلح خاورمیانه افزود: بر اساس آمار موجود، آمریکایی‌ها، به جز رژیم صهیونیستی و امارات وعده برخی از کشورهای منطقه برای حضور در این کنفرانس را دریافت کرده‌اند؛ به گونه‌ای که بحرین، عمان، مراکش، سودان و چاد به دعوت آمریکا پاسخ مثبت داده و گفته‌اند که نمایندگان بلندپایه‌ای را برای حضور در این کنفرانس اعزام خواهند کرد. شکی وجود ندارد که ترامپ به دنبال آن است تا این کنفرانس برگزار شود و در انتهای آن تمام کشورها یک قطعنامه یا تفاهم‌نامه امضاء کنند. اگر این اتفاق رخ دهد، بدون تردید ترامپ از این موضوع به نفع خود و در انتخابات ۲۰۲۰ استفاده خواهد کرد؛ چراکه اسرائیل عملاً به دنبال هماهنگ کردن اعراب منطقه و آفریقا با خود است. از جهتی دیگر ترامپ با  این اقدام مانور رسانه‌ای و سیاسی علیه تهران را کلید می‌زند و به دنیا می‌گوید که «من ایران را بدون شلیک یک گلوله خلع سلاح کردم». این دقیقاً همان چیزی است که جمهوری‌خواهان به شدت آن را پیگیری می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گفته می‌شود نامه‌هایی برای محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و سایر رهبران جریان‌های فلسطینی ارسال شده و در این پیام‌ها اعلام شده که واشنگتن از حضور فلسطینی‌ها در کنفرانس صلح خاورمیانه استقبال می‌کند، اما مساله اینجاست که عربستان، مصر و اردن تا بدین لحظه اعلام نکرده‌اند که در کنفرانس مذکور در صورت برگزاری مشارکت خواهند کرد یا خیر اما یک توافق ضمنی میان سه کشور درباره برگزاری آن وجود دارد. در این میان نکته مهم این است که از لبنان هم صداهایی شنیده می‌شود که نشان می‌دهد برخی از طیف‌های این کشور به دنبال عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل هستند. بسیاری از جریان‌های سیاسی و اجتماعی در لبنان از گذشته و بدون هماهنگی با هیچ مقام داخلی با کشورهای مختلف ارتباط داشته و دارند و حالا هم به نظر می‌رسد که برخی از جریان‌های این کشور در این موضوع فعال شده‌اند. معتقدم که لبنان در حالت استیصال و ضعف قرار دارد و از سوی دیگر دخالت فرانسه در امور این کشور به این دلیل است که بیروت به سمت سازش با اسرائیل یا حداقل یک صلح سرد پیش برود. به همین جهت واشنگتن و تل‌آویو به دنبال آن هستند تا خروجی کنفرانس مذکور منجر به صلح از منطقه تا آفریقا شود؛ چراکه علاوه بر اسرائیل، ایالات متحده هم از این صلح سود می‌برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز