خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

پمپئو به دوره‌گردی دیپلماتیک در منطقه روی آورده است/ آمریکا روی کشورهای میکروسکوپی قمار کرده است/ در بحرین شاهد ایران‌هراسی دوباره بودیم

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۸۴۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: در نمای کلی سفرهای وزیر خارجه آمریکا را باید نوعی دوره‌گردیِ دیپلماتیک به حساب آورد که هسته آن را انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده تشکیل می‌دهد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد سفر شش روزه وزیر خارجه آمریکا به منطقه و آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: بر اساس آنچه وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده بود، مایک پمپئو یک تور شش روزه را طی روزهای اخیر کلید زده است که مقصد اول آن اراضی اشغالی بود. بعد از آن، دومین مقصدی که پمپئو وارد آن شد، سودان بود و سپس بحرین و امارات متحده عربی به عنوان سومین و چهارمین مقصدها، پذیرای وزیر خارجه آمریکا بودند. در نمای کلی به نظرم این سفرها نوعی دوره‌گردیِ دیپلماتیک به حساب می‌آید که هسته آن را باید انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده دانست. معتقدم که پمپئو برای کسب حمایت حداکثری لابی یهود وارد سرزمین‌های اشغالی شد اما مساله دیگر این است که نتانیاهو هم به حضور وزیر خارجه ایالات متحده در اراضی اشغالی به شدت نیاز داشت.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با مشکلا عدیده‌ای روبه‌رو است و طی چند هفته پیش بارها تظاهرات گسترده علیه سیاست‌ها و فسادهای او و همسرش در مقابل اقامتگاهش برگزار شده است. در داخل اسرائیل اوضاع به صورتی است که بسیاری معتقدند اگر قرار باشد انتخابات دور چهارم برگزار شود، نتانیاهو از آرای کمتری نسبت به گذشته برخوردار خواهد بود. به همین دلیل آمارها به خوبی نشان می‌دهد که شرایط نتانیاهو در داخل اسرائیل به شدت ناپایدار است. او طی سال گذشته تاکنون سه دور انتخابات برگزار کرده و باز هم نتوانسته اکثریت آراء را به دست بیاورد و مجبور شده با بنی گانتز، رهبر ائتلاف آبی و سفید ائتلاف دولتی تشکیل دهد. از این منظر پمپئو و به طور کلی تیم ترامپ به این نتیجه رسیده‌اند که وضعیت نتانیاهو در داخل مناسب نیست و برای اینکه از زیر فشارها خارج شود، حالا با آمدن پمپئو به تل‌آویو به دنبال ایجاد فضای تنفسی در عرصه سیاسی و اجتماعی برای او هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: در مقابلِ این وضعیت، پمپئو هم برای تایید و تثبیت موقعیت ترامپ در انتخابات پیش‌رو، وارد منطقه شده است. آنها به هر دری می‌زنند تا بتوانند حمایت لابی یهود و صهیونیست‌ها را برای کسب پیروزی ترامپ جلب کنند. به همین دلیل من معتقدم که سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه را باید نوعی کسب برگ برنده برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ دانست. او در سفر به سودان به عنوان یکی از مهمترین کشورهای عربی – آفریقایی که روابط پشت پرده با اسرائیل دارد، سعی کرد تا بتواند خارطوم را مجبور به عادی‌سازی با اسرائیل کند اما مخالفت احزاب با این درخواست باعث شد تا وزیر خارجه آمریکا نتواند خروجی مثبتی از سفر خود به این این کشور عربی – آفریقایی بگیرد؛ چراکه سودان آب پاکی را بر دستان او ریخت. مقصد سوم او بحرین بود و سعی کرد در این کشور علیه ایران بتازد. پمپئو و دولت ترامپ بارها مقام‌های بحرین را برای هماهنگ کردن آنها با خود تحت فشار قرار داده‌اند و فکر می‌کنم حالا هم این موضوع مجدداً تکرار شده است. واشنگتن به دنبال آن است تا بتواند با اعمال فشار بر بحرین، دولت این کشور را به عنوان دومین کشور پس از امارات، مجبور به عادی‌سازی روابطش با اسرائیل کند. نکته جالب اینجاست که نظران معتقدند حکومت آل‌خلیفه از ترس فروپاشی خود، اقدام به جلب حمایت سیاسی آمریکا و اسرائیل خواهند کرد و این در حالیست که آینده روابطشان مشخص نیست.

وی در پایان تصریح کرد: تاخت و تاز پمپئو بر ایران آن‌هم از خاکِ بحرین دلایل مختلفی دارد. او در بدو ورودش به این کشور، ایران را تهدید خواند و بر لزوم وحدت میان کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس علیه تهران تاکید کرد. این لفاظی وزیر خارجه ایالات متحده به نوعی حاکی از شکست‌های اخیر این کشور در قبال ایران در شورای امنیت سازمان ملل است. آنها نه تنها در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به بن‌بست خوردند، بلکه از سوی دیگر در مورد فعال کردن مکانیسم ماشه هم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند. ترامپ و تیمش در تقابل با چین و روسیه هم ناکام مانده است و حالا دست به دامن کشورهای میکروسکپی مانند بحرین شده و حتی به کشورهای حاشیه‌ای دل بسته است. پمپئو به دنبال کلید زدن پروژه ایران هراسی بود و تمام سعی خود انجام داد ولی خروجی آن مثبت نبوده است. دلیل سفر او به امارات هم هماهنگی در مورد یکسری از برنامه‌ها و سفرهای آینده است که احتمالا یکی از آنها سفر قریب الوقوع نتانیاهو به ابوظبی و همچنین افتتاح سفارت اسرائیل در ابوظبی است.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز