خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر ارشد لبنانی در گفت‌وگو با ایلنا:

دلیل برخی استعفاها مسدود کردن مسیر تحقیقات درباره فساد است/ نقش مخرب آمریکا و اسرائیل در تحولات اخیر لبنان را نمی‌توان نادیده گرفت

asdasd
کد خبر : ۹۵۲۷۲۹

تحلیلگر سیاسی لبنان می‌گوید: مشخص است که نقش‌های مخرب اسرائیل و آمریکای حتی لحظه‌ای کمرنگ نمی‌شود تا لبنان را تحت سلطه خود درآورده و آن را در مدار برنامه‌های جامع آمریکایی - اسرائیلی برای منطقه قرار دهد.

 «غالب سرحان» تحلیلگر سیاسی لبنان در تشریح حادثه انفجار بندر بیروت و زمینه‌ها و عوامل این فاجعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: فرضیه‌ها و احتمال‌های زیادی درباره حادثه انفجار بندر بیروت وجود دارد و محدود کردن آنها به  صرف عواملی چون سهل‌انگاری و فساد، اشتباه است.

سرحان در ادامه افزود: پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها پیش از تکمیل تحقیقات جاری نیز اشتباه است. داده‌هایی که تاکنون جمع‌آوری شده، سرنخ‌های داخلی و خارجی آن با احتمال‌های بی‌شماری گره می‌خورد که نخستین مورد آن، دلسل ارسال این محموله به بندر بیروت بوده و اینکه برای منافع چه کسانی بوده است؟ 

 دوم اینکه چرا  این مواد تاکنون ذخیره و نگهداری شده و چرا تاکنون در قبال آن سکوت شده بود؟ 

سوم اینکه چرا احتمال نقش اسرائیل و آمریکا در حادثه انفجار چه از طریق حمله هوایی یا دریایی از خارج یا از طریق مزدوران داخلی توسط عده‌ای بعید شمرده می‌شود؟ 

وی تاکید کرد: مطمئناً این فاجعه عواقب ناگواری برای لبنان که در بحران‌های اقتصادی فرو رفته خواهد داشت و بار سنگینی به بار بدهی‌ها، تورم، ورشکستگی، کسری بودجه، بیکاری و وخامت اقتصادی خواهد افزود که این امر به تنهایی قابل تحمل نیست و تلاش‌های این کشور برای خروج از این بحران‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

این تحلیلگر سیاسی لبنان افزود: پیامدهای سیاسی این حادثه نیز اوضاع را در صحنه لبنان که پیشتر نیز پیچیده و مه‌آلود بود، آشفته‌تر کرده و به تشنج جدیدی منجر شده که کمترین تاثیر آن  تشدید تنش‌های سیاسی و امنیتی است، چنانکه این موضوع در استعفای دولت، خرابکاری در خیابان‌ها و نهادها و تشدید اختلافات سیاسی مشهود بوده و کشور را به آشوب و درگیری داخلی سوق می‌دهد که هدف استراتژیک از این حوادث از بین بردن مقاومت، آشفتگی صحنه داخلی آن به عنوان شرط محاصره مقاومت و انحراف آن از دشمن صهیونیست به عنوان مقدمه‌ای برای حمله است.

وی درباره  اظهارات «زینه عکر»، وزیر دفاع لبنان ملنی بر اینکه شش۶ سال و گذشت و زمان محاکمه مسئولان حادثه فرا رسیده گفت: من فکر می‌کنم که چنین اظهاراتی مصرف سیاسی و رسانه ای دارد، همه می‌دانند که هیچ حساب و کتابی در لبنان وجود ندارد و هیچ کس به دلیل فرقه‌گرایی سیاسی که از مجرمان حمایت می‌کند، محاکمه نمی‌شود، چرا که اگر غیر از این بود کار به اینجا نمی‌کشید. 

سرحان درباره عوامل استعفای مسئولان و مقامات لبنانی از دولت گرفته تا پارلمان و اینکه آیا استعفا می‌تواند راه حلی برای بحران باشد، گفت: به طور خاص عوامل داخلی و خارجی پشت این ماجرا وجود دارد. از نظر داخلی باید گفت که عوامل فعلی و سابق فاسد در نهاد قدرت، این دولت را در وهله نخست به دلایل سیاسی و تضاد با منافع و سیاست‌های خود محاصره کرده و تحت فشار قرار می‌دهند.

وی در ادامه افزود: دومین عامل داخلی استعفای مسئولان، دلایل شخصی برای جلوگیری از فعالیت دولت و مسدود کردن مسیر تحقیقات جنایی است که از اختلاس و اموال غارت شده آغاز کرده است. 

این تحلیلگر لبنانی گفت: اما در مورد استعفای برخی نمایندگان پارلمان باید بگویم که این استعفاها چیزی غیر از غوغای رسانه‌ای یعنی یک جنبش انتخاباتی برای بازی با احساسات مخاطبان خود و پیروزی برای رزرو کرسی‌های پارلمان در انتخابات آینده نیست. بنابراین، این استعفاها حتی برای صاحبان آنها نمی‌تواند راهکاری باشد.

سرحان تاکید کرد: استعفای «حسان دیاب»، نخست وزیر و دولت وی نیز جدا از اینکه قابل پیش بینی بود یا نه انتخاب بین بد و بدتر بود و البته پس از سیگنال خارجی به برخی و نیز فشارهای داخلی مخالفان صورت گرفت. بنابراین، چنین اقدامی نه تنها بحران را حل نمی‌کند، بلکه آن را در همه سطوح پیچیده‌تر خواهد کرد.

وی درباره دخالت بیگانگان در امور داخلی لبنان به ویژه پس از سفر «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه به بیروت پیش از حادثه انفجار و سفر «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری این کشور پس از حادثه گفت که این مداخلات ، چه فرانسوی باشد و چه غیر آن، از زمان شکل‌گیری لبنان تازه نبوده و فرانسه که پیش از این نیز لبنان را تحت استعمار قرار داده بود، مانند آمریکایی‌ها بیروت را پایگاه و عرصه نفوذ خود در منطقه می‌داند و به همین دلیل نمی‌خواهد که کشور به طور کامل سقوط کند تا منافع خود را در لبنان و منطقه حفظ کند. 

این تحلیلگر لبنانی درباره نقش اسرائیل و ایالات متحده در تحولات اخیر لبنان گفت: مشخص است که نقش‌های مخرب اسرائیل و آمریکای حتی لحظه‌ای کمرنگ نمی‌شود تا لبنان را تحت سلطه خود درآورده و آن را در مدار برنامه‌های جامع آمریکایی - اسرائیلی برای منطقه قرار دهد. 

وی افزود: از این رو طبیعی است که این دو رژیم نقش برجسته‌ای در این عرصه داشته باشند تا مقاومت و موشک‌های دقیق آن را به شکلی که امنیت اسرائیل را  تضمین کند، ریشه‌کن کنند. 

سرحان تاکید کرد: به همین دلیل است که نمی‌توان انگشت اتهام را از اسرائیل و آمریکا در حادثه انفجار بندر بیروت برای ایجاد زلزله سیاسی شدیدی که دولت را سرنگون کرده و کشور را درگیر جنگ داخلی می‌کند، دور کرد.

وی در پایان افزود: با توجه به این تحولات، همه نشانه ها حاکی از آن است که لبنان در حال عبور از یک تونل تاریک به سمت بحران‌های بیشتر است و کمک‌های ارسالی چیزی غیر از مسکن نیست. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز